• milania

Detta med ensam vårdnad?

Jag trodde jag hade ensam vårdnad men sen säger en av mina kompisar att det måste man söka speciellt för. Jag och pappan bestämde direkt att jag ska ha ensam vårdnad om vårat barn och socialen har vart inkopplad då han mått riktigt psykiskt dåligt och det inte har vart bra för varken vårat barn eller mig. Mer behöver man inte gå in på det.

Och sen så frågade min kompis hur mycket underhåll jag får från honom och säger sen att jag får för lite om jag nu skulle ha ensam vårdnad. Så att vi därför fortfarande har delad vårdnad?

Hoppas någon förstod min röriga text. Någon som vet hur allt går till?

Har alltid skrivit på till exempel barnets papper från förskola att jag är ensam förälder och har ensam vårdnad osv.

• Svar på tråden Detta med ensam vårdnad?
  • Zinken

Om ni var gifta när barnet föddes har pappan automatiskt gemensam vårdnad annars har mamman automatiskt ensam vårdnad. Om jag inte minns helt fel.

• Anonym (ååå)

Som Zinken skriver så blir mamman automatiskt ensam vårdnadshavare om ni inte var gifta när barnet föddes. Var ni gifta blir båda vårdnadshavare och då behöver man gå via advokat för att få ensam, om inte pappan frivilligt gått med på det och skrivit under nya papper som ni har skickat in. 
    Att du skrivit under papper och antagit du är ensam vårdnadshavare är säkert rätt eftersom du verkar så säker, men bäst att kolla upp för om det inte stämmer begår du ett brott varje gång du undlåter att pappan också ska skriva på (sen är det ju sällan så viktigt, papper om friluftsdagar etc, men rent juridiskt är det ju bra att man vet att man gör rätt). 

Underhåll däremot behöver man komma överens om, annars följer man de siffror FK har räknat ut. Får du inte rätt summa kontaktar du dem. 

• milania
    Anonym (ååå) skrev 2018-02-05 07:18:58 följande:

Som Zinken skriver så blir mamman automatiskt ensam vårdnadshavare om ni inte var gifta när barnet föddes. Var ni gifta blir båda vårdnadshavare och då behöver man gå via advokat för att få ensam, om inte pappan frivilligt gått med på det och skrivit under nya papper som ni har skickat in. 

Att du skrivit under papper och antagit du är ensam vårdnadshavare är säkert rätt eftersom du verkar så säker, men bäst att kolla upp för om det inte stämmer begår du ett brott varje gång du undlåter att pappan också ska skriva på (sen är det ju sällan så viktigt, papper om friluftsdagar etc, men rent juridiskt är det ju bra att man vet att man gör rätt). 

Underhåll däremot behöver man komma överens om, annars följer man de siffror FK har räknat ut. Får du inte rätt summa kontaktar du dem. 

Ok vi var inte gifta och vi kom överens om att jag skulle ha ensam vårdnad men sen är den perioden mestadels svart pga jobbig period så kommer inte ihåg vad för papper vi skrev på. Ska kolla det.

Tack för svar
  • Anonym (Nä)
    milania skrev 2018-02-05 07:36:21 följande:

Ok vi var inte gifta och vi kom överens om att jag skulle ha ensam vårdnad men sen är den perioden mestadels svart pga jobbig period så kommer inte ihåg vad för papper vi skrev på. Ska kolla det.

Tack för svar

Stämmer som tidigare personer skrev. Men underhållet har ingenting med vårdnaden att göra. Underhållet sätts efter vart barnet bor (mest), sen kan ni göra ville överenskommelse ni vill kring summan, kommer ni inte överens så kollar försäkringskassan på bådas in- och utgifter. Så summan kan variera kraftigt i olika "familjer". Så din kompis är ute och snurrar.
  • Brumma

Din kompis vet uppenbarligen inte ett smack om vad hen pratar om.

Jag förstår att det är svårt att minnas om det var en jobbig period men ett enkelt sätt är att killa om du fick alla föräldradagarna?

Vårdnadshavarna får automatiskt hälften var. Sedan har man kunnat föra över en del av dagarna till varandra. Var du föräldraledig ensam utan att pappan behovde föra över dagar till dig hade du ensam vårdnad.

Du kan gå in på försäkringsskassans hemsida och kolla hur många dagar du har kvar för ditt barn. På min son står det tex att JAG har 60 dgr kvar (lägsta nivå) men att barnet har 120dgr kvar. Dvs 60 ligger på hans pappa som är vårdnadshavare.

Om du har lika många dagar kvar som ditt barn har - och pappsen inte varit föräldraledig så har du ensam vårdnad.

Gällande underhåll har det absolut inget att göra med vårdnaden. Ni kan bestämma ett belopp själva om ni är överens, gå genom försäkringskassan och då får du en fast summa eller ha en dom i domstol.

Beroende på när barnet är fött ger även barnbidraget en hänvisning till om du är ensam vårdnadshavare. Efter 1 mats 2014 betalas barnbidraget ut till BÅDA vårdnadshavarna AUTOMATISKT (dvs hälften var). Så är barnet fött efter det och du har hela barnbidraget utan att ni behövde ansöka om ändring visar även det att du är ensam vårdnadshavare.

Svar på tråden Detta med ensam vårdnad?