• Marie357

Hjälp mig...

Ska ha barn i september.. Och läser nu på hemsidan hos min arbetsgivare

De 120 första dagarna av föräldraledigheten är semestergrundande ledighet. Det innebär att de inte påverkar rätten till betalda semesterdagar. För ensamstående föräldrar är de 180 första dagarna av föräldraledigheten semestergrundande ledighet. Meddela din löneassistent om du har rätt till 180 dagar.

Vad menas med det? 

nouw.com/denöppnakampen
  • Svar på tråden Hjälp mig...
  • Fia 28

Det betyder väl att du samlar semesterdagar de första 120 dagarna av föräldraledigheten. 180 dagar om du är ensamstående.

• Marie357
    Fia 28 skrev 2018-02-12 12:12:51 följande:

Det betyder väl att du samlar semesterdagar de första 120 dagarna av föräldraledigheten. 180 dagar om du är ensamstående.

Men då är det egentligen så att man kan räkna 120/30 = 4 månader och då får jag bara 8 dagar..

Så på resten av dagarna jag har fp får jag inga semesterdagar?

nouw.com/denöppnakampen
  • Iowhannah
    Marie357 skrev 2018-02-12 12:22:24 följande:

Men då är det egentligen så att man kan räkna 120/30 = 4 månader och då får jag bara 8 dagar..

Så på resten av dagarna jag har fp får jag inga semesterdagar?

Låter korrekt. Är du föräldraledig så kan du ju dessutom spara dagarna.
  • cloudberry79

Precis så är det enligt ditt avtal. Du får semesterdagar för de första fyra månadernas föräldraledighet på heltid. Det innebär att om du är ledig åtta månader har du dessa semesterdagar när du kommer tillbaka, plus de dagar du får för de månader du arbetat under semesteråret.

Ett räkneexempel:

Semesterår 1/1-31/1, semesterrätt 25 dagar per helår, 2,08 dgr/månad

Barnet föds den 1/3, personen är föräldraledig från den 14/2 till 31/10 (259 dagar)

Intjänad semester januari: 2,08 dagar
    Intjänad semester februari: 1,04 dagar
    Intjänad semesterrätt föräldraledighet 14/2-31/10: 8,32 dagar
    Intjänad semester november-december: 4,16 dagar

Om du då inte tar ut någon semester under semesteråret kommer du ha 15 semesterdagar sparade detta år. Det känns väl hyfsat rättvist, med tanke på att du endast arbetat 3½ månad? Ett alternativ, om man har förskottssemester, vilket många har, är att ta ut semester veckorna innan bf, sen föräldraledigt. Därefter har man troligen ändå semesterdagar kvar, bara man räknat på saken, plus att man sparar FP-dagar om man tar semester istället för FP innan BF.

Skillnaden i ditt avtal mellan den som är ensamstående och den som har gemensam vårdnad, är att den som är ensamstående tjänar in semesterrätt för två extra månader, 4,2 dagar vid 25 dagars semester. Totalt sett förloras dock en del semesterrätt för den som är ensam, då två föräldrar med samma avtal skulle få semesterdagar för de första 240 dagarna tillsammans.

Just NO.
Svar på tråden Hjälp mig...