• Hejjagärentjej

Orolig, ätit gammal mozarella

Hej!

Jag har precis fått reda på att jag är gravid, jag är troligtvis i vecka 9-10. Igår åt jag nästan en helt bit mozarellaost som sen visade sig att bäst-före datumet hade gått ut 7 dagar innan. Nu är jag jätteorolig att barnet/fostret tagit skada av eventuella bakterier som den gamla osten kanske hade. Är orolig för listeria. Bör jag vara orolig?

Mvh Orolig blivande mamma

• Svar på tråden Orolig, ätit gammal mozarella
  • AnnaSthlm

Lugn. Det värsta som kan hända är att du får en matförgiftning och kräks. Du har inte märkt någon konstig smak låter det som, så den var troligen inte ens dålig.

• Brazillove

för att mozzarella ska vara en listeria risk så krävs att det skulle ha blivit kontaminerad under tillverkning, och jag har inte hört om något utbrott med listeria som handlar om ost.  Så du kan nog vara lugn. 

Större chans att du blir bubblig i magen och får rännskita. 

• Hejjagärentjej

Nej jag kände ingen konstig smak... men är orolig att osten dragit åt sig listeria i kylen eftersom den var 1 vecka gammal ??

• Sticky

Man kan äta många livsmedel efter att bäst före datum har passerat, ofta kan man använda sitt lukt- och smaksinne för att avgöra om det är ätbart eller ej. Bäst före datum är ingen magisk gräns.

• Brazillove
    Hejjagärentjej skrev 2018-02-06 20:33:03 följande:

Nej jag kände ingen konstig smak... men är orolig att osten dragit åt sig listeria i kylen eftersom den var 1 vecka gammal ??

Dragit åt sig listeria i kylen?

Nä den oron kan du nog släppa, såvida du inte hade den oförpackad bredvid rått kött eller liknande. 

Lycka till med den lille i magen =)

Svar på tråden Orolig, ätit gammal mozarella