• Valkyria08

Så mycket oro

Hej. Jag vet att jag skriver trådar om alla möjliga saker. Men jag har inte många som jag kan fråga. Och här har jag faktiskt fått mest vettiga svar :)

Nu är det så att jag hade det osvårt första 13 veckorna.. nu är jag i vecka 15 (14+4) och jag mår nästan oförskämt bra. Visserligen har jag fått mer rutiner i vardagen plus att jag fått både Lergigan och lergigan comp. Sen äter jag äntligen ordentligt igen. Men jag mår så bra att jag är till o med är orolig om bebis ens lever där inne? Jag känner mig liksom inte ens gravid eftersom jag haft så helvetiska veckor och nu plötsligt mår hur bra som helst. Någon som känner igen sig? Och ska man kolla upp om oron finns där. Nästa koll är RUL 26 feb.. men det är ju en månad dit.. kommer hinna gå i taket. Nästan så jag vill att det helvetiska ska fortsätta bara för att få känna mig gravid igen. Är jag helt dum i huvudet eller är det en känsla många har?

Tacksam för svar ?

• Svar på tråden Så mycket oro
  • Moorii

Det är väldigt vanligt att känna som du känner! Veckorna efter illamåendet etc har lagt sig och fram till rul så mår många bra, det var så när jag väntade min son och nu likadant. Det blir nästan jobbigt att må så bra :P Prata med din barnmorska om du är väldigt orolig, hon har säkert också några lugnande ord att komma med.

• Valkyria08

Åh vad skönt. Dock jobbigt att det känns fel att må bra nu när jag ändå mått dåligt i en tredjedel av grav. :p men man lär ju märka om något inte stämmer anar jag ?

• fjanten

Det är många som får så kallade spökveckor - veckor mellan illamående och tydliga rörelser. Försök att inte oroa dig!

• erikaABC

Snart börjar halsbrännan, och ryggontet. Passa på att njuta av mellanperioden.

• Farsta2014

Jag har köpt en doppler som jag kan lyssna av bebisens hjärta med under spökveckorna. Går att köpa begagnat. På paketet står det nog att man kan börja lyssna först i vecka 16 men om jag minns rätt så kunde jag höra bebisens hjärta i vecka 13 eller 14 redan. Om du använder en doppler, kom ihåg att bebisen ligger en bra bit under naveln. Det har räckt för mig att lyssna på hjärtat i 30 sek var tredje-femte dag ungefär i ca 3-4 veckor för att lugna mig. När sparkarna börjar kännas behövs inte dopplern.

• Valkyria08

Jag köpte en doppler idag. Har en liten akrobat i magen dock så fick bara höra liten stund. Men wow vilken känsla :O

Jag har ju även moderkakan i framvägg så kommer inte få känna rörelser förrän i vecka 21 ca trodde dom vid KUB testet. Men det är en riktig liten akrobat som sagt så skulle inte förvåna mig om jag får känna ddom snart :D

• fjanten
    Valkyria08 skrev 2018-01-25 19:22:41 följande:

Jag köpte en doppler idag. Har en liten akrobat i magen dock så fick bara höra liten stund. Men wow vilken känsla :O

Jag har ju även moderkakan i framvägg så kommer inte få känna rörelser förrän i vecka 21 ca trodde dom vid KUB testet. Men det är en riktig liten akrobat som sagt så skulle inte förvåna mig om jag får känna ddom snart :D

Med andra barnet var livmodern i framkant, men man kände tydliga sparkar redan i vecka 18-19, även utanpå magen! Så man kan ha lite tur ändå
  • Iowhannah
    Valkyria08 skrev 2018-01-25 19:22:41 följande:

Jag har också moderkakan i framvägg men jag känner små rörelser ibland. Har även fått några små buffar (är i vecka 17 nu). Med första barnet hade jag moderkakan i bakvägg och kände första rörelserna redan i v 13.
  • Valkyria08
    fjanten skrev 2018-01-25 20:40:55 följande:

Med andra barnet var livmodern i framkant, men man kände tydliga sparkar redan i vecka 18-19, även utanpå magen! Så man kan ha lite tur ändå

Åh! Då är det inte långt kvar isf :D hoppas innerligt att få känna bevis snart <3
  • Valkyria08
    Iowhannah skrev 2018-01-25 22:04:50 följande:

Jag har också moderkakan i framvägg men jag känner små rörelser ibland. Har även fått några små buffar (är i vecka 17 nu). Med första barnet hade jag moderkakan i bakvägg och kände första rörelserna redan i v 13.

Oj vad tidigt du fick känna! Jag har nog inte känt någonting faktiskt. Förutom att jag kan må superbra o sen få en konstig känsla i magen :P som sagt. Första graviditet och eftersom jag trodde att jag ej kunde bli med barn så här jag ju aldrig tagit reda på något :D
Svar på tråden Så mycket oro