Sexuella trakasserier
Hej.
Jag har ett slags.. problem, vet inte vad jag ska kalla det riktigt.
Jag och mitt ex, som jag kommer kalla Filip, var tillsammans i ungefär 2,5 år. Vi hade det väldigt bra ihop och vi umgicks mycket med hans bästa kompis "Daniel".
Daniel var en mycket snäll kille från början, han skämtade, skrattade, var alltid bekväm att umgås med och väldigt trevlig! Han bodde hemma hos sin pappa, eftersom han är 20 och inte gått klart skolan än.
Jag och Filip var väldigt ofta hemma hos honom. Vi brukade kolla film, spela spel eller bara ta det lugnt. Men allt ändrades efter en kväll då min syn på honom förändrades helt.
I en ganska lång period har han gett mig lite småflirtiga blickar, men det var ingenting jag tänkte på då. Jag bara gav en neutral blick tillbaka liksom.
En kväll satt jag och Filip hemma hos Daniel och spelade kort, jag satt i mitten. Jag tappar ett kort på golvet och när jag ska böja mig ner för att ta upp det känner jag att någon tar på mitt ben lite snabbt. Jag tänkte att det bara var Daniel som kom emot eftersom det kom från hans sida. Senare den kvällen blev det bara värre. Han kommer med ännu flirtigare blickar, han tar på mig, så som bröst, rumpa, ben osv. Jag vart så chockad att jag inte kunde reagera, jag blev så rädd då jag är ganska ung, bara 17 år. Han till och med smällde till mig på rumpan antal gånger. Men man kan inte reagera, det är som att allt bara stannar och man vet inte vad man ska göra. Filip märkte detta, men han gjorde inget då han var chockad, så som han sa. Vet inte om det är så snällt eller så men men..
Vi åker hem, och vi pratar om detta i bilen. Jag säger hur äcklad jag känner mig och att jag är riktigt, riktigt ledsen och verkligen mår dåligt. Filip säger att han förstår mig och tröstar mig.
Daniel kom efter ett tag och sa förlåt. Han sa att det aldrig skulle upprepa sig igen. Och dum som jag var så förlät jag honom igen, och igen.. Jag ville inte förstå det han hade gjort mot mig, jag ville liksom inte tro så om honom eftersom han alltid vart så snäll innan. Jag borde ha tänkt efter.
Men alla gånger blev det bara värre. Han tog på mig konstant, överallt, han försökte ta sin hand innanför mina trosor, slog mig på rumpan, ger kommentarer och var så sjukt äcklig. Sen efter den tredje gången fick jag nog, och det skulle jag egentligen fått första gången.
När Daniel skulle säga förlåt sa han "jag vet inte vad jag gör" och det bara stannade för mig och jag tänkte "är du helt dum i huvudet?". Jag fick i stort sett ingen hjälp eller stöttning från min pojkvän eller någon annan. Det känns som dom inte tog det på allvar.
Vi hade sen ingen kontakt med Daniel.
Nu försöker jag och Filip att lösa vårt förhållande eftersom båda vill det. Men han umgås FORTFARANDE med Daniel. Och jag kan inte sätta ord på hur förnedrad jag känner mig.
Jag kan inte förstå hur han väljer att umgås med en sån vidrig människa. Jag har även hört från andra tjejer att han vart på dom också och inte bara mig. Det känns som att Filip inte förstår allvaret? Det känns som att det är helt okej för honom att umgås med en kille som sexuellt trakasserar tjejer. Jag bestämmer självklart inte vem eller vilka han ska umgås med, och har aldrig gjort heller. Men förstår ni hur jag menar? Man känner sig så förnedrad och ledsen. Jag tycker bara det är så sjukt? Filip sa aldrig riktigt åt honom heller, han sa mer "du? Hon blir verkligen ledsen när du gör såhär och hon mår jätte dåligt", men han stod aldrig riktigt upp för mig. Jag har frågat varför han inte gjorde något när han såg när han tafsade på mig, hans svar var "men jag var så chockad".
Det känns som Filip inte förstår bättre, att han inte fattar? VARFÖR vill man umgås med en sån kille när han mycket väl vet hur dåligt jag mått och hur ledsen jag vart. Jag har tendens att förlåta människor allt för lätt, oavsett vad dom gjort, gång på gång, och det är inte bra. Jag kan inte riktigt få han förstå att detta sårar mig så mycket. Det känns som han tycker det är helt okej att Daniel gjort det han gjort mot mig. Jag förstår inte hur man kan förlåta en sån människa? Jag blir så jävla ledsen rent ut sagt..
Tycker ni jag överreagerar eller har jag helt fel? Vad borde jag göra?