• RJEL

gravidpenning - tips

Jag har innan graviditeten haft problem med ischias nerven. Den har blivit mycket värre.. har problem o gå, böja mig, ligga ner, röra mig i sängen, kliva upp ur sängen, bära saker m.m
    Jobbar som personlig assistent och det är alltid ensam arbete. Och man gör alla möjliga arbetsuppgifter som man gör i sitt eget hem. Enda skillnaden är att jag inte har min sambo som kan hjälpa mig upp ur sängen elr som kan plocka upp allt ja tappar elr som ja inte klarar av att göra.
    Det är inte mycket lyft som de kan vara i andra vård jobb. Jag behöver inte lyfta elr vända elr byta blöjor elr liknande, h*n rör sig själv. Så misstänker att jag inte kommer få gravidpenning beviljad.
    Trots att min barnmorska tipsa mig om att ansöka om de och föreslog att om det inte skulle bli beviljat så skulle ja söka om sjukskrivning istället.

Har någon där ute blivit beviljad gravidpenning fast ert jobb liknat mitt lite ?

• Svar på tråden gravidpenning - tips
  • mockingbird

Om jag inte misstar mig helt så får man bara Graviditetspenning om arbetet medför risker för graviditeten. Så det känns ju väldigt tveksamt att det ska gå igenom.

sjukskrivning låter mer passande på din beskrivning.

det är samma ersättningsnivå

• IrriteradMamma

Äh, jag fick beviljat då jag har ett fysiskt krävande arbete. att det skulle vara en risk för graviditeten kom inte på tal vad jag minns.

• IrriteradMamma

Hade även samma problem med ischias som dig, skrev med en utförlig beskrivning i ansökan på dom problemen samt foglossningen som förvärrade det.

• RJEL

Men min barnmorska sa att man först ansöker om gravidpenning går inte de igenom så får man ansöka om sjukskrivning. Så jag måste ju börja med att söka gravidpenning vilket fall som helst antar jag.

Mitt jobb är väldigt psykiskt krävande..

• mockingbird
    IrriteradMamma skrev 2018-01-31 12:24:05 följande:

Äh, jag fick beviljat då jag har ett fysiskt krävande arbete. att det skulle vara en risk för graviditeten kom inte på tal vad jag minns.

Fysiskt krävande jobb kan vara skadligt, alltså en risk, vid graviditet, tunga lyft osv.
Svar på tråden gravidpenning - tips