Rättigheter och skyldigheter
Jag vet att det inte finns någon åldersgräns för när barnen får välja umgänge och kontakt med föräldrar. Jag vet att man lyssnar på barnet ju äldre de blir men att de inte har fulla rättigheter att välja förrän de är 18.
Har ändå lite frågor angående detta.
har barn som är 10 och 12 år gamla vars pappa inte bor i Sverige. De träffar honom 1-2 ggr/år, ofta mot deras vilja och oftast bara 1-2 dagar och då några timmar per gång. För att pappan väljer att gör annat när han är i Sverige.
Nåväl, jag har enskild vårdnad. Barnen vill inte åka dit men kan ev tänka sig att träffa honom någon dag (med mitt sällskap) om han kommer till Sverige och hälsar på. De pratas vid via telefon/skype nån gång i månaden. Barnen vill oftast inte prata. Pappan hör själv av sig ca 3 ggr/mån till dom.
Nu till saken. Om det skulle hända mig något så jag inte kan ta hand om dom, vad händer då?? MÅste de bo hos sin pappa då? Det är deras stora mardröm!! Om det nu är så, hur kan jag lösa den situationen så de slipper detta?? Någon som vet?
Dessutom undrar jag om de är stora nog att själva välja bort umgänge och kontakt eller måste jag tvinga dom till detta rent lagligt?