• Zilly

När kan man tidigast ta ett graviditetstest vid IVF?

Hej!

Min sambo har sin testdag 15/2. Men hon vill helst inte ta det precis innan jobbet. Vi funderar nu på att ta ett graviditetstest 11/2. När kan man tidigast ta ett test och åtminstone få överhängande rätt svar? Det är ett 5-dagars embryo som sattes in 3/2. Blir bara mer förvirrad ju mer jag läser. Tacksam för all hjälp!

• Svar på tråden När kan man tidigast ta ett graviditetstest vid IVF?
  • Anonym (tjejen)

Vänta minst till ruvardag 10 innan ni testar. Testar man för tidigt blir det minus/blankt test trots att man kanske är gravid. Annars vänta till 17/2 om hon vill testa på helgen. Då är ni säkra på att det blir rättvisande resultat. Köp Clearblue dugitala gravtest med veckoindikator, använd inte de där billiga som man ska tyda otydliga streck på . På de digitala står det Gravid eller inte gravid med bokstäver. Mycket bättre !

Lycka till.

• Zilly

Fick tips av en kompis att testa på kvällen. Vad tror ni om det? Tänker att då är det inte jobb direkt. Att man tar kvällen innan testdag.

• Anonym (tjejen)
    Zilly skrev 2018-02-09 11:06:21 följande:

Fick tips av en kompis att testa på kvällen. Vad tror ni om det? Tänker att då är det inte jobb direkt. Att man tar kvällen innan testdag.

Nej, det ska vara morgonurin för säkrast resultat, dvs första gången man kissar efter nattsömnen.
  • Anonym (Eh)

Fast det behöver inte vara morgonurin om man testar på BIM-dagen eller efter. Då kan du ta testet när som helst, men testar man innan ska man använda morgonurin.

• Anonym (.)

Jag testade dagligen från ruvardag 4 (för skojs skull). Dag 5 inbillade jag mig att jag anade svagt streck i vissa vinklar. Dag 6 var det nästan så att man kunde se det utan inbillning och därefter allt tydligare. Samma med bägge 5-dagars embryon.

Om man däremot testar negativt innan testdag är det såklart en besvikelse men inte kört för det. Kan fortfarande bli positivt.

Alla är olika. Skulle ni vara jag skulle jag testat redan idag medan andra absolut vill vänta till testdag.

• Solen2

Om ni tagit ägglossningssprutan ovitrelle så sitter den kvar i kroppen i 10dagar efter man tagit den och kan ge ett falskt positivt svar. Men så nära inpå antar jag inte att det är att ni testar.

• Zilly

Solen2: Tack.Har koll på den biten. Ovitrelle togs 27/1 så mer än 10 dagar har passerats ?.

Svar på tråden När kan man tidigast ta ett graviditetstest vid IVF?