• linda011

Desperat..

Hej allihopa! 

Jag är ute efter lite tips eftersom jag känner att jag är eller kommer snart vara i en desperat/kritiskt situation...

Det är så att jag och min sambo jobbar i samma företag och är snart 30år, har inga anställda men företaget går ju bra i princip. Nackdelen är att vi inte kan driva företaget ensamma utan varje uppdrag är beroende av båda.

Vi vill skaffa barn men hittar ingen konkret info om hur vi ska göra på bästa sättet. På försäkringskassan hittar man bara info om anställda och egenföretagare men inget info om vad som händer när båda samborna jobbar i samma lila företag.... Det känns väldigt tråkigt och lite orättvist...

Vi har drivit företaget i snart 7 år och betalt sjukt mycket skatt. Vi driver både EF och AB. Överskottet i EF ligger på max  (438tkr) på min sambo och jag fick föra året ca 130tkr bruttolön från AB.

Hur ska vi göra om vi vill skaffa barn? Företaget kan inte drivas om jag ska vara föräldrarledig och då har vi absolut ingen inkomst alls... Jag tror inte att vi klarar oss med föräldrapengarna och ärligt talad vet inte ens hur vi ska göra...vi är tvungna att vara lediga och lägga ner företaget/pausa.

Vi var väldigt unga när vi startade eget och har aldrig tänkt att egenföretagande kan generera så många problem... vi båda ångrar oss att vi inte är anställda istället!

Jag är jätte tacksam för lite tips!!!

• Svar på tråden Desperat..
  • FruNyfiken

Jag förstår ditt problem och har tyvärr inte många råd att ge. Jag och min man driver också företag tillsammans, men i mitt fall skulle jag kunna anställa vikarie för mina uppgifter medan min man känns helt oumbärlig. Vi hade dock skaffat våra barn innan vi startade företaget, så det "problemet" har vi sluppit.
    Däremot har jag, som anställd, varit mer eller mindre tvungen att arbeta under föräldraledighet. Tror du att du skulle kunna och orka jobba hemifrån under föräldraledigheten?

• linda011

Nja det går inte att jobba hemifrån...
    Det känns som att i vår situation kan vi aldrig skaffa barn typ...
    Dessutom har vi ingen hjälp från föräldrar eller så i staden där vi bor utan vi är helt ensamma.

Svar på tråden Desperat..