• Anonym (Ledsen)

SOS alarm klagomål

Igår fick jag missfall i v. 11, jag tänkte att jag kunde vara hemma och låta det blöda ut, försökte ringa 1177 för att få råd men de hänvisade till Kvinnokliniken som hade stängt när jag ringde kl. 12 ca så jag googlade och hade en tanke om vad som skulle hända.

Kl. 14-17 ca så blöder jag konstant mängder och stora klumpar koagel kommer ut. Jag börjar känna mig svimfärdig och matt, har svårt att stå upp, spyfärdig när koaglet pressas ut och orkar inte äta eller dricka. Min man kommer hem och säger att jag ska ringa 112, jag ringer dit och säger att det känns som att jag ska tuppa av och att jag blött mycket under några timmar pga ett pågående missfall, sen frågar jag vad ska jag göra.

Operatören säger då att ja, din man får väl köra in dig, jag är ingen sjukvårdsupplysning. Jag blir lite förvirrad och förtvivlad, mår jättedåligt och säger, jag har redan ringt dit och jag kan inte vänta 30 minuter, hon säger då nåt i stil med, ja jag kan inte hjälpa dig, ring 1177 sen lägger hon på.

Jag blir chockad och börjar gråta, min man tar telefonen och ringer igen och säger samma sak, som ovan, dock lite mer sammanhänagande i lugn ton, (jag var ganska borta när jag ringde.) Ambulans med sjukvårdare kommer inom 10 minuter och jag får följa med till gynakuten för kontroll och hjälp med att få ut det som var kvar i livmodern.

Jag funderar på att kontakta patientnämnden med ett klagomål, är det någon idé eller har SOS alarm agerat korrekt?

• Svar på tråden SOS alarm klagomål
  • Anonym (S)

Men varför kunde inte din man ringa en taxi/köra dig till akuten? Behövde du vård under färden till akuten..? Det är om man behöver vård medan man fraktas till sjukhuset som man åker dit med ambulans...

• Anonym (4)

Beklagar ditt missfall! Men skjut mig om du vill, men de gjorde helt rätt.  Jag har haft 4 missfall och aldrig ens funderat på ambulans. Första i v.11 satt jag i timmar på toa och störblödde och hyperventilerade p.g.a smärta. Det 4:e åkte vi visserligen in, men maken körde ju. Finns absolut inget ambulansen hade kunnat göra för smärtstillande fick jag inte ens på förlossningen!

• Anonym (f)

Det verkar ha varit en del förvirring från erat håll, 112 ringer man ju om man behöver räddas, om det har skett något som man behöver omedelbar vård för och inte kan ta sig in själv för osv. Du hade din man hos dig, du hade en telefon, om inte din man har bil så hade ni kunnat ringa efter en taxi och tagit er ner till akuten.

Jag förstår om det var läskigt just då, men jag kan inte se att operatören gjorde något fel, det låter som att du ringde dit för att få rådgivning, och det är inte sådant de pysslar med.

• Anonym (Jossan)

Beklagar verkligen ditt missfall och förstår att det måste varit en hemsk upplevelse. Men det är absolut inte okej att ringa 112 i sådana här lägen. 112 är till för livshotande situationer. Tänk om alla som fick missfall ringde 112 - vad händer då med den personen som kanske drabbas av en hjärtattack samtidigt?

Det låter hårt, men jag förstår att personen som tog ditt samtal blev jättefrustrerad. Ambulanser är till för människor med livshotande tillstånd.

• Anonym (Samma)

Jag ringde för nästan precis samma sak men till sjukvårdsupplysningen .. Jag var ensam hemma med en 4-åring ..fick inte tag i min man eller mina föräldrar .. Sjukvårdsupplysningen var väldigt bestämd om att jag måste få en ambulans och att 4-åringen tog de hand om och helt plötsligt var där en ambulans .. Sen visade det sig att jag hade utomkvedshavandeskap och jag hade nog inte överlevt om de inte skickat ambulans. 4 åringen tog någon hand om tills de fick tag i min man .. Helt underbart omhändertagande

• Anonym (siv)

Jag gjorde tvärtom och lät min man köra mig in när jag hade ett pågående missfall i vecka tolv. Det var helt fel fick jag veta när jag vaknade till senare den kvällen för jag hade en så stor gynblödning att jag var nära att dö, och då hade ändå inte ens fostret kommit ut.

• Anonym (siv)
    Anonym (Jossan) skrev 2018-02-14 20:50:56 följande:

Beklagar verkligen ditt missfall och förstår att det måste varit en hemsk upplevelse. Men det är absolut inte okej att ringa 112 i sådana här lägen. 112 är till för livshotande situationer. Tänk om alla som fick missfall ringde 112 - vad händer då med den personen som kanske drabbas av en hjärtattack samtidigt?

Det låter hårt, men jag förstår att personen som tog ditt samtal blev jättefrustrerad. Ambulanser är till för människor med livshotande tillstånd.

Så läkarna hade fel då, de sa att stora gynekologiska blödningar är livshotande tillstånd?
  • Anonym (Kvinna37)
    Anonym (Ledsen) skrev 2018-02-14 20:19:07 följande:

Igår fick jag missfall i v. 11, jag tänkte att jag kunde vara hemma och låta det blöda ut, försökte ringa 1177 för att få råd men de hänvisade till Kvinnokliniken som hade stängt när jag ringde kl. 12 ca så jag googlade och hade en tanke om vad som skulle hända.

Kl. 14-17 ca så blöder jag konstant mängder och stora klumpar koagel kommer ut. Jag börjar känna mig svimfärdig och matt, har svårt att stå upp, spyfärdig när koaglet pressas ut och orkar inte äta eller dricka. Min man kommer hem och säger att jag ska ringa 112, jag ringer dit och säger att det känns som att jag ska tuppa av och att jag blött mycket under några timmar pga ett pågående missfall, sen frågar jag vad ska jag göra.

Operatören säger då att ja, din man får väl köra in dig, jag är ingen sjukvårdsupplysning. Jag blir lite förvirrad och förtvivlad, mår jättedåligt och säger, jag har redan ringt dit och jag kan inte vänta 30 minuter, hon säger då nåt i stil med, ja jag kan inte hjälpa dig, ring 1177 sen lägger hon på.

Jag blir chockad och börjar gråta, min man tar telefonen och ringer igen och säger samma sak, som ovan, dock lite mer sammanhänagande i lugn ton, (jag var ganska borta när jag ringde.) Ambulans med sjukvårdare kommer inom 10 minuter och jag får följa med till gynakuten för kontroll och hjälp med att få ut det som var kvar i livmodern.

Jag funderar på att kontakta patientnämnden med ett klagomål, är det någon idé eller har SOS alarm agerat korrekt?

Operatören var ju väldigt otrevlig men gjorde bedömningen att ambulans inte behövdes eftersom ditt tillstånd inte verkade livshotande. Din man var hemma och kunde antagligen skjutsa dig, det finns även taxi i värsta fall. Oavsett så kan du alltid kontakta pat.ombud ändå om du vill.
  • Anonym (Ledsen)

Tack för svar, vi ansåg att det var nödvändigt att ringa 112 och såhär i efterhand var det bra. Fick ett jättebra bemötande på sjukhuset och av ambulanspersonalen. Kommer inte skicka in ett klagomål.

• Anonym (Bm)

Kan upplysa dig om att gynekologiska blödningar i allra högsta grad kan vara livshotande. Att ringa ambulans vid tidiga missfall ärr nästan alltid fel. De allra flesta behöver ingen sjukhusvård över huvud taget. Men blöder man så mycket som ts beskriver kan det bli väldigt allvarligt väldigt snabbt.
  • Anonym (Ja)

Ja jag tycker du fick ett väldigt dåligt bemötande och jag tycker du ska klaga! Självklart ska de skicka ambulans om man har stora blödningar och så påverkat medvetande.

• Anonym (Ja)

Hur kan du veta att Ts tillstånd inte var livshotande? Hallå hon blöder och är väldigt påverkad!!
  • Anonym (Ja)
    Anonym (123) skrev 2018-02-14 20:32:35 följande:

Dom gjorde rätt

Om hon blöder kraftigt och är då påverkad? Är det rätt då??
  • Anonym (A)
    Anonym (Ja) skrev 2018-02-16 09:21:50 följande:
    Ja jag tycker du fick ett väldigt dåligt bemötande och jag tycker du ska klaga! Självklart ska de skicka ambulans om man har stora blödningar och så påverkat medvetande.
    Håller med
  • Anonym (Ambssk)

Hur långt har du till akuten? Tycker det är den mest väsentliga orsaken till om det behövdes ambulans eller inte....

Alltså, självklart kan man förblöda av en gynblödning. Men frågan är ju om ambulanstransport gjorde skilland i just det här fallet. Att hon skulle åka in är det väl inget snack om....

Svar på tråden SOS alarm klagomål