• Finne84

Kommer det finnas pensioner för 80 talisterna?

Som frågan lyder. Tror ni att det kommer finnas pensioner när vi 80 talister blir 60-65 från o med 2045 typ. För redan nu så pratar de om att höja pensions åldern då folk "lever längre"  och vi har mycket kostnader i samhället.
    att jobba till 70 kanske är okej för vissa människor, men för de som jobbar inom vårdsektorn som kanske redan är utslitna och har smärtor i muskler och leder innan 60 så låter det som en mardröm.
    Samt det där att många pensionärer är fattiga, även de som jobbat heltid i många år och annat i samhällsutvecklingen..
    så vad tror ni?
    jag är inte så säker på det kommer finnas pensionspengar till oss, men återstår att se.
    Bra idé att spara, även kontanter fysisk form ifall bank problem skulle dyka upp.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kommer det finnas pensioner för 80 talisterna?
  • Anonym (...)

Jag tror att det är rätt naivt att förutsätta att man ska kunna arbeta med samma yrke från studenten till pensionen

• Anonym (duff)

Vid 60-65, inte en chans.

Sikta på 85-90, fast troligtvist är det borttaget.

• Anonym (skeptisk)

Jag är 70-talist och mycket skeptisk till vad pensionerna är värda när vi väl kommer dit.

Man försöker planera och vi har det rätt bra idag, men ska man dra ner till 60-65% av det man hade i lön medan man jobbade så kan väl en idiot räkna ut att det inte blir så mycket att rulla hatt för.

• Kurlie

Vad är alternativet? Att alla pensionärer får vända sig till soc? Det får väl lösas helt enkelt..

• Anonym (rocket)

Jodå alla raketforskare och pensionsräddare har kommit i arbete då så det blir nog bra för era pensioner.Livet leker som pensionär då.

• Anonym (Majs)

Tror inte där kommer finnas något, själv har jag tänkt lösa det med att spara vid sidan om, skulle det inte räcka till så har jag planer på att avsluta mitt liv i förtid när jag inte kan arbeta längre och knappt kan leva på vad som nu finns som pension.

• Anonym (skeptisk)
    Kurlie skrev 2018-02-05 20:41:49 följande:

Vad är alternativet? Att alla pensionärer får vända sig till soc? Det får väl lösas helt enkelt..

Jag har funderat på att starta en pensionärsliga. Stora överrockar och vaxduksklädda fickor, så inte laxsidan sticker ut svansen i kragen.

Snatta kanelbullar på 7-11, äta upp hela Icas provsmakning, betala för allt-du-kan äta buffé och byta kläder med varandra så fyra kan äta för priset av en.

Vi ska antasta citymäklare, "låna" deras mobiler och Guccidojor så de får gå barfota hem och sen ta gruppfoto på oss när vi moonar Soc. entré.

Det går nog att fördriva tiden på nåt sätt. Cool
  • Anonym (The way we roll)

Självklart inte! Eller rättare sagt, någonting kommer det säkert att bli. Men det kommer inte bli så mycket mer än det man förväntas få idag. Och det kommer man inte att kunna köpa mycket för när det är dags för 80-talisterna att pensioneras. 

Sedan finns det sannolikt ett litet intresse från de nyanlända att bidra solidariskt till gamla svenska pensionärer. Snarare kommer de ha intresse av att minska ersättningen till svenska pensionärer, som dessutom är en svag grupp som kan missgynnas utan några större återverkningar. 

Det är ju rätt konstigt att man ska kunna leva gott i mer än tjugo år på samhällets bekostnad. Enkla samhällsutgifter att spara in på. 

Själv har jag skaffat ett yrke som jag kan arbeta tills jag dör med. Jag räknar inte med att någonsin gå i pension. 

Faktiskt är pensionen en av mina stora rädslor. 

• Anonym (Nej absolut inte)

Jag är född 1979 och har redan sen länge kunnat räkna ut att jag kommer betala skatt i sammanlagt ca 50 års yrkesliv, dvs från 17 till 65, utan att få knappt ett öre i pension.... Precis som du pratar om i TS, så om 25-30 år kommer det att ha gått åt helsike med pensionerna. Jag räknar med att man på sin höjd kanske kommer att få ett "matbidrag" motsvarande nån femhundring per månad. Och att pensionsåldern då också kommer att ligga nånstans mellan 80-90 års ålder. De som idag inbillar sig att de kommer kunna gå i pension vid 65-70 i framtiden, om 25-30 år, de har nog inte följt med i den skrämmande samhällsutvecklingen, där man är bra på att kräva in skatter och sociala avgifter, men knappt ger nåt tillbaka till medborgarna längre.

Jag räknar med att hinna spara ihop så att jag har för en 5-10 års pensionering från 65 års ålder, för jag tänker inte jobba en dag till efter 65. Nån jäkla ledighet dka man ju ha efter ett liv av slit. Och som ngn annan skrev så blir det nog tyvärr att avsluta sitt liv själv den dan ens egna pensionssparande är slut och man sitter med en pension på 500 kr/månad... så det bästa rådet jag kan ge till alla, är att spara ihop pengar så du åtminstone klarar dig själv helt en 5 - 10 år efter din 65-årsdag......

• Don3

Statens pension kommer bli knaper men jag ser till att spara själv. Målet är att kunna gå i pension vid 55 men sen får man se hur det blir, har man kul på jobbet så varför sluta innan 61.

• misil

Ja men dessa kommer för majoriteten ligga på samma låga nivå som dagens försörjningsstöd har kontra lönearbete,Sverige har redan idag flest fattigpensionärer per capita i norden. 

• Litehärochdär
    Anonym (The way we roll) skrev 2018-02-05 23:09:19 följande:

Självklart inte! Eller rättare sagt, någonting kommer det säkert att bli. Men det kommer inte bli så mycket mer än det man förväntas få idag. Och det kommer man inte att kunna köpa mycket för när det är dags för 80-talisterna att pensioneras. 

Sedan finns det sannolikt ett litet intresse från de nyanlända att bidra solidariskt till gamla svenska pensionärer. Snarare kommer de ha intresse av att minska ersättningen till svenska pensionärer, som dessutom är en svag grupp som kan missgynnas utan några större återverkningar. 

Det är ju rätt konstigt att man ska kunna leva gott i mer än tjugo år på samhällets bekostnad. Enkla samhällsutgifter att spara in på. 

Själv har jag skaffat ett yrke som jag kan arbeta tills jag dör med. Jag räknar inte med att någonsin gå i pension. 

Faktiskt är pensionen en av mina stora rädslor. 

Vad jobbar du med!?
  • Anonym (KAKAN)

Jag fattar inget, vi har ju fått in 250.000 ( en kvarts miljon) nyanlända unga män i sverige som skall rädda våra pensioner ?! 

• Anonym (Bara början)

1960 gick det 5 personer i arbetsför ålder (20-64 år) på varje person över 65 år. Det sjönk sedan till ungefär 3,5 st 1980. Där låg det stabilt fram till början av 2000-talet då 40-talisterna började pensioneras. Dessutom lever vi längre och längre. Nu är det nere på knappa 3 st. Prognosen för 2040 är 2,4 st och för 2060 2,1 st. Det förstår ju vem som helst att 2 personer inte kan betala in så mycket skatt att det förutom skolor, vård, infrastruktur osv även ska räcka till att försörja en pensionär. Så första steget blir att höja pensionsåldern rejält. Men det kommer inte räcka. Jag tror att det kommer bli enorma klyftor där de som inte har ett eget sparat kapital eller kan fortsätta jobba länge helt enkelt till slut bara erbjuds en plats på något liknande gamla tiders fattigstugor. Många boende i ett rum, billigaste möjliga mat och inga nöjen.

• Anonym (Majs)

Jag hade personligen inte haft så mycket emot att jobba till över 65, förutom att jag dels ogillar jobbet, sen är det ett jobb som nog kommer slita ut min kropp innan 65. Får se om jag kan utbilda mig och ta något annat, annars är det nog rätt kört, jag tycker inte man måste leva och bli jättegammal till varje pris, hellre kvalité framför kvantitet.

• nattuw
    Finne84 skrev 2018-02-05 00:22:17 följande:

Som frågan lyder. Tror ni att det kommer finnas pensioner när vi 80 talister blir 60-65 från o med 2045 typ. För redan nu så pratar de om att höja pensions åldern då folk "lever längre"  och vi har mycket kostnader i samhället.

Pensionsåldern kommer inte att vara 60 till 65 utan strax över 70. Det vi ser idag är bara etapper på vägen.

Troligen kommer pensionärerna i framtiden även att drabbas av högre avgifter för vård och omsorg. Så några gyllene år skall vi nog inte förvänta oss. Åtminstone inte utan ett privat sparande. Frågan är bara om Socialdemokratin kommer att tillåta ett sådan sparande eller om de kommer att skatta sönder alla möjligheter till en dräglig ålderdom.
Svar på tråden Kommer det finnas pensioner för 80 talisterna?