När ska jag berätta för arbetsgivaren om graviditeten?
Hej allihopa!
En orolig själ här borta som behöver råd. Jag är 23 år och blir färdigutbildad psykiatriundersköterska nu om någon vecka, för några veckor sedan sökte jag en tjänst inom psykiatrin som kändes omöjlig för mig att få. De har stort fokus på erfarenhet och därför är det inte heller några unga som jobbar där, men sökte mest för att söka utan några förhoppningar, var på intervju och blev uppringd förra veckan med erbjudan av jobb! Helt chockad och överlycklig har jag självklart tackat ja till tjänsten och ska dit för att diskutera framtiden, lön etc nästa vecka. Nu till mitt orosmoment, jag är gravid i 10e veckan och är SÅ orolig över att behöva berätta om graviditeten. Jag är rädd för att de ska känna att jag lurat dem, är besvärlig och att jag ska bli illa omtyckt... speciellt nu när jag fått mitt drömjobb. På annonsen som jag sökte stod det att det är en tillvidaretjänst, innebär detta att jag inte har någon provanställning utan att tjänsten är ?fast? och att jag kommer få komma tillbaka efter min föräldraledighet eller kan de neka mig att komma tillbaka? Undrar även när och hur man ska berätta? Jag vet inte om det är jag som jagar upp mig i onödan men med tanke på att detta jobbet är så stort och viktigt för mig blir det extra känsligt. Jag vill kunna glädjas åt att jag är gravid och att jag fått mitt drömjobb men just nu känns allt bara ångestladdat.