• hejpålilladig

Utebliven mens, ej gravid, lättare cellförändringar

Kände bara att jag behövde skriva av mig lite...

Jag har ett barn som snart fyller två. Nu önskar vi oss ett syskon till honom och när vi försökte bli gravida vid det tillfället gick det på första försöket.

Så till nuläget;
    I höstas upptäcktes det att jag hade cellförändringar, fick ta ett vävnadsprov och det visade sig vara lättare cellförändringar ? alltså inget man gör någonting åt.
    Kort därefter tog jag ut min kopparspiral (hade även det innan jag blev gravid).

Så i december så började vi försöka. Efter de försöken fick jag som en ljusrosa flytning och reagera lite, men tänkte inte mer än, konstigt ? så har jag aldrig fått efter sex förut.

Vart inget barn på det försöket och mensen kom 4 dagar tidigare. Jag har alltid haft i princip regelbunden mens, så det reagerade jag lite på också.

Testade sedan att med ägglossningsstickor för att se när ÄL skulle ske och tror mig ha prickat in denna. När vi försökte vid de dagarna kring ÄL fick jag en kraftigare blödning efter sex som var lika riklig och lång som en mens, ca 4 dagar.

Så till nuläget: mensen är ca 10-11 dagar försenad. Inte gravid,testat hemma två gånger och var hos gynmottagning idag och de kollade och allt såg "normalt ut", gjorde ett nytt gravtest som visade negativt. Besviken!

Känner mig nedstämd och orolig. Visserligen är 11 dagar inte speciellt lång tid som mensen är försenad, men eftersom att detta aldrig hänt mig tidigare gör det mig orolig tillsammans med vetskapen om min cellförändring.

Spelar kroppen mig ett spratt bara för att jag nu, till skillnad från vid första barnet, verkligen "försöker" bli gravid. Är mensen sen för att jag oroar mig? Svårt att bara släppa detta och inte tänka på det. Hoppades ju så klart på att det skulle visa positivt när mensen inte kom men nu när jag vet att det är neg så vill jag ju bara att den ska komma tillbaka och att allt ska bli normalt.

Har någon annan med cellförändringar varit med om samma sak?

• Svar på tråden Utebliven mens, ej gravid, lättare cellförändringar
  • EpicNurse

Din mens och ägglossning har inget med cellförändringarna att göra!

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • hejpålilladig
    EpicNurse skrev 2018-01-30 23:10:51 följande:

Din mens och ägglossning har inget med cellförändringarna att göra!

Vad tror du denna plötsliga rubbning kan bero på?
  • EpicNurse
    hejpålilladig skrev 2018-01-31 09:21:58 följande:

Vad tror du denna plötsliga rubbning kan bero på?

Förmodligen uteblev ägglossningen. Då kan man få alla möjliga symtom. Även fast man tar ägglossningstest så kan man aldrig veta om ägget faktiskt släpper.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
Svar på tråden Utebliven mens, ej gravid, lättare cellförändringar