• Anonym (Uppgiven)

Vad fan hände med mitt liv? Vad ska det bli av mig?

Skulle kunna skriva i flera timmar om hur dåligt allt känns just nu. Men ska försöka sammanfatta.

Är en allt för gammal människa utan arbetslivserfarenhet. Högskoleutbildningen som tar slut i höst känns emellanåt som helt fel val för mig... och jag har dessutom några grejer kvar, vilket alltså gör att jag inte får examen än, men csn tar slut, programmet är slut, osv. Jag har alltså rester att göra, men det formella programmet som sådant slutar i höst.

Jag är typ kroniskt nervös, orolig och osäker i nya sammanhang, vilket har bidragit till detta felval av utbildning. Å ena sidan är jag smart och driftig inom områden jag är bekväm med, tex i hemmet, med vänner/familj osv, men i arbetssammanhang blir jag ett förlamat nervvrak.

Jag är livrädd för vad det ska bli av mig. Jag är ofta så rädd för nya saker att jag skjuter upp eller låter bli att göra dem. Och jag har svårt att trivas i nya miljöer, och med nya människor. Kan liksom inte våga vara mig själv, utan blir utmattad av att försöka upprätthålla en tillrättalagd fasad.

Och pga allt detta då så är jag LIVRÄDD för ett arbetsliv som innebär att jag först måste lyckas sälja in mig själv och därmed utlova saker, för att sedan lyckas uppfylla krav och prestera.

På riktigt vill jag helst bara vara hemma och göra saker på mina egna villkor, utan krav och press. Har sån oro och ångest över framtiden att jag vaknar om natten och gråter. Känner mig som en skitdålig människa när jag inte vet hur fan jag ska klara att försörja mig själv i framtiden.

Jag är så förbannat misslyckad. Och snart blir jag misslyckad, hemlös och utsvulten.

• Svar på tråden Vad fan hände med mitt liv? Vad ska det bli av mig?
  • Anonym (känner igen mig)

Jag känner igen mig en del i dig. Jag kan också uppleva skräcken för ansvar, krav och förväntningar på t.ex. en arbetsplats. Skräcken för att misslyckas och göra alla besvikna och tvingas stå där med skammen och skulden. Precis som du skulle jag helst av allt ha ett jobb där jag bara ansvarade för mig själv, var min egen chef och kunde jobba hemifrån. Jag skulle gärna bli t.ex. författare eller konstnär, om jag bara hade talang. Jag är dessutom introvert som person, vilket innebär att jag helst jobbar ensam. Jag tycker inte om att samarbeta och är ingen lagspelare, om man säger så. Det gör det ju inte lättare att få jobb, direkt (jag är dock inte arbetslös i nuläget). Att söka jobb och försöka sälja in sig själv är också något som skrämmer mig och känns väldigt främmande. Jag har dock upptäckt att jag inte har lika dåligt självförtroende inför alla typer av jobb. Tanken på kassajobb, t.ex, skrämmer slag på mig, medan jag känner mig trygg i det jobb jag har nu, trots att det är betydligt mer intellektuellt utmanande och kräver utbildning. Så för mig var lösningen att hitta ett jobb där jag faktiskt trodde på mig själv.

Med tanke på hur dåligt du mår, så kanske samtalsstöd kan vara värt att prova? Vad tror du om det?

• Anonym (Uppgiven)
    Anonym (känner igen mig) skrev 2018-02-18 14:07:52 följande:

Jag känner igen mig en del i dig. Jag kan också uppleva skräcken för ansvar, krav och förväntningar på t.ex. en arbetsplats. Skräcken för att misslyckas och göra alla besvikna och tvingas stå där med skammen och skulden. Precis som du skulle jag helst av allt ha ett jobb där jag bara ansvarade för mig själv, var min egen chef och kunde jobba hemifrån. Jag skulle gärna bli t.ex. författare eller konstnär, om jag bara hade talang. Jag är dessutom introvert som person, vilket innebär att jag helst jobbar ensam. Jag tycker inte om att samarbeta och är ingen lagspelare, om man säger så. Det gör det ju inte lättare att få jobb, direkt (jag är dock inte arbetslös i nuläget). Att söka jobb och försöka sälja in sig själv är också något som skrämmer mig och känns väldigt främmande. Jag har dock upptäckt att jag inte har lika dåligt självförtroende inför alla typer av jobb. Tanken på kassajobb, t.ex, skrämmer slag på mig, medan jag känner mig trygg i det jobb jag har nu, trots att det är betydligt mer intellektuellt utmanande och kräver utbildning. Så för mig var lösningen att hitta ett jobb där jag faktiskt trodde på mig själv.

Med tanke på hur dåligt du mår, så kanske samtalsstöd kan vara värt att prova? Vad tror du om det?

Tack för ditt svar. Jag tror också att jag skulle ha potential att blomstra om jag väl hittade rätt arbetsplats, och blev en del av sammanhanget. Men det skrämmande är hur jag ska ta mig dit.

Jag vill gå på samtalsstöd, men är rädd att bli avfärdad som lat, mesig och bara allmänt oansvarig. Men det är väl värt ett försök. Jag är bara orolig inför även det, och skjuter upp, i vanlig ordning...
  • Anonym (känner igen mig)
    Anonym (Uppgiven) skrev 2018-02-18 14:28:16 följande:

Tack för ditt svar. Jag tror också att jag skulle ha potential att blomstra om jag väl hittade rätt arbetsplats, och blev en del av sammanhanget. Men det skrämmande är hur jag ska ta mig dit.

Jag vill gå på samtalsstöd, men är rädd att bli avfärdad som lat, mesig och bara allmänt oansvarig. Men det är väl värt ett försök. Jag är bara orolig inför även det, och skjuter upp, i vanlig ordning...

Finns det saker som du vet att du är bra på? Egna förmågor som du tror på? Då är det där du ska börja.

Jag förstår precis din rädsla för att söka samtalsstöd. Folk tenderar tyvärr att tro att vi ängsliga personer är lata. Om du verkligen framhåller din ångest och din rädsla, och hur det hindrar dig att söka jobb, så bör de inte avvisa dig.
  • Meriall

Det låter jobbigt och känner igen mig delvis. Vad är det för utbildning du har gått?

• Meriall

Ett tips är att sälj inte in dig när du går på intervju. Var ärlig och säg att du är nervös med nya människor och nya situationer men berätta också om dina styrkor. Vill de då ha dig så har de ju tagit dig som du är och du slipper låtsas på jobbet. Vill de inte ha dig var det nog inte rätt plats för dig och du kan söka dig vidare.

• Anonym (Uppgiven)
    Anonym (känner igen mig) skrev 2018-02-18 14:35:29 följande:

Finns det saker som du vet att du är bra på? Egna förmågor som du tror på? Då är det där du ska börja.

Jag förstår precis din rädsla för att söka samtalsstöd. Folk tenderar tyvärr att tro att vi ängsliga personer är lata. Om du verkligen framhåller din ångest och din rädsla, och hur det hindrar dig att söka jobb, så bör de inte avvisa dig.

Med tiden och i takt med att jag inte lyckats åstadkomma sånt som andra i min ålder normalt sett åstadkommit så har jag tappat tron på mig själv. Jag har ingen självdicsiplin, ingen riktig gnista, inga stora drömmar.

Men jo, jag har styrkor. Problemet är bara att jag är så skör, och att eventuella motgångar som kan inträffa ligger och gnager. Vilket även detta gör att jag ofta låter bli att prova grejer, hellre än att det ska gå fel. (Och med fel menar jag allt som inte är perfekt.) Jag har inget självförtroende i grunden på arbetsområdet.

Jag skulle behöva en självförtroendeboost. Att lyckas och att bli sedd för min prestation på arbetsmarknaden. Men det är en jäkla uppförsbacke.
  • Anonym (Uppgiven)
    Meriall skrev 2018-02-18 14:58:08 följande:

Det låter jobbigt och känner igen mig delvis. Vad är det för utbildning du har gått?

Socialt arbete. Jag vill hjälpa människor och brinner för en rad sociala frågor, men jag blir ängslig av att känna att jag har ett stort ansvar på mig gällande andra människors liv. Inte minst eftersom det ofta är ett stressigt arbete med ont om resurser, där man slits mellan klientens intresse och arbetsplatsens resurser och intressen.
  • DuranDuran

Känner igen mig. Tog mig igenom en utbildning som var helt fel för mig.
    Funderade på at hoppa av, men tänkte att det alltid bra att han en utbildning på pränt.

Jobbade ett tag inom området och kom in helt fel i matchen.

Har mest problem nu. Ensamhet, oro och rädsla inför framtiden och livet.

Känner mig också misslyckad och är +40.

• Anonym (soc)
    Anonym (Uppgiven) skrev 2018-02-18 15:42:01 följande:
    Socialt arbete. Jag vill hjälpa människor och brinner för en rad sociala frågor, men jag blir ängslig av att känna att jag har ett stort ansvar på mig gällande andra människors liv. Inte minst eftersom det ofta är ett stressigt arbete med ont om resurser, där man slits mellan klientens intresse och arbetsplatsens resurser och intressen.
    Jag är socionom och arbetar inom socialtjänsten. Jag själv skulle säga att jag är introvert, har social fobi, generaliserat ångestsyndrom och är perfektionist. Jag älskar dock att utreda, att skriva och att få hjälpa människor, så jag kämpar på varje dag. Jag tror inte att mina kollegor eller mina klienter skulle se samma sak, det är inom mig allt detta sker. Jag ser till att ha lugna helger och vardagskvällar, och på något sätt får jag det att gå ihop även om det tar väldigt mycket energi att ha alla möten, att fatta beslut som kan påverka människor negativt o.s.v.

Jag kan dock inte riktigt komma på vad annat jag skulle trivas att jobba med. Jag tycker att det jag gör är kul, bara det att det gärna skulle få vara lite lugnare tempo så att man hann andas mellan varven :)
  • Anonym (Lisa)

Men du behöver ju hjälp! Genast!

Tycker du ska ringa vårdc och be om att få träffa kurator eller psykolog, eller om du är inskriven på högskolan kanske det finns studenthälsan du kan vända dig till? För jag tror inte du lyckas bena ut det här själv. Det verkar ligga väldigt djupt hos dig, och du verkar inte ha speciellt höga tankar om dig själv, ditt värde, dina val eller dina kunskaper.

Du måste inse att din rädsla och offerbeteende sätter stopp för precis allt. Och så ska det inte behöva vara. Men du måste våga prata och säga som det är, annars är det lönlöst att någon ska kunna hjälpa dig.
    Du måste våga be om hjälp, ingen proffessionell samtalskontakt kommer döma dig vad det än handlar om.

Tycker du ska ta tag i ditt liv, låt det inte bara rinna iväg i hopplöshet.
    Det finns hjälp att få!

• Anonym (Uppgiven)
    Anonym (soc) skrev 2018-02-18 16:10:33 följande:

Jag är socionom och arbetar inom socialtjänsten. Jag själv skulle säga att jag är introvert, har social fobi, generaliserat ångestsyndrom och är perfektionist. Jag älskar dock att utreda, att skriva och att få hjälpa människor, så jag kämpar på varje dag. Jag tror inte att mina kollegor eller mina klienter skulle se samma sak, det är inom mig allt detta sker. Jag ser till att ha lugna helger och vardagskvällar, och på något sätt får jag det att gå ihop även om det tar väldigt mycket energi att ha alla möten, att fatta beslut som kan påverka människor negativt o.s.v.

Jag kan dock inte riktigt komma på vad annat jag skulle trivas att jobba med. Jag tycker att det jag gör är kul, bara det att det gärna skulle få vara lite lugnare tempo så att man hann andas mellan varven :)

Tack för ditt svar. Jobbar du i en stor kommun? Hur många klienter har du? Hur ofta har du personliga möten?

Jag gillar själva skrivbords-delen av arbetet, men är orolig inför möten, som du också beskriver. Det är kanske lite pga ovana.
  • Anonym (Uppgiven)
    Anonym (Lisa) skrev 2018-02-18 16:20:16 följande:

Men du behöver ju hjälp! Genast!

Tycker du ska ringa vårdc och be om att få träffa kurator eller psykolog, eller om du är inskriven på högskolan kanske det finns studenthälsan du kan vända dig till? För jag tror inte du lyckas bena ut det här själv. Det verkar ligga väldigt djupt hos dig, och du verkar inte ha speciellt höga tankar om dig själv, ditt värde, dina val eller dina kunskaper.

Du måste inse att din rädsla och offerbeteende sätter stopp för precis allt. Och så ska det inte behöva vara. Men du måste våga prata och säga som det är, annars är det lönlöst att någon ska kunna hjälpa dig.

Du måste våga be om hjälp, ingen proffessionell samtalskontakt kommer döma dig vad det än handlar om.

Tycker du ska ta tag i ditt liv, låt det inte bara rinna iväg i hopplöshet.

Det finns hjälp att få!

Ja... jag har bokat och avbokat tid till samtalskontakt flera gånger, men jag behöver nog faktiskt gå dit. Tack för ditt svar.
  • Anonym (soc)
    Anonym (Uppgiven) skrev 2018-02-19 10:19:36 följande:

Tack för ditt svar. Jobbar du i en stor kommun? Hur många klienter har du? Hur ofta har du personliga möten?

Jag gillar själva skrivbords-delen av arbetet, men är orolig inför möten, som du också beskriver. Det är kanske lite pga ovana.

Ja det gör jag. Har 40 klienter ca. Idag har jag tex 2 möten men jag försöker se till att ha dagar utan möten också. Det är mötena som tar mest energi för mig, samt telefonsamtal. Att skriva tycker jag är superkul, dock blir det ju ofta en väldig tidspress så man har svårt att vara i ?nuet? när man skriver och fokusera på en sak i taget. Man kommer alltid på massa annat som behöver göras så man skriver to do-lists och gör nya prioriteringar ständigt. Trots detta har jag ändå lyckats jobba i några år nu. Mötena går ofta bättre än man tror. Själva jobbet är väldigt kul, det är bara kraven runtom som känns svåra att leva upp till.
  • Anonymamamma

Shit, det där hade jag kunnat skrivit! Ordagrant! (Så jag har tyvärr inga tips men följer tråden)

• Anonym (Uppgiven)
    Anonym (soc) skrev 2018-02-19 11:18:55 följande:
    Ja det gör jag. Har 40 klienter ca. Idag har jag tex 2 möten men jag försöker se till att ha dagar utan möten också. Det är mötena som tar mest energi för mig, samt telefonsamtal. Att skriva tycker jag är superkul, dock blir det ju ofta en väldig tidspress så man har svårt att vara i ?nuet? när man skriver och fokusera på en sak i taget. Man kommer alltid på massa annat som behöver göras så man skriver to do-lists och gör nya prioriteringar ständigt. Trots detta har jag ändå lyckats jobba i några år nu. Mötena går ofta bättre än man tror. Själva jobbet är väldigt kul, det är bara kraven runtom som känns svåra att leva upp till.
    Jag har haft ett vikariat på soc, och då hade jag ca 60 klienter... Som helt ny var det enormt tufft att lyckas göra ett bra arbete. Och då tog jag ändå inga möten annat än akut nöd. Jag gillade som sagt skrivbordsarbetet, men jag hade ju konstant tidpress och svårt att prioritera som helt ny och oerfaren. Vilket gjorde att jag blev mer stressad och kände mig sämre.

Men det är ändå det arbete jag ser som mest realistiskt för mig. Vissa andra arbeten innebär ju mer eller mindre konstant klientkontakt, så som på HVB-hem eller behandlingsarbete.
  • Anonym (Uppgiven)
    Anonymamamma skrev 2018-02-19 11:26:17 följande:

Shit, det där hade jag kunnat skrivit! Ordagrant! (Så jag har tyvärr inga tips men följer tråden)

Det är ju bitterljuvt att höra det. Skönt på så sätt att jag alltså inte är ensam om att inte veta ut eller in i livet, men otroligt sorgligt att fler har det så tufft.

Jag känner att jag har tappat mig själv någonstans på vägen, liksom. Jag kan ibland fundera på var den disciplinerade och ordentliga personen jag en gång var har tagit vägen. Hur blev jag så tafatt och oerfaren?
  • Anonym (Me2)

Passa på att ta hjälp av studievägledare och studenthälsan medan du fortfarande är student! De har faktiskt väldigt mycket resurser och möjligheter att hjälpa.

Jag känner igen mig mycket, och det som känns jobbigast för mig är tröskeln att få ett jobb.

Jobbtips: nattjobb på nåt behandlingshem eller hvb? På mindre ställen är man ofta ensam på natten, plus att man är ledig mycket som nattare. Det är absolut inte omöjligt att få jobb även fast man har rester så fundera inte på det så mycket. Lycka till!

Svar på tråden Vad fan hände med mitt liv? Vad ska det bli av mig?