Så Nordkorea själv kör propaganda mot sitt eget land? Jag skrev ju att du kan utgå ifrån deras egen presentation av landet, det är illa nog.
Det där är ju inget nytt heller. Jag har varit i andra kommunist-länder, Öst-Tyskland och även Kina. Så länge du håller dig där du ska hålla dig som turist, så ser du ju inget negativt. Vi hade en "övervakare" i Östtyskland, jag var där på klassresa 1983. Egentligen en trevlig kvinna men hon hade ju order att inte låta oss gå nånstans själva, därför var hon lite chockad över att jag lyckades ta mig runt på egen hand för att hälsa på släktingar där. Och de gångerna som vi lyckades prata med några lokala ungdomar hade vi Stasi runt som tog foton. På en annan skolresa till Berlin blev en klasskamrat arresterad för att han hade tittat över en mur i Öst-Berlin. Inte DEN muren, utan någon annan mur. De släppte dock honom efter något dygn.
Och det är precis det man ser i några dokumentärer där grupper av västerlänningar besöker Nord-Korea. De får inte avvika ifrån turistvägarna.
I Kina var jag för två år sedan. Numera får man röra sig fritt där, man får bara vara försiktig att inte bryta mot några lag. Man bör inte heller kritisera Mao, trots att han varit död så länge. Men jag har inte testat det heller. Vi hade då anlitat en privat guide, så vi kunde ju också fråga honom saker. Och han var inte rädd att vara kritisk mot sitt eget land, han var nyfiken på om det är bättre i Europa. Folk i Nordkorea vågar inte ens tänka sånt. Och även när jag var i Östtyskland då på 80-talet, vågade folk inte säga något kritiskt heller. Däremot hade de mer information än vad folk i Nordkorea har.
Tyvärr hittar jag just inte den filmen som en grupp västerländska turister gjorde. Det var en blandad grupp ifrån olika länder som visades runt, och den var bra för att det verkligen var det de såg. Dvs. de fick bara se sånt som var "fint", men det var så konstigt alltihop, och man behövde bara avvika lite - vilket de dock bara lyckades med korta stunder - för att se extrem fattigdom och mycket märkliga förhållanden. I en video, som jag inte hittar heller just nu (eller jag vet inte i vilken video det ingår) där de skulle visa hur bra folk har det i nybyggda lägenheter. Och då gav de en banan till en pojke som tyvärr inte visste vad han skulle göra med det, han hade aldrig sett sånt förut. Och man märker ju också att de gör en sån stor grej av det, att det just INTE är vanligt för dem. Visst, svälten är över numera (helt säkert är det inte heller), men flera miljoner HAR dött i svält tidigare. Och att det finns nöjesparker i huvudstaden - det är ingen nyhet, men det är bara en liten elit som har tillgång till sånt. Och det är en politisk elit, det är inte så att folk kan jobba sig upp och bli rika. Fattig folk ifrån landet kan aldrig få ett bättre liv.
Om du reser till Nordkorea, så ser du ju bara en fassad, du får bara se det som de har valt ut. Det kan iofs inte vara svårt att märka allt som man inte får se. Om man dock skulle försöka att ta sig någon annanstans - jag vet inte hur mycket risker jag skulle ta där. Man vill inte bli inlåst och bli kvar där.
Nu hittade jag en av dem videon som jag tyckte visade mångsidiga intryck av folk som har varit där: