Mascaraklumpar skrev 2018-01-27 12:20:17 följande:
Vi har haft babysense och respisense. Babysense är perfekt så länge barnet sover i en egen säng som inte är direkt placerad bredvid föräldrarnas. Har aldrig falsklarmat för oss (utom när vi tog upp barnet och glömde stänga av det). Respisense (som fästs på barnet) är lite krångligare - att bara sätta fast larmet i blöjan funkade inte alls, men att sätta på barnet en body, tejpa på larmet på bodyn och sedan dra över ett par strumpbyxor funkade någorlunda (ca 1 falsklarm per natt efter att jag fått in tekniken) Jag tyckte dock att det var värt krånglet eftersom jag sov bättre av att veta att det skulle larma om barnet slutade andas.
Att tänka på är att det inte finns några belägg för att HLR kan få igång ett barn som drabbas av PSD (till skillnad från apnéer, som är något annat) - tvärt om finns det flera fallrapporter som tyder på att det INTE går. Larm är inget alternativ till att följa rekommendationerna, således.
Varför fungerar inte babysense om sängen är direkt kopplad till föräldrarnas? Är det för att babysense är känsliga så den lätt plockar upp föräldrarnas hjärtljud?
Har nämligen köpt en babysense och tanken är att ha bebis säng intill våran.
Hur långt behöver avståndet vara?