Cevon skrev 2018-02-05 12:51:24 följande:
Hej, jag är ny här, men rivstartar med några frågor. (Och: Hur skriver jag in min presentation? Lyckades inte omedelbart hitta var man fyller i den...)
Jag är frilansskribent och kommer i kontakt med en del frågeställningar via bekanta och släktingar med småbarn.
Min nyfikenhet just nu handlar om vilka svårigheter ni föräldrar ser kring detta med födelsedagskalas för småbarn?
T ex:
1) Får föräldrar vara med eller är det jobbigt?
2) Bjuder man dem också på mat och dryck?
3) Måste man bjuda alla barn i klassen/dagisgruppen?
4)Present när barnet är bortbjuden - hur mycket får det kosta?
5) Vad gör man om man inte har råd, att ha kalas eller köpa present när barnet går bort?
6) Måste man "skämmas" om det är lågbudgetkalas/lågbudgetpresent eller anses det vara coolt att vara kreativ?
Hoppas jag får många svar!
Hälsningar,
Cecilia
1) när barnen är små 3-5 år så kanske barnet inte vill/kan lämnas ensam och då är ofta föräldrarna med. Därefter inte. Det kan vara jobbigt att ha föräldrar med som iakttar kalaset, men lika jobbigt med ett ledset barn som inte klarar att vara ensam på kalas. Kan vara trevligt att lära känna andra föräldrar i närheten också.
2) föräldrarna som var med fick kaffe och fick ta av fikat.
3) nej, men man bjuder inte alla utom en. En bra tumregel är att bjuda lika många barn som barnets ålder. För stort kalas blir jobbigt för små barn.
4) omkring 100 kr +/- 10-30 kr.
5) billigt kalas är lätt att ordna, de flesta barn bryr sig inte om en fin tårta eller påkostade dekorationer. Har man råd med lite kex, en sockerkaka eller chokladbollar eller glass i Big Pack + lite ballonger och serpentiner så kommer man långt. Kalaspresent kan man köpa nåt billigt på rea. Skulle hellre se ett barn komma tomhänt än inte alls om jag bjöd in till kalas.
6) man ska inte skämmas för något kalas. Ibland blir det helt hysteriskt och bara större och större i en kompiskrets, då kan det vara skönt att sänka ribban lite och ha ett lite billigare kalas. Tex så hade flera i sonens krets stora kalas med laserdome eller bowling och sen fixade en tjej filmkväll med chips och alla tyckte det var mycket mysigare och bättre och lite mindre krävande.