• Anonym (Sorgsen)

Måste lämna en av katterna

Vi har 2 kastrerade hankatter som sedan 1 år tillbaka absolut inte går ihop. Vi har pratat med veterinär som berättar att hankatter som gått ihop bra plötslogt kan sluta att gå ihop helt enkelt. Vi nåste göra av med en av dem och det är fruktansvärt. Vi har provat med allt som lugnande feromoner osv.

Hane nr 1: 2 år gammal, är som en hund men hittar på mycket hyss också. Den mest intelligenta som fascinerar oss varje dag. Ingen knäkatt men ligger intill en när han själv vill. Sitter i fönstret och väntar på oss, gör sonen med autism sällskap ofta.

Hane nr 2: 2 år gammal, mycket lugn och vill ligga hos en hela tiden. Oerhört kelen och översnäll. Inga hyss.

Hur ska vi kunna välja?

Hane nr 1 kom hit försr.

Utifrån katternas perspektiv så skulle jag nog säga att de ändå trivs hos oss båda. Hur ska vi göra?

• Svar på tråden Måste lämna en av katterna
  • viseversa

Den som er autistiska son har mest utbyte av. Alltså nr 1. Men förstår att det är väldigt svårt.

• sebbe420

På vilket sätt går dom inte ihop? Slåss dom? Här i mitt hus bor två honkatter som inte heller går ihop. Men de har löst det själva på så sätt att de har delat upp huset i revir, så de har varsin våning. De kan vara på bara någon meters avstånd från varann men eftersom den ena då sitter på trappan så inkräktar den fortfarande inte på den andras revir, så då accepterar de varandras närvaro.

• nevermind
    viseversa skrev 2018-02-05 14:46:26 följande:

Den som er autistiska son har mest utbyte av. Alltså nr 1. Men förstår att det är väldigt svårt.

Precis vad jag tänkte. Även om den andra katten kanske är gosigare.

Usch så jobbigt.
  • Anonym (Sorgsen)

Tack för er förståelse!!!! Jag känner likadant! Att den som ligger hos sonen och gör honom sällskap bör få stanna. Denna katt följer oss överallt som en hund och möter oss vid dörren, han är helt underbar och även kelen, pratar mycket. Den andra är mest lugn och ska gosa hela tiden och är osjälvständig. Katterna fräser så fort de är i samma rum

vi har en fyra på en våning

• Anonym (Tess)

Skulle nog välja den som går bäst ihop med sonen, jag med.

Klart att det blir jobbigt, men det blir det ju i vilket fall. Ni har ingen bekant som kan ta den andra katten?

• sebbe420

Nu vet jag ju inte hur ofta dom är i samma rum, och hur pass mycket dom fräser åt varandra då. Men om det inte är mer än några gånger och dagen, och att de då bara fräser lite, så skulle väl jag inte gått så långt att jag lät ena katten flytta. Tänk om det bara är en fas de går igenom? 

• IsadoraW1

Usch, jag har varit i en liknande situation själv och känner verkligen med er!

Hur är de mot främlingar / människor utanför familjen? Mina två var båda supergosiga - närmast klängiga - mot mig, en av dem var självsäker och hoppade gärna upp till gäster för lite gos medan den andre i princip aldrig lät sig klappas av andra än mig. Hela hans liv så gömde han sig när det kom gäster, de han kände mycket väl kunde ibland få stryka honom över ryggen men där gick hans gräns.

Jag valde utifrån hur lätt de skulle tänkas ha att anpassa sig till ny person/familj. Uppenbart val på ett sätt men likväl, önskar så att jag sluppit välja.

• Harvester

Tycker ni iaf ska prata med en beteendevetare innan om ni verkligen vill behålla båda tex kattproblem.se. Veterinärer har eg ingen utbildning om beteendeproblem utan medicinska/kirurgiska besvär. Klart man ska kolla hos vet att ungen av katterna mår dåligt och därför ändrat beteende men sen är det beteendevetare som gäller...

Om ni måste välja skulle jag också säga nr 1.

• BurningDiamond

Har ni sett över miljön i hemmet?
    Det finns tillräckligt med lådor (minst 3, helst fler eftersom de bråkar med varandra), mat- och vattenskålar (minst en var men helst fler och på olika ställen), klösträd och andra kattmöbler och på olika ställen så det aldrig behöver bli konkurens om resurerna? Flera olika utsiktspunkter och krypin på socialt betydelsefulla  ställen som köket, vardagsrummet? Har ni sett till att det finns möjlighet att röra sig runt i hela hemmet på olika nivåer?
    Får båda katter tillräckligt med stimulans, leker ni med dem, tränar trick, agility eller liknande?

• Anonym (VVV)
    BurningDiamond skrev 2018-02-05 23:23:47 följande:

Har ni sett över miljön i hemmet?

Det finns tillräckligt med lådor (minst 3, helst fler eftersom de bråkar med varandra), mat- och vattenskålar (minst en var men helst fler och på olika ställen), klösträd och andra kattmöbler och på olika ställen så det aldrig behöver bli konkurens om resurerna? Flera olika utsiktspunkter och krypin på socialt betydelsefulla  ställen som köket, vardagsrummet? Har ni sett till att det finns möjlighet att röra sig runt i hela hemmet på olika nivåer?

Får båda katter tillräckligt med stimulans, leker ni med dem, tränar trick, agility eller liknande?

Håller med. Har själv aldrig hört talas om att katter plötsligt inte går ihop om inget har förändrats i boendemiljö eller liknande.
Svar på tråden Måste lämna en av katterna