Resor till umgängesförälder som bor långt bort...
Hej!
Har två barn, 3 och 4 år gamla. Separerade för snart 1 år sedan och jag valde då att flytta tillbaka till den ort där jag och barnens far en gång träffades och bodde i. Barnens far har sedan tidigare ytterligare två barn boende här i närheten och jag hoppas att han så småningom också flyttar tillbaka hit. Men än så länge måste barnen resa 70 mil till sin pappa...
Någon med liknande situation? Hur ofta träffar era barn sin pappa/mamma? Hur delar ni på kostnaderna?
Jag är boförälder (ensam vårdnad). Jag tjänar hälften så mkt som umgängesföräldern) barnens pappa.
Barnen har hittills vistats hos deras far 5 ggr sedan separationen för 8 månader sedan, och då stannat 8-14dgr/gång.
Pappan betalar 1573kr/barn och månad och drar av 39kr/dygn och per barn för de dygn han har barnen hos sig. Finns ingen rättslig process bakom detta. Han vill inte betala mera och jag har inte velat "bråka".
Vi har delat resekostnaderna lika. Jag reser ena vägen (hämtar eller lämnar) och betalar då de resekostnaderna. Pappan reser andra vägen och betalar då för den kostnaden.
Jag har svårt att få ekonomin att gå ihop och har nu inte pengar att betala nästa resa för, som planerats äga rum vid påsklovet. Har nu vabbat i 2 veckor pga att barnen är sjuka med lunginflammation mm. Innebär att jag inte kommer få ut så mkt lön nästa månad...
De ska upp till deras pappa nu under v 7 och 8 och jag reser upp och hämtar "hem" dom efter 12 dygn hos pappan. Har berättat för pappan att jag tyvärr inte har råd att köpa resa till påsken men han kräver att jag ska betala ändå.
Har läst föräldrabalken men blir snurrigare ju mer jag läser...
Barnens pappa har god ekonomi, betydligt bättre än jag har, men betalar inte mer än absolut nödvändigt. Jag står för alla kostnader som rör barnen, förutom ena resvägen till pappan. Har hört att UF har huvudansvaret för resor till och från BF, men jag känner ett betalningsansvar eftersom jag valde flytta från orten han bor på...
Hur ska jag tänka här? Vad kan jag kräva av pappan?