BF två dagar efter syskon är 2,5 år. Hur räknar FK?
Hej!
Vi har tre döttrar, varav den yngsta blir 2 år den 18 april. Har precis fått reda på att jag är gravid igen efter ett MA i december. Var då i v. 12, men bebben hade slutat växa nån gång i v.8 Superledsamt och jobbigt både psykiskt och fysiskt. Dessutom skulle det ju passat så bra med FP som skulle behållas och vara samma som då jag var ledig med vår yngsta dotter trots att jag nu jobbar 80% utan att utöka med FP.
Hur som helst står vi i en lite knepig situation nu med FK regler. Jag hade senaste mensens första dag den 14 jan och enligt FK ska man ju få behålla sin tidigare FP om man blir gravid igen innan syskonet är 1 år och 9 mån, vilket i så fall precis skulle vara fallet för oss. (Man räknar väl att man är gravid från senaste mensens första dag?)
Om jag däremot använder FL:s graviditetsuträknare är BF den 20 okt, alltså 2 dagar efter att dottern fyllt 2,5 år... Tyvärr verkar vi alltså stå och falla med detta och jag behöver gå upp till 100% för att få samma FP som förut, om detta stämmer.
Min fråga är alltså om det är från senaste mensen första dag som FK räknar eller om det är det UL man gör runt v. 12 eller möjligen RUL runt v.18? Det är ju liksom försent att gå upp i arbetstid då...
Och om det mot förmodan skulle vara så att BM beräknar mig till säg 18 okt, men jag går över en vecka, är det BF de går efter eller det det verkliga datumet? Har för mig att jag någonstans har läst att de bedömer till ens fördel, men är inte säker...
Tacksam för svar!