Monchichier skrev 2018-02-10 18:34:41 följande:
Om man tittar på flygfotot så är nummer tre definitivt på en parkeringsplats. Det vill säga, högerregeln gäller. Nummer ett däremot. Vid första anblick ser det ut som att det är en separat parkering, med en väg som skiljer dem åt. Det ser även ut som att det finns ett övergångsställe vid den röda bilen på den parkeringen. Så där skulle jag gissa att utfartsregeln gäller.
Däremot, så har man väjningsplikt när man ska köra ut från en parkeringsficka, oavsett om man ska köra rakt fram eller backa. Därför kan jag inte se någon situation där högerregeln kan appliceras vid nummer två.
Det jag menade med nummer 2 är den "väg" som ligger mellan parkeringsfickorna, jag tolkar det som att om man kör på "väg 2" till väg 3 så gäller högerregeln?
Väg 3 går förbi både "väg 1" och "väg 2"
(den sammansluter alltså 2 separata parkeringsställen som det råkar vara) och om det inte finns ett övergångställe eller skyltning som säger något annat så antar jag att högerregeln även gäller för trafik som befinner sig i korsningen där "väg 1" och väg 3 möts?
Anledningen till min frågeställning är att jag funderade på om istället man skulle se väg 1 och 2 som utfarter till väg 3...?