• Anonym (Svea)

Försäkringskassans nya regler

Jag försöker nu godkänna min aktivitetsrapport till försäkringskassan då jag är timanställd men har stött på ett stort problem.
    De nya reglerna som skulle börja gälla förra månaden har nu tagits i bruk och jag förstår ingenting. 
    Jag måste fylla i hur många timmar jag har arbetat per dag (vilket jag förstår) men sen måste jag även fylla i hur mycket jag har tjänat per dag, inklusive ob, vilket gör det svårt att räkna då jag arbetar inom vården och arbetar väldigt många helger.

Just nu känns det lättare att säga upp sig från jobbet och gå som heltidsarbetslös än att räkna bruttolöner, pensioner, ob osv.
    Plus så tycker jag att formuläret har blivit svårare att förstå.

Någon annan som har stött på detta bekymmer?

• Svar på tråden Försäkringskassans nya regler
  • Anonym (Ed)

Ta hjälp av ditt lönekontor och få exakta siffror på din timlön, de olika OB-nivåerna mm. Första gångerna blir det lite jobbigt men snart så har du klart för dig exakt vilka summor de olika passen genererar.

Jag har en fusklapp på skrivbordet med kategorierna:

Timlön

OB 1-4

Övertid

Övertid helg

Att räkna ut summorna är inte svåra nör man völ har rätt underlag.

• Anonym (Svea)

Det räcker ju inte att veta hur mycket jag har tjänat i OB, utan jag måste även vara säker på vilka dagar jag har fått OB. Jag förstår inte syftet från FKs sida..

• Anonym (Mi)
    Anonym (Svea) skrev 2018-02-01 17:39:23 följande:

Det räcker ju inte att veta hur mycket jag har tjänat i OB, utan jag måste även vara säker på vilka dagar jag har fått OB. Jag förstår inte syftet från FKs sida..

Syftet är att de måste veta hur mycket du har tjänat eftersom aktvitetsstödet ska minskas.

Du vet väl hur många timmar du jobbar per dag. Ta det gånger timlön. Ta reda på vid vilka klockslag du får OB och ta OB-penningen gånger så många timmar du jobbat OB per dag.

Så svårt är det ju inte.
  • Anonym (Svea)

Det är svårt för att nu har jag endast fredag, måndag tisdag och onsdag på mig att ordna med detta och då gäller det att ingenting annat kommer mellan. Då företaget jag arbetar åt inte har skrivet någonstans när OB börjar gälla eller så, så kommer kommer jag måsta kontakta lönekontoret. Vilka har öppet vardagar 7-16. Samma som FK. 
    Är det någon som vet hur mycket man får tjäna på ett arbete innan all ersättning dras in helt från FK?

• Anonym (!)

Du vet väl att allt du tjänar dras av?

Dvs det är som att arbeta gratis.

Jag tex tjänar mellan 1.000 och 5.000 per månad på min timanställning.

Mitt aktivitetsstöd är 5.000-6.000 beroende på hur många dagar det bir per månad.

Så jag fick sluta mitt jobb.

Jag kan ju inte jobba gratis.

• Anonym (123)

Men hur kan du resonera så!? Du jobbar självklart inte gratis för att du får mindre bidrag. Att jobba ger också långt mer i längden än att gå heltidsarbetslös.

Ditt sätt att tänka är kortsiktigt och dumt.

• Anonym (blä)
    Anonym (!) skrev 2018-02-01 20:37:43 följande:

Mitt aktivitetsstöd är 5.000-6.000 beroende på hur många dagar det bir per månad.

Parasit. Blä!
  • SysterY
    Anonym (!) skrev 2018-02-01 20:37:43 följande:

På vilket sätt menar du att du jobbade du gratis?
  • Anonym (Svea)

Jag förstår tankesättet, för en timanställning är en så osäker anställning, man vet aldrig om man har något arbete, och att då riskera ersättning från FK med dessa nya extremt bökiga regler, gör att jag funderar på att säga upp mig som timanställd för att enbart gå på bidrag. Då har jag samma summa varje månad iaf och slipper allt bök med papper.

• Anonym (!)

Jag har haft samma timanställning i 6 år så jag vet att den aldrig kommer leda till något.

Varför ska jag arbeta 6 dagar per vecka 5 timmar per dag och sen bara få exakta summan till räkningar.

Inte en krona blir över.

Jag kan inte ens åka buss till vårdcentralen eller arbetsförmedlingen än mindre betala oväntade utgifter.

Nu som inte fattar det ni har aldrig varit fattiga

Svar på tråden Försäkringskassans nya regler