• Dns

Gäller högerregeln över hela det här parkeringsområdet?

Om man kör ut från de punkter som markerats med nummer 1 eller 2 till nummer 3, gäller högerregeln va? Utfartsregeln gäller ju när man kör ut från parkeringsplatser men det gäller väl inte inom själva området eller....? Bilden är från ett köpcentrum.

• Svar på tråden Gäller högerregeln över hela det här parkeringsområdet?
  • Thomas49

Från stillastående på parkeringsruta - knappast

Har du smällt - låt försäkringen avgöra - dom kan allt inte vi

• Kerubmamman

Jag tror inte det går att avgöra från ett flygfoto. Skyltning bidrar sannolikt till om det räknas som utfart eller ej.

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Monchichier

I regel gäller högerregeln överallt, med sju undantag. Där undantagen gäller är det alltid skyltat. Parkeringsplatser är INTE en av undantagen och alltså är det högerregeln som gäller där. Däremot är, som du säger, utfartsregeln en av undantagen och den gäller bl.a när du kör ut från parkeringsplats, parkeringshus, bensinstation, fastighet eller liknande.

Om man tittar på flygfotot så är nummer tre definitivt på en parkeringsplats. Det vill säga, högerregeln gäller. Nummer ett däremot. Vid första anblick ser det ut som att det är en separat parkering, med en väg som skiljer dem åt. Det ser även ut som att det finns ett övergångsställe vid den röda bilen på den parkeringen. Så där skulle jag gissa att utfartsregeln gäller.

Däremot, så har man väjningsplikt när man ska köra ut från en parkeringsficka, oavsett om man ska köra rakt fram eller backa. Därför kan jag inte se någon situation där högerregeln kan appliceras vid nummer två.

• Dns
    Monchichier skrev 2018-02-10 18:34:41 följande:

Om man tittar på flygfotot så är nummer tre definitivt på en parkeringsplats. Det vill säga, högerregeln gäller. Nummer ett däremot. Vid första anblick ser det ut som att det är en separat parkering, med en väg som skiljer dem åt. Det ser även ut som att det finns ett övergångsställe vid den röda bilen på den parkeringen. Så där skulle jag gissa att utfartsregeln gäller.

Däremot, så har man väjningsplikt när man ska köra ut från en parkeringsficka, oavsett om man ska köra rakt fram eller backa. Därför kan jag inte se någon situation där högerregeln kan appliceras vid nummer två.

Det jag menade med nummer 2 är den "väg" som ligger mellan parkeringsfickorna, jag tolkar det som att om man kör på "väg 2" till väg 3 så gäller högerregeln?
    Väg 3 går förbi både "väg 1" och "väg 2" (den sammansluter alltså 2 separata parkeringsställen som det råkar vara) och om det inte finns ett övergångställe eller skyltning som säger något annat så antar jag att högerregeln även gäller för trafik som befinner sig i korsningen där "väg 1" och väg 3 möts?

Anledningen till min frågeställning är att jag funderade på om istället man skulle se väg 1 och 2  som utfarter till väg 3...?
  • Dns
    Thomas49 skrev 2018-02-10 14:26:06 följande:

Från stillastående på parkeringsruta - knappast

Du har missuppfattat mig..:)
  • Dns
    Thomas49 skrev 2018-02-10 14:26:06 följande:

Har inte krockat och inte varit i närheten av att krocka.
  • Kerubmamman

Vill du veta vad som gäller vid just det här köpcentrat eller är det en allmän fundering?

• Monchichier
    Dns skrev 2018-02-11 17:42:02 följande:

Det jag menade med nummer 2 är den "väg" som ligger mellan parkeringsfickorna, jag tolkar det som att om man kör på "väg 2" till väg 3 så gäller högerregeln?

Väg 3 går förbi både "väg 1" och "väg 2" (den sammansluter alltså 2 separata parkeringsställen som det råkar vara) och om det inte finns ett övergångställe eller skyltning som säger något annat så antar jag att högerregeln även gäller för trafik som befinner sig i korsningen där "väg 1" och väg 3 möts?

Anledningen till min frågeställning är att jag funderade på om istället man skulle se väg 1 och 2  som utfarter till väg 3...?

Jag kan inte på något sätt se att väg 3 skulle vara en riktig väg. Det är ju de vägen som ligger närmast byggnaden. Definitivt parkering. Väg 1 däremot är inte alls lika uppenbar tycker jag. Men jag gissar på att även den räknas som parkeringsplats. Jag skulle säga att högerregeln gäller överallt på området.
  • Dns
    Kerubmamman skrev 2018-02-11 19:33:15 följande:

Vill du veta vad som gäller vid just det här köpcentrat eller är det en allmän fundering?

Allmän, då det ser likadant ut på många platser.
  • Kerubmamman
    Dns skrev 2018-02-11 20:09:41 följande:
    Allmän, då det ser likadant ut på många platser.

Jag håller med Monchichier om att väg 3 knappast är en vanlig väg. Nr 1 skulle dock kunna vara det. Man får vara observant på hur det är skyltat när man svänger in på området. Finns det gatuskyltar?
Svar på tråden Gäller högerregeln över hela det här parkeringsområdet?