• Alexi

Måste man fåen diagnos från bup för att hantera barnet bättre?

Ser på nyheterna om att det är långa köer till bup för utredning av neuropsykiatriska diagnoser. Mamman i reportaget säger att både de och skolan behöver utredningen för att veta hur de ska hantera utbrott osv.

Men frågan är då, vad är det för hjälp man får efter en diagnos? Och är det ofta man utreder barn för misstänkta diagnoser där misstanken visar sig vara felaktig? Kan man inte redan vid misstanke om diagnos behandla och agera mot barnet som att diagnosen är satt? Kan det bli fel?

• Svar på tråden Måste man fåen diagnos från bup för att hantera barnet bättre?
  • AndreaBD

Men det är ju lättare att veta hur barnet fungerar om man utreder. Det är inte diagnosen i sig som är viktigt utan just de olika delarna man testar. Efter det vet man om arbetsminnet är dåligt, om man har problem med logiskt tänkande eller på språkliga delar. Det är den profilen som hjälper mycket, inte diagnosen.

• äldreochklokare

Måste, måste man väl inte på så sätt men hur ska du veta att du väljer rätt metoder om du inte vet vad som ligger bakom?

Du kan inte gissa på att barnet har ADHD, autism, eller kanske bara har en språkutveckling som kommer reda ut sig med tiden (ibland tror man att barn har ADHD när det handlar om frustration orsakat av en språklig sårbarhet tex), om barnet har tvångstankar eller något annat.

Visst kan man testa saker som säkert hjälper många. Tex tydliga rutiner är ju bra för oss alla, men det finns också risk för att man gör något som inte hjälper och i värsta fall stressar barnet istället, om det inte korrelerar med vad som de facto är anledningen till barnets beteende. 

Det blir också lättare för skolor om de får veta. Barn ska få hjälp av skolor även utan diagnoser men då blir det kanske mer av ett gissande, på vissa skolor. Här gäller det verkligen att de har en bra specialpedagog som kan tänka att barnet kanske har en språklig sårbarhet, är särbegåvad eller något annat man oftast inte tänker på. 

• Alexi

Jag menar ju att det verkar som att man har en misstänkt diagnos när man sätts upp på väntelista för utredning. Barnet på nyhetsinslaget hade misstänkt adhd och autism. Då har man ju en diagnos att utgå ifrån eftersom något måste ju ha lett till misstankarna.

• AndreaBD
    Alexi skrev 2018-02-06 20:38:09 följande:

Jag menar ju att det verkar som att man har en misstänkt diagnos när man sätts upp på väntelista för utredning. Barnet på nyhetsinslaget hade misstänkt adhd och autism. Då har man ju en diagnos att utgå ifrån eftersom något måste ju ha lett till misstankarna.

Men den är ju inte ett dugg säkert. Och om det t.ex. är ADHD, så kan man ju aldrig få medicin utan diagnos. Och barnet kommer också att ha ett problem med osäkerheten. Varför vill du inte utreda? Visst, det kan ta tid, men någon gång kan barnet väl utredas?
  • mammalovis

Även om barnet får en diagnos eller flera, så kan ju variablerna variera kraftigt och det är ju till hjälp att veta. Två barn med samma diagnos kan ju reagera väldigt olika då det oftast krävs t ex 3 av 5 kriterier. Så även om barnet inte utreds behövs ju tid att samla in alla iakttagelser och sedan tankar om hur man går vidare, allt detta tar tid för arbetslaget också.

Min sambo har inte adhd, men fick göra en utredning och föll igenom på strukturen. För oss som familj blir det väldigt kännbart då han inte skriver in saker i almanackan eller berättar om inplanerade saker, utan jag kan få veta saker stunden innan eller han inser att han har missat något. Likaså är han mer impulsiv, vilket kan ge olika konsekvenser. Han har även svårare med att komma upp i tid mm. Sedan märker jag saker som han nog inte själv vet om.

• Fennyxx

På mitt barns skola går det tretton på dussinet med "autism". Den diagnosen verkar numera vara så luddigt formulerad att den passar in på i princip varje typ av svårigheter ett barn kan ha, och då undrar jag verkligen hur mycket hjälp man får av diagnosen (förutom hävstång när det gäller att få den redan lagstadgade rätten till stöd i skolan)

• mammalovis

Hos min dotter märker jag av saker på fritiden medan hon fungerat bra i skola och mestadels på förskolan. Hon har alltid gått sin egen väg och lekt det hon vill utan hänsyn till vad kompisarna valt. På förskolan kunde hon bli superledsen om hon fått två droppar kiss i trosorna och började nästan hyperventilera. På väg därifrån hade vi dagligen jättemycket strider om kläder i en viss ålder, om det inte blev som hon hade tänkt. Vi kollade t o m upp henne för diabetes då hon hade sådana svängningar i humöret när hon var trött eller hungrig (finns diabetes i släkten). Nu kan hon ibland få för sig att sticka iväg eller vägra fortsätta gå på väg till skolan. Att nämna ordet städning på hemvägen leder till totalkaos.

Hemma kan hon bli hysterisk för vissa saker och få vredesutbrott i uppåt en halvtimma när det inte går hennes väg. Har hon glömt något kan hela morgonen bli förstörd. Hon kan börja vägra gå till skolan för småsaker. Just nu är läxan en strid. Igår blev hon lovad att se på Vaiana senare, innan vi läste läxan, så då försökte hon smita iväg flertalet gånger och var riktigt frustrerad när hon stundtals fräste, stundtals viskade fram orden, medan jag fick hålla i att det skulle göras. Så det tar mycket energi för omgivningen. Ibland fattar man som vuxen fel beslut utifrån dagsläget, men det är mycket lättare att vara efterklok att man borde sagt ja ibland även om det inte kändes rätt.

Hennes pappa har problem med panikångest i perioder och har haft depressioner, så visst kan det finnas ett arv. Jag vet inte om han utreddes för bipoläritet eller om det bara var något hans mamma trodde. På min dotter kan jag märka att hon blir överglad om man busar med syskonen och hon blir istället hårdhänt och spelar över. Så man testar ju sig fram och ser vad som funkar. Sedan beror det ju på ens egen ork hur förutseende och pedagogisk man är hemma.

Om rummet inte är så ostädat kan det hjälpa att köra korta städintervaller på ett begränsat område, men det krävs ju vuxenstöd för att hon inte ska bli förbannad och ge sig på syrran hon delar rum med. Hennes syster som är 2,5 år yngre är mycket lättare att få att städa med lite stöd. Samma sak med systern gör att hon hellre skriker eller går och lägger sig och sover. Men att hon skulle få en diagnos är ju inte så säkert.

• Alexi
    AndreaBD skrev 2018-02-06 20:53:09 följande:

Men den är ju inte ett dugg säkert. Och om det t.ex. är ADHD, så kan man ju aldrig få medicin utan diagnos. Och barnet kommer också att ha ett problem med osäkerheten. Varför vill du inte utreda? Visst, det kan ta tid, men någon gång kan barnet väl utredas?

Men läs min trådstart! Det här handlar inte om mig utan en reflektion över inslaget om långa väntetider till bup och hur en mamma i inslaget pratade om det.
  • AndreaBD
    Alexi skrev 2018-02-06 22:15:07 följande:
    Men läs min trådstart! Det här handlar inte om mig utan en reflektion över inslaget om långa väntetider till bup och hur en mamma i inslaget pratade om det.
    Sorry, hade redan glömt igen vad du skrev där.
Svar på tråden Måste man fåen diagnos från bup för att hantera barnet bättre?