Brumma skrev 2018-02-15 07:32:29 följande:
Bara en tanke..
Min man envisas med att säga åt barnen att "låta mig vara ifred" när jag är på toaletten. Har fått förklara för min man otaliga gånger att JAG säger ifrån om JAG vill vara ifred. Löser det genom att låsa dörren de få gånger jag vill vara ifred. Annars - är dörren upplåst är de välkomna in.
Varför stör du dig på mammans val? Det är ngt av den mest oattraktiva sidan min man har - att han tror sig veta vad jag tycker är jobbigt i mina och barnens relation.
I övrigt - ja tonåringar kan vara skitjobbigt. Barn överhuvudtaget kan vara skitjobbiga. Jag hade backat om jag var du och låtit mamman ta konflikterna. Å andra sidan måste du kunna säga till om det påverkar dig. En svår avvagning.
På vilket sätt beter hon sig illa? Skriker hon på er? Vägrar hjälpa till? Förväntar sig allt men säger inte tack? Beroende på problem ser råden lite olika ut :) Vår tonåring blev tex skitsur och slutade prata med oss i timmar om vi bad henne hjälpa till med minsta lilla. Då löste vi det genom att hon fick vissa uppgifter (som hon var med och valde själv) som istället alltid var hennes ansvar. Det funkade riktigt bra :) Hon fick även vissa dagar i veckan då hon skulle laga mat - välja maträtt, vara med och handla och tillaga (med vår hjälp). Det blev även det en positiv sak varje vecka.
Gnäller hon så kanske det inte blir att man gör aktiviteter. Konsekvensen av att bete sig illa liksom..
Mamman säger ibland ifrån att hon vill vara ifred på toa tex men det respekterar hon inte eller väldigt sällan iaf.
Jag har vuxna söner sedan tidigare förhållande och nu kan man ju kanske inte jämföra pojkar/flickor men detta var inget jag upplevde med dom i den åldern eller någonsin.
Jag tycker hon beter sig allmänt dåligt, hon visar noll eller mycket lite hänsyn, tex vi kan sitta och titta på tv så kommer hon och spelar något på telefonen så vi inte hör tvn.
Men gösses om någon ens viskar när hon ser på tv tex, då stormar hon in på sitt rum och grinar om att vi inte visar henne respekt..
Som sagt jag undviker att vistas i samma rum som henne så mycket det är möjligt, jag har slutat att fixa roliga saker att göra gemensamt på helger tex.
Numera gör vi oftast dom roliga sakerna när hon är hos pappan, då blir det ju gnäll för det såklart att vi gör en massa kul när inte hon är med.