• Anonym (?)

Skyldighet att läsa post?

En polis sa till mig att jag är skyldig att läsa post/hålla koll på posten regelbundet, minst varannan vecka.

Jag reser mycket och är ganska sällan hemma, därför kollar jag inte brevlådan varje dag utan det blir med 1-3 veckors mellanrum. Jag hittar inte någonstans någon lag/regel gällande hur ofta man måste läsa post och jag tänker heller inte ändra på mina resvanor, men det vore skönt att ha det bekräftat att polisen hade fel.

Någon som är insatt och kan tala om för mig vad som gäller?

• Svar på tråden Skyldighet att läsa post?
  • Anonym (Musse)

Nä det är man inte..men för att inte missa något viktigt kanske man bör öppna sin egen post..

• Kjell2

Har aldrig hört om något sådant men vad som kan hända är att du drabbas genom att du inte läser din post. Du kan missa allt från räkningar, deadline på inbjudningar, serviceändringar mm.

• Anonym (Joan)

Tänker väl att man för sin egen del VILL ha koll på posten så att man inte missar något? Brukar ju inte vara ett hållbart argument att man inte betalar räkningar i tid eller missar mötesbokningar eller annat för att man inte kollat posten på två veckor? Är man bortrest så får man ju ha någon som kollar posten åt en!

• Anonym (Etablering)

Jag arbetar på ett tillfälligt boende och fick informationen från dem som jobbar på kommunen och bokar in människor samt betalar ut etableringsersättning att man enligt lag är skyldig att kolla posten var tredje dag, har dock ingen källa att hänvisa till så vet inte hur väl det stämmer

• Anonym (Mella)

Vad var det för sammanhang han sa det i?

Jag tänker, nej du är inte skyldig att läsa din post men du är skyldig att ta konsekvenserna av att du inte läste posten. Han uttryckte sig nog lite tokigt bara.

• Anonym (Neje)

Lite som att säga att man skulle vara skyldig att borsta tänderna. Det är man såklart inte men man får ta konsekvenserna om man låter bli.

• Anonym (?)

Alla mina räkningar går såklart direkt till min bank (hört talas om e-fakturor? ????), så det är inte räkningar som ligger i brevlådan utan mest medlemstidningar och annat strunt.

• Kjell2
    Anonym (?) skrev 2018-01-31 16:25:26 följande:

Alla mina räkningar går såklart direkt till min bank (hört talas om e-fakturor? ????), så det är inte räkningar som ligger i brevlådan utan mest medlemstidningar och annat strunt.

Var det något specifikt din diskussion med polisen gällde eller var det bara slösnack?
  • Anonym (?)
    Anonym (Joan) skrev 2018-01-31 15:41:44 följande:

Tänker väl att man för sin egen del VILL ha koll på posten så att man inte missar något? Brukar ju inte vara ett hållbart argument att man inte betalar räkningar i tid eller missar mötesbokningar eller annat för att man inte kollat posten på två veckor? Är man bortrest så får man ju ha någon som kollar posten åt en!

Nej, jag vill inte att någon annan rotar i min post och jag är alltså mer borta än vad jag är hemma just nu, så denne ?någon? skulle behöva kolla posten väldigt mycket isåfall.
  • Anonym (?)
    Kjell2 skrev 2018-01-31 16:28:02 följande:

Var det något specifikt din diskussion med polisen gällde eller var det bara slösnack?

Ja, de skulle skicka ut ett brev till mig i somras och då kom det upp.
  • Kjell2
    Anonym (?) skrev 2018-01-31 16:30:03 följande:
    Så vad hände?
  • Anonym (Musse)
    Anonym (?) skrev 2018-01-31 16:30:03 följande:
    Inte konstigt i så fall..
  • Tecum

Jag tror att polisen har rätt när det gäller vissa försändelser, typ delgivningsbeslut, kallelse att vittna i domstol och liknande ärenden från myndigheter

• Anonym (Ev)

Om det var i samband med att du blev förenklat delgiven (brukar ske i samband med misstankeförhör) så stämmer det på sätt och vis. Då anses du slutdelgiven två veckor efter att försändelsen gått ut. Om du då missat din post ?får du skylla dig själv?. Du kan då missa att få ta del av viktiga handlingar som förundersökningsprotokoll etc.

Svar på tråden Skyldighet att läsa post?