SOS alarm klagomål
Igår fick jag missfall i v. 11, jag tänkte att jag kunde vara hemma och låta det blöda ut, försökte ringa 1177 för att få råd men de hänvisade till Kvinnokliniken som hade stängt när jag ringde kl. 12 ca så jag googlade och hade en tanke om vad som skulle hända.
Kl. 14-17 ca så blöder jag konstant mängder och stora klumpar koagel kommer ut. Jag börjar känna mig svimfärdig och matt, har svårt att stå upp, spyfärdig när koaglet pressas ut och orkar inte äta eller dricka. Min man kommer hem och säger att jag ska ringa 112, jag ringer dit och säger att det känns som att jag ska tuppa av och att jag blött mycket under några timmar pga ett pågående missfall, sen frågar jag vad ska jag göra.
Operatören säger då att ja, din man får väl köra in dig, jag är ingen sjukvårdsupplysning. Jag blir lite förvirrad och förtvivlad, mår jättedåligt och säger, jag har redan ringt dit och jag kan inte vänta 30 minuter, hon säger då nåt i stil med, ja jag kan inte hjälpa dig, ring 1177 sen lägger hon på.
Jag blir chockad och börjar gråta, min man tar telefonen och ringer igen och säger samma sak, som ovan, dock lite mer sammanhänagande i lugn ton, (jag var ganska borta när jag ringde.) Ambulans med sjukvårdare kommer inom 10 minuter och jag får följa med till gynakuten för kontroll och hjälp med att få ut det som var kvar i livmodern.
Jag funderar på att kontakta patientnämnden med ett klagomål, är det någon idé eller har SOS alarm agerat korrekt?