• Thereisthat

Hur ofta ska man egentligen tvätta håret?

Jag själv (man) använder alltid vax och hårspray för att det ska sitta (ska dock sluta med hårspray då det torkar ut håret). Jag duschar varje dag bort allting men ska nu börja schamponera mig max tre gånger i veckan.

Min fråga är följande: hur ofta bör man schamponera håret? Och gör det något om man duschar håret varje dag om man använder vax om man inte alltid använder schampo eller balsam?

• Svar på tråden Hur ofta ska man egentligen tvätta håret?
  • Långbenopluto

Man ska duscha/tvätta håret så sällan som möjligt.

Om du bara använder vatten och du har produkter i håret så blir det bara fett, eftersom produkterna inte försvinner utan schampo.

• Thereisthat

Okej. Lite jobbigt är det eftersom att mitt hår är så otympligt och är omöjligt att fixa till utan vax.

Jag vill samtidigt ha ett fräscht och bra hår. Frågan är om jag ska låta vaxet ligga kvar och därefter återanvända det tills jag schamponerar mig?

• Långbenopluto
    Thereisthat skrev 2018-02-03 18:05:16 följande:
    Okej. Lite jobbigt är det eftersom att mitt hår är så otympligt och är omöjligt att fixa till utan vax.

Jag vill samtidigt ha ett fräscht och bra hår. Frågan är om jag ska låta vaxet ligga kvar och därefter återanvända det tills jag schamponerar mig?
    Återanvända? Vad menar du?
  • Thereisthat
    Tofflans skrev 2018-02-03 18:19:35 följande:

Återanvända? Vad menar du?

Att man använder samma vax i håret som dagen innan och inte fyller på med nytt hela tiden.

Kollade igenom Blumaan på Youtube. Han sa att det är lugnt att duscha håret varje dag om du inte använder några hårvårdsprodukter som schampo eller balsam. Det jag undrar är hur pass stor skada det kan göra för håret om du inte tvättar bort vaxet och låter det ligga kvar? För tvättar du men bara vatten så försvinner ju inte vaxet helt utan det ligger ju kvar i håret...
  • Anonym (12345)

Hur återanvänder man vax, hur får man ens av det ?
    Jag tvättar håret varannan dag eller vid behov, alltid med schampo men använder parfymfritt.
    Skulle aldrig gå mer än 2 dar utan att tvätta håret, händer det att det går 3 då är jag bara hemma.

• Thereisthat
    Anonym (12345) skrev 2018-02-03 18:41:38 följande:

Hur återanvänder man vax, hur får man ens av det ?

Jag tvättar håret varannan dag eller vid behov, alltid med schampo men använder parfymfritt.

Skulle aldrig gå mer än 2 dar utan att tvätta håret, händer det att det går 3 då är jag bara hemma.

Överblivet vax som blir kvar i håret när du inte tvättat håret med schampo.

Ska börja köra schampo en en gång var tredje dag men blöta håret med enbart vatten varje morgon för att bli av med så mycket vax från dagen innan som det bara är möjligt. Sen gör jag iordning håret med enbart vax och skippar hårspray.

Men fortfarande har jag inte riktigt klart för mig om hårvax är skadligt för håret? Speciellt om man inte tvättar bort det på tre dagar.
  • hammarhajen

Så länge håret inte luktar ellerär ofräscht på annat sätt gör man ju som man vill. Som jag ser det är det inte schysst mot omgivningen att lukta, hur "naturligt" man än tycker att det är.

Många som tvättar sällan tycker själva att det är luktfritt, men det är svårt att känna sin egen doft. Jag jobbar i skola och det finns alltid några barn per grupp (välutbildad medelklass med snyggt klädda propra föräldrar) som ofta luktar smutsigt hår eller svett. Antingen tycker deras föräldrar att deras barn har rätt att lukta så att andra störs, eller så märker de faktiskt inte av lukten. Troligen det senare eftersom de har så bra koll på allt annat. 

Du får prova dig fram vad som passar angående hårtvätt. Be en person ´du litar på och som vågar vara ärlig om feedback om du är osäker. 

• Thereisthat
    hammarhajen skrev 2018-02-04 06:22:05 följande:

Så länge håret inte luktar ellerär ofräscht på annat sätt gör man ju som man vill. Som jag ser det är det inte schysst mot omgivningen att lukta, hur "naturligt" man än tycker att det är.

Många som tvättar sällan tycker själva att det är luktfritt, men det är svårt att känna sin egen doft. Jag jobbar i skola och det finns alltid några barn per grupp (välutbildad medelklass med snyggt klädda propra föräldrar) som ofta luktar smutsigt hår eller svett. Antingen tycker deras föräldrar att deras barn har rätt att lukta så att andra störs, eller så märker de faktiskt inte av lukten. Troligen det senare eftersom de har så bra koll på allt annat. 

Du får prova dig fram vad som passar angående hårtvätt. Be en person ´du litar på och som vågar vara ärlig om feedback om du är osäker. 

Just nu luktar nog håret inte speciellt äckligt. Men å andra sidan kan det vara för att mitt hår är väldigt torrt och rätt matt efter all hårspray... plus att jag varit dum nog att tvätta håret med schampo varje dag.

Jag hittade en sida om hur du tvättar håret på rätt sätt för att det ska hålla så länge som möjligt. Check it out: www.baaam.se/tvatta-haret-pa-ratt-satt-sa-gor-du

Har också lärt mig att det som faktiskt är skadligt för håret är schampo som har sulfater. Om du använder schampo som inte har sulfater minskar du risken för att skada ditt hår. Tvättar du på rätt sätt med både schampo, inpackning och balsam så kan ditt hår hålla sig rent längre även om du har produkter i håret.
  • Anonym (K)

Jag har hår till rumpan och tvättar det en gång i månaden till en gång varannan månad! Jag har frågat både sambon (som är doftkänslig och tvättar sitt varje dag), och nära vänner och ingen tycker det luktar. I längderna luktar det till och med schampo upp till en dryg månad efter senaste tvätt

• Thereisthat
    Anonym (K) skrev 2018-02-04 10:26:18 följande:

Jag har hår till rumpan och tvättar det en gång i månaden till en gång varannan månad! Jag har frågat både sambon (som är doftkänslig och tvättar sitt varje dag), och nära vänner och ingen tycker det luktar. I längderna luktar det till och med schampo upp till en dryg månad efter senaste tvätt

Det finns dock mildare schampo man kan använda varje dag för rengöring. Det är dock viktigt att ha en dag eller två dagar i veckan där man "vilar" håret, d.v.s. när man låter bli att tvätta, vaxa eller spraya håret. Man låter det helt enkelt vara som det är utan att göra något. Om man som jag måste ha något i håret för att se hyfsat proper ut så kan det nog vara en idé att ha dessa dagar som klassiska innedagar där man bara är hemma.

Hårvård är faktiskt väldigt intressant när man väl sätter sig in i det! :D
  • Anonym (12345)
    hammarhajen skrev 2018-02-04 06:22:05 följande:

Kroppen av naturen har en speciell doft hårbotten tex, man bör ha i åtanke att den kan kännas ganska snabbt även efter duschning och har inget att göra med om det är otvättat.
  • hammarhajen
    Anonym (12345) skrev 2018-02-04 11:41:25 följande:
    Kroppen av naturen har en speciell doft hårbotten tex, man bör ha i åtanke att den kan kännas ganska snabbt även efter duschning och har inget att göra med om det är otvättat.
    Kroppen har massor med naturliga dofter som andra människor gärna vill slippa, t.ex. svettlukt, fislukt. Men det hör liksom till god ton och allmän hyfs att hålla sig så pass fräsch att dessa lukter inte märks mer än nödvändigt. Samma gäller den lukt som kommer från otvättat hår efter en tid.
Svar på tråden Hur ofta ska man egentligen tvätta håret?