• Vattumankillen

Vad tror ni om riksdagsvalet 2018? Vilka partier/parti kommer exempelvis bilda regering tror ni?

Själv så så är jag osäker.

Både alliansen och de rödgröna har en chans att få flest röster.

SD Kommer kraftigt öka medan kanske Kd åker ut ur riksdagen, svårt att veta i Kd fall.

F! har en chans att komma in i riksdagen men de kommer troligen minska om det ser ut som det gör nu.

Vad tror Ni?

• Svar på tråden Vad tror ni om riksdagsvalet 2018? Vilka partier/parti kommer exempelvis bilda regering tror ni?
  • Vattumankillen

Allt handlar om hur det ser ut i september.

Har hänt förut att opinionen har svängt hur det såg ut motsvarande period dvs februari för exempelvis riksdagsvalet 2010.

• Anonym (Val 2018)

Sd kommer inte få sitta i regeringen.

Direktdemokraterna kanske kommer öka jämfört med riksdagsvalet 2014.

Piratpartiet kommer nog minska jämfört med riksdagsvalet 2014.

Kd kommer kanske åka ut ur riksdagen. Kommer bli troligen på gränsen.

Det kommer troligen bli en kraftig ökning av ogiltiga röster. Till riksdagsvalet 2018 måste partier för första gången anmäla sitt deltagande. Tidigare val har folk röstar på påhittade partier. Nu kan man förvisso anmäla även påhittade partier.

Det förekommer att väljare har felstavat eller att röster på handskrivna röster räknas som ett eget parti, de kommer registreras som ogiltiga röster.

• mjölkallergiker

Jag tror faktiskt inte att SD kommer öka så kraftigt som kanske många kärnväljare tror. De fick strax under 13% i valet 2014 och jag skulle tippa på att de landar på 16-17% i valet 2018. Jag tror att ökningen för SD blir liknande Centerpartiets.

I stort tror jag att det blir dött lopp, precis som idag. Ingen stark regering, och kanske ännu svagare än idag. Oavsett vilket block som regerar. SD kommer aldrig sitta i regeringsställning vilket är bra.

• mjölkallergiker
    sossetrollet skrev 2018-02-02 22:42:56 följande:
    Det sa dom också 2014 ,då ökade SD enormt

Du kan ha rätt , men 17 procent är MER än nog att tvinga fram nyval eller en ny DÖ , M kommer inte under några omständigheter få makten om dom inte stöds av SD

Det är dött lopp just nu i opinionsundersökningar Alliansen har 39 och rödingarna har 39, SD har resten
    Ja jo självfallet är 17% mer än 13%. Jag tror att vi kan utesluta allt annat än en ökning för SD men jag tror inte den blir så kraftig som den varit de tidigare åren där de i princip dubblat sina valresultat. Det blir en mer "normal" uppgång, precis som för C.

Jag tror att Alliansen är ett dött projekt efter valet 2018. I synnerhet om ett eller två av partierna som ingår i samarbetet åker ut. L och KD ligger båda farligt nära/under riksdagsspärren.

Att M och SD skulle bilda regering ihop ser jag heller inte vara möjligt. Jag tror att de skulle skrapa ihop kanske runt 40-42% tillsammans. Och vi kan räkna bort C och L direkt ur regeringsställning om SD sitter där med M. Kanske kan KD ansluta sig med sina knappa 4% om de kommer in. C+L+V+S+MP i opposition då mot en minoritetsregering. Den där oppositionen kommer ALDRIG rösta för den invandringspolitik som SD för. Finns inte en chans på kartan. Jag tror att regeringen kommer kunna bildas om C och L lägger ner rösterna men jag tror inte för en sekund att det kommer vara en regering som kommer få igenom de förslagen som bland annat SDs väljare förutsätter att de ska få igenom. En sådan regering förlorar SD mest på som jag ser det. De har minst chans att få igenom sin politik med besvikna väljare som följd.
  • mjölkallergiker
    sossetrollet skrev 2018-02-02 23:05:32 följande:
    Nu kan jag självfallet inte prata för alla SD väljare , men största anledningen varför jag röstar på SD är pga DÖ, Batra gav bort MIN röst och gav den till Löfven oförlåtligt

Jag och en del som jag har talat med VILL att SD ska ställa till kaos om dom inte samarbetar med dom, och vi är helt medvetna om att rösten som vi lägger på SD inte kommer ge dom verklig makt

C kan vi räkna bort ja, men L? Inte helt övertygad om att Björklund hellre skulle välja verklig makt och skolministerposten  , C ja men vet inte om L är så där yey i att sätta sig i skuggan i ytterligare 4 år och se på när Löfven dårar till ministrar raserar myndighet efter myndighet
    På vilket sätt skulle Sverige och det svenska folket få ut något av att ett politiskt parti bara skulle vilja ställa till med kaos? Vore oerhört intressant att få veta.

Decemberöverenskommelsen va bra och den hade tjänat alliansen efter valet 2018 om de blev största blocket. KD va ju det parti som bröt överenskommelsen i hopp om att partiet skulle lyfta men väljarnas svar blev minst sagt svalt. DÖ va en bra konstruktion för att få till en stabil minoritetsregering med det parlamentariska system vi har. I andra länder där man har andra parlamentariska system skulle situationen bli helt annorlunda i riksdagen. Med ett majoritetsvalsystem som i storbritanien skulle ju sossarna vinna valet med en förkrossande majoritet. Om vi utgår ifrån valet 2014 så skulle sossarna få 296 ledamöter, M 50 och SD 2. Så givet det faktum att vi har det parlamentariska system vi har och att det finns 3 block så är/var DÖ en bra överenskommelse för att få till stabila regeringar.
  • K Markatta
    mjölkallergiker skrev 2018-02-02 23:19:56 följande:
    Decemberöverenskommelsen va bra och den hade tjänat alliansen efter valet 2018 om de blev största blocket.
    Nä. SD kunde i så fall fällt Alliansen genom att rösta på S budget även om S formellt hållit fast vid uppgörelsen. Enda sättet för S att garantera att så inte sker är att inte lägga någon motbudget, alternativt att rösta nej till sin egen budget.
  • Anonym (JAG VET!)
    Vattumankillen skrev 2018-02-02 18:04:19 följande:

Själv så så är jag osäker.

Både alliansen och de rödgröna har en chans att få flest röster.

SD Kommer kraftigt öka medan kanske Kd åker ut ur riksdagen, svårt att veta i Kd fall.

F! har en chans att komma in i riksdagen men de kommer troligen minska om det ser ut som det gör nu.

Vad tror Ni?

Det kommer bli
    två stycken block
    och
    ett parti
    som blir lika stort som vardera blocken

BLOCK 1:
    Rödgröna
    Socialdemokraterna
    Vänstern
    Miljöpartiet
    Totalt: +/- 30 %

BLOCK 2
    Alliansen
    Moderaterna
    Folkpartiet/Liberalerna
    Centern
    Antingen med eller utan KD

PLATS 3:
    Sverigedemokraterna
    TOTALT: 27-33 %
  • Anonym (JAG VET!)
    Anonym (JAG VET!) skrev 2018-02-03 00:25:33 följande:
    Det kommer bli
    två stycken block
    och
    ett parti

BLOCK 1:
    Rödgröna
    Socialdemokraterna
    Vänstern
    Miljöpartiet

BLOCK 2
    Alliansen
    Moderaterna
    Folkpartiet/Liberalerna
    Centern

PLATS 3:
    Sverigedemokraterna
    Vilket innebär att det kommer bli jävligt svårt för talmannen att välja rätt partiledare att ställa frågan till;
    "Kan du bilda regering?"
  • Anonym (JAG VET!)
    godheten skrev 2018-02-09 07:41:38 följande:

Jag tror man kommer misslyckas med att bilda regering.

En Regering kommer att bildas och det kommer då bli en minoritetstegering som vi har idag och som vi haft tidigare.
  • Kvarna

Socialdemokraterna kommer göra ett dåligt val(för dom), det för att dom eller deras motsvarighet är mer eller mindre utraderade i Holland, Tyskland, Skottland och har i flera val tidigare tappat i 15 länder i Europa där flera inte är helt olika Sverige. Tappet här kommer inte bli lika radikalt men 

M kommer trots att dom kopierar SD:s politik att växa ytterligare, det för att det känns bättre att lägga sin röst på M än SD för att M anses finare.

C kommer successivt tappa fram till valet, deras retorik och förhållningssätt till migrationen är ur tiden. Är enda partiet av de borgerliga som fortsätter fiska röster på det.

FP&KD lider av att dom är ganska anonyma. Dels anses dom inte lika skarpa som M men också inte lika "solidariska" som på vänsterkanten. De driver ganska hårda frågor men som M också gör. KD kommer klara sig kvar för att moderata väljare kommer stödrösta.

V kommer nog öka något sen senaste val, har en liten men stark kärna. Kommer sno en del från MP.

MP kommer åka ur, dålig politik och har inte fått igenom något av värde. Har framstått som clowner i regeringsställning. Kommer inte ha lyxen att folk stödröstar på dom.

SD kommer växa men inte dramatiskt, står i skuggan av M men kommer trots det fiska upp en del röster. Framförallt folk med invandrarbakgrund, även fler kvinnor än tidigare.

Resultat:En svag borgerlig regering som kommer behöva stöd av SD för sin politik.

• Anonym (Sverigevännen)
    Anonym (JAG VET!) skrev 2018-02-03 00:25:33 följande:
    Det kommer bli
    två stycken block
    och
    ett parti

BLOCK 1:
    Rödgröna
    Socialdemokraterna
    Vänstern
    Miljöpartiet

BLOCK 2
    Alliansen
    Moderaterna
    Folkpartiet/Liberalerna
    Centern

PLATS 3:
    Sverigedemokraterna
    Det kan nog stämma ganska bra.
    Sentios opinionssiffror för SD, som tidigare visat sig stämma bäst överens med det faktiska valresultatet, gav dem 26,1% i juni månad och de är på ökande.

För varje mandatperiod som regeringen utövar en slapp och ansvarslös migrationspolitik som urholkar välfärden och skapar otrygghet, så verkar väljarstödet för SD fördubblas.

Många väljare vill nog inte heller lägga sin röst på något av de partier som pekar finger och valt att kringgå demokratin genom att frysa ut meningsmotståndare, förbjuda det fria ordet samt inte respektera valresultatet.
  • Abegayle70
    Anonym (Sverigevännen) skrev 2018-06-23 01:51:11 följande:
    Det kan nog stämma ganska bra.
    Sentios opinionssiffror för SD, som tidigare visat sig stämma bäst överens med det faktiska valresultatet, gav dem 26,1% i juni månad och de är på ökande.

För varje mandatperiod som regeringen utövar en slapp och ansvarslös migrationspolitik som urholkar välfärden och skapar otrygghet, så verkar väljarstödet för SD fördubblas.

Många väljare vill nog inte heller lägga sin röst på något av de partier som pekar finger och valt att kringgå demokratin genom att frysa ut meningsmotståndare, förbjuda det fria ordet samt inte respektera valresultatet.
    Undrar bara hur SD ska lyckas fylla alla stolar i rikdsdagen med personer som är tillräckligt pottränade för att inte skämma ut sig alldeles. Och blir det lika stor andel avhoppare med dubbelt så många platser så är snart partilösa den fjärde största riksdagsgruppen.
    Nej. Nazism är ingen åsikt, det är ett brott mot mänskligheten.
  • Anonym (M+SD)

Min stora förhoppning är att M styr landet i samarbete med SD.
    M tror jag är bäst, eller minst dåliga, på att styra landet i stort, t ex ekonomi, utbildning, sjukvård, utrikes- och inrikespolitik etc. Men SD har hela tiden haft rätt (mest rätt...) när det gäller den viktigaste frågan. 
    Missnöjet med dagens politik är så extremt stor bland väljarna att SD kommer få väldigt många röster.
    Själv väntar jag med att bestämma mig för M eller om jag måste rösta på SD, i så fall för första gången.

• Anonym (Sverigevännen)
    Anonym (M+SD) skrev 2018-06-28 12:50:47 följande:

Min stora förhoppning är att M styr landet i samarbete med SD.
    M tror jag är bäst, eller minst dåliga, på att styra landet i stort, t ex ekonomi, utbildning, sjukvård, utrikes- och inrikespolitik etc. Men SD har hela tiden haft rätt (mest rätt...) när det gäller den viktigaste frågan. 
    Missnöjet med dagens politik är så extremt stor bland väljarna att SD kommer få väldigt många röster.
    Själv väntar jag med att bestämma mig för M eller om jag måste rösta på SD, i så fall för första gången.

Det var ett stort misstag av Kristersson att vara lika antidemokratisk som andra partier och vägra samtala med ett stort parti som Sverigedemokraterna.
    Småpartierna räcker inte längre till för att bilda allians.
Svar på tråden Vad tror ni om riksdagsvalet 2018? Vilka partier/parti kommer exempelvis bilda regering tror ni?