Letrozol vid egen äl UTAN ultraljud
Hej!Jag ville höra lite med er som har erfarenheter av Letrozol. Funderar på att testa detta efter nästa mens pga oförklarlig barnlöshet i 2 år (är 35 år).
Jag har regelbundna cykler och egen ägglossning, oftast är den dock sen (cd 15-20) och jag funderar på att "boosta" den med Letrozol så att den kommer igång lite tidigare.
Min fråga: Behöver man alltid kontrollera med ultraljud hur äggblåsorna har utvecklats och om ÄL sker när man annars har egen ÄL? Jag förstår att detta såklart är viktigt för kvinnor som inte har egen ägglossning.
Men annars, vad kan ske? Vad jag förstått kan ibland 2-3 äggblåsor mogna samtidigt och att det då är risk för "flerbörd" men att det sker sällan. Men förutom att avråda från samlag i detta fall eller ordinera att man tar en ovitrelle-spruta för att kicka igång äl kan läkarna ju inte göra mer?
Tänker att man skulle kunna kolla med äl-stickor och temp hemma om man får/fått äl.
Anledningen till att jag skriver detta är att det skulle ta flera timmar för mig att åka t/r till kliniken, de samarbetar heller inte men någon gyn i närheten som skulle kunna ta VUL istället, och jag fick info att man ibland behöver ta fler än ett VUL efter en Letrozol-kur vilket skulle betyda fler turer till kliniken..
Någon som tagit Letrozol utan att ha gjort VUL?
Tack för svar!