• faglin

Vilket andningslarm??

Gravid med tredje barnet i vecka 32. Till de två andra barnen hade jag Angelcare andningslarm som bestod av en platta man satte under madrassen. Kan inte hitta det så förmodligen måste jag köpa ett nytt och vill gärna höra om era erfarenheter??

Angelcare eller Babysense med platta? Eller en sån man sätter på blöjan? Hur länge kan man ha dessa, tänker att de bör trilla av när babyn börjar röra o snurra sig?

• Svar på tråden Vilket andningslarm??
  • EpicNurse

Har haft babysense eftersom dom är säkrast och aldrig fellarmar. Dom är ju godkända för neonatalvård. Kan inte uttala mig om dom andra.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • mjuik

Vi hade snuza hero. Det larmade två gånger och då hade det åkt av blöjan så det skulle larma då.

• mjuik

Vi hade det till barnet var ett år ungefär. Då började det ramla av och det kändes okej att sluta med larmet då.

• Mascaraklumpar

Vi har haft babysense och respisense. Babysense är perfekt så länge barnet sover i en egen säng som inte är direkt placerad bredvid föräldrarnas. Har aldrig falsklarmat för oss (utom när vi tog upp barnet och glömde stänga av det). Respisense (som fästs på barnet) är lite krångligare - att bara sätta fast larmet i blöjan funkade inte alls, men att sätta på barnet en body, tejpa på larmet på bodyn och sedan dra över ett par strumpbyxor funkade någorlunda (ca 1 falsklarm per natt efter att jag fått in tekniken) Jag tyckte dock att det var värt krånglet eftersom jag sov bättre av att veta att det skulle larma om barnet slutade andas.

Att tänka på är att det inte finns några belägg för att HLR kan få igång ett barn som drabbas av PSD (till skillnad från apnéer, som är något annat) - tvärt om finns det flera fallrapporter som tyder på att det INTE går. Larm är inget alternativ till att följa rekommendationerna, således.

• PuLoha
    Mascaraklumpar skrev 2018-01-27 12:20:17 följande:

Vi har haft babysense och respisense. Babysense är perfekt så länge barnet sover i en egen säng som inte är direkt placerad bredvid föräldrarnas. Har aldrig falsklarmat för oss (utom när vi tog upp barnet och glömde stänga av det). Respisense (som fästs på barnet) är lite krångligare - att bara sätta fast larmet i blöjan funkade inte alls, men att sätta på barnet en body, tejpa på larmet på bodyn och sedan dra över ett par strumpbyxor funkade någorlunda (ca 1 falsklarm per natt efter att jag fått in tekniken) Jag tyckte dock att det var värt krånglet eftersom jag sov bättre av att veta att det skulle larma om barnet slutade andas.

Att tänka på är att det inte finns några belägg för att HLR kan få igång ett barn som drabbas av PSD (till skillnad från apnéer, som är något annat) - tvärt om finns det flera fallrapporter som tyder på att det INTE går. Larm är inget alternativ till att följa rekommendationerna, således.

Varför fungerar inte babysense om sängen är direkt kopplad till föräldrarnas? Är det för att babysense är känsliga så den lätt plockar upp föräldrarnas hjärtljud?

Har nämligen köpt en babysense och tanken är att ha bebis säng intill våran.

Hur långt behöver avståndet vara?
  • Mascaraklumpar
    PuLoha skrev 2018-01-27 14:50:10 följande:

Varför fungerar inte babysense om sängen är direkt kopplad till föräldrarnas? Är det för att babysense är känsliga så den lätt plockar upp föräldrarnas hjärtljud?

Har nämligen köpt en babysense och tanken är att ha bebis säng intill våran.

Hur långt behöver avståndet vara?

Larmet reagerar ju på rörelser, så har ni sängarna mot varandra så kommer era rörelser fortledas till barnets säng och risken är då att larmet ibland registrerar dessa och att det tar längre tid innan det larmar om barnet slutar andas, eller att det i värsta fall inte larmar alls. Jag minns inte vilket avstånd som rekommenderas av tillverkaren, men har för mig att det är ganska stort (det borde väl stå i instruktionsboken?). Säkert räcker det i praktiken i de flesta fall med några cm, dock.
  • PuLoha
    Mascaraklumpar skrev 2018-01-27 15:23:54 följande:

Larmet reagerar ju på rörelser, så har ni sängarna mot varandra så kommer era rörelser fortledas till barnets säng och risken är då att larmet ibland registrerar dessa och att det tar längre tid innan det larmar om barnet slutar andas, eller att det i värsta fall inte larmar alls. Jag minns inte vilket avstånd som rekommenderas av tillverkaren, men har för mig att det är ganska stort (det borde väl stå i instruktionsboken?). Säkert räcker det i praktiken i de flesta fall med några cm, dock.

Tack snälla för ditt svar! Hade ingen tanke på det alls, man vill ju att det ska fungera som det ska! Har en träram runt sängen hoppas det räcker. Men får läsa igenom instruktionsboken noga sen när jag packar upp larmet.
Svar på tråden Vilket andningslarm??