• Anonym (Hjälplös)

Tvångsvård utav missbruk

Hej! Jag undrar om man på nått sätt kan tvångsinlägga någon eller få in någon på vård eller terapi? Jag blir snart galen!

Min man sedan 7 år tillbaka har fallit in i ett missbruk med tabletter och alkohol. Han har ett kriminellt förflutet och haft ett struligt liv. Men de senaste 7 åren hag vart relativt lugna, lite öl och nån fest per år. Han har gått ned i en vad de känns som depression och har helt slutat jobba, de här har pågått i ca 6 månader. Han äter tabletter mot ångesten och säger att han hamnat i en ond cirkel med att han dricker för att slippa ångesten men får ångest för att han dricker. Senaste månaden har han lämnat mig och vår gemensamma son (13) till och från, han har sagt att jag är oviktig ena dagen och nästa dag sagt att han älskar mig igen.

Nu har han börjat sälja saker i mitt namn men inte fullföljt försäljningen, även köpt saker i mitt namn.

Så jag undrar hur jag ska hjälpa honom, hur får jag honom inlagd? Hjälp med terapi? Kbt? Vad ska jag göra? Han är den bästa människan jag vet när han mår bra!

• Svar på tråden Tvångsvård utav missbruk
  • Långbenopluto

Tvångsvård ges bara när han är en fara för sig själv eller andra, alltså direkt livsfara.

Det bästa du kan göra är att lämna så han får nå sin botten själv, då kommer han ev. vilja ha hjälp.

Utsätt inte ditt barn för detta!!

• Anonym (Cuhj)

Se till att han inte kan köpa saker i ditt namn först och främst. Tala sen om för honom att han är välkommen att bo hos er när han är nykter igen.

• klyban

Låter som svårt, kanske tom omöjligt.
    Då de mer eller mindre bara tar extremfall i tvångsvård.
    Men ta en diskussion om frivilligvård kanske?
    Där går däremot ordna många ggr.

hur många meter var det?
  • Anonym (Hjälplös)

hur går man tillväga för att få in någon på vård? ? Vart ringer man, vem vänder man sig till?

• klyban
    Anonym (Hjälplös) skrev 2018-02-06 10:12:22 följande:
    hur går man tillväga för att få in någon på vård? ? Vart ringer man, vem vänder man sig till?

Den vanliga sjukvården och SOC kan nog hjälpa dig med behandlingshem och annan vård.
    Även arbetsplats kan hjälpa, om nu det hade funnits en.

Och när man tänker på det, så är väl det inte helt otroligt att hans tidigare arbetsplats erbjudit detta.

hur många meter var det?
Svar på tråden Tvångsvård utav missbruk