Är det farligt att äta hummus varje dag?
Jag försöker att hålla mig till en portion, ca 70g, per dag, men ibland blir det att jag tar två eller tre portioner. Är det farligt att äta hummus så ofta?
Jag försöker att hålla mig till en portion, ca 70g, per dag, men ibland blir det att jag tar två eller tre portioner. Är det farligt att äta hummus så ofta?
Haha, nej. Varför skulle det?
Nej
Det är väldigt farligt att äta mer än tre liter per dag, kan drabbas av humeruspsykos
Då blir ju allt vi äter "processat" om man tänker så ;)
Nu tar du ju kikärtor, vitlök, tahini, citronsaft och vad du nu än har i, och de ingredienserna är ju inte dåliga var för sig så att mixa dom ändrar ju inget egentligen.
Med processad mat menar man mat som framställs industriellt med tillsatser som gör att det håller längre o.s.v.
En vän sa att eftersom man mixar ingredienserna så blir det "processat" och därmed cancerframkallande. Jag vet inte hur mycket jag egentligen tror på honom, men nu sitter tanken i hjärnan och vill inte bort.
Men du menar att det skulle vara okej? Hade varit jättebra om det var det, älskar hummus.
Processat å¨det sättet, så är allt processat, det räcker ju att man tvättar sin grönsak tex.
Gör du egen hummus så har jag svårt och hitta några fel, men färdig så är det n del kemikalier.
Sen om dessa är dåliga är en annan sak.
Så länge vi inte pratar om flera liter eller kilo om dagen så är det ingen fara, och faran i det fallet har nog mer att göra med energimängden och salt. Men några skedar om dagen behöver du alls inte oroa dig för.