• Xcxcxccc

Vilket alternativ hade ni valt i mitt fall? IVF eller insemination?

Hej!

Ska äntligen påbörja behandlingar till sommaren. Min man har inga spermier så vi ska köra på med spermiedonation. Jag är 28 år och blir 29 i år, har lite ångest över att jag aldrig försökt skaffa barn tidigare i livet men högskolestudier och karriärstänk tog över tankarna PLUS att jag inte hade rätt partner. Jag önskar mig iallafall tre barn. Bör jag göra ivf för att få till frysen och intr behöva stressa mig genom barn efter barn? Att ha i frysen skulle innebära att jag kanske har mina ?unga ägg? om jag försöker igen om några år. Känns som insemination även ger lägre chans och jag har väntat så länge för att sätta igång.

Vad hade ni gjort?

Mitt AMH-värde ligger på nästan 8, så äggreserv är god. Men jag vill inte känna mig stressad som jag gör just nu.

Några tankar?

• Svar på tråden Vilket alternativ hade ni valt i mitt fall? IVF eller insemination?
  • LovisaM

Jag rekommenderar IVF, tryggt att ha några eskimåer i frysen Lycka till!

• Xcxcxccc
    LovisaM skrev 2018-01-23 19:09:03 följande:

Jag rekommenderar IVF, tryggt att ha några eskimåer i frysen Lycka till!

Har du gjort IVF? :)
  • LovisaM

Ja första ivf-försöket blev en dotter

Har efter det gjort 3 fet-försök med blastocyst (5-dagars). Men det har blivit två missfall. Ska försöka snart igen hoppas jag.

• Xcxcxccc
    LovisaM skrev 2018-01-23 19:13:54 följande:

Ja första ivf-försöket blev en dotter

Har efter det gjort 3 fet-försök med blastocyst (5-dagars). Men det har blivit två missfall. Ska försöka snart igen hoppas jag.

Hur många fick ni till frysen? Ålder? Orsak till ivf? :)
  • annabellelee

Jag tycker inte du behöver stressa. 28 år är ungt, du hinner med många barn! Jag började vid 36 år och väntar nu mitt andra barn.

• Xcxcxccc
    LovisaM skrev 2018-01-23 19:27:25 följande:

8 till frysen, 35år (har väldigt lågt amh därför ivf)

Oj!! Det är rätt många till frysen. Är det vanligt? Läst om många som inte ens får en till frysen. Jag hoppas mitt höga AMH-värde är till nytta.
  • 8992
    annabellelee skrev 2018-01-23 19:27:31 följande:

Jag tycker inte du behöver stressa. 28 år är ungt, du hinner med många barn! Jag började vid 36 år och väntar nu mitt andra barn.

En sån kommentar som gör en så jävla arg.... Ung ålder garanterar inte fertilitet i många år till, eller ens att man är fertil. Kul för dig med dina barn men ju längre man väntar/äldre man blir desto sämre blir chanserna.
  • Xcxcxccc
    annabellelee skrev 2018-01-23 19:27:31 följande:

Jag tror jag känner mig pga assisterad befruktning. Kanske inte känt av samma stress om jag hade tillgång till spermier hemma... eller tänker jag helt galet? Ivf ger ju en högre chans än samlag men jag vet inte. Undrar så innerligt varför barn inte varit på kartan innan sedan träffar jag min man och längtan bara kom. Har du fått barn naturligt eller via assisterad befruktning?
  • Xcxcxccc
    8992 skrev 2018-01-23 19:37:27 följande:

En sån kommentar som gör en så jävla arg.... Ung ålder garanterar inte fertilitet i många år till, eller ens att man är fertil. Kul för dig med dina barn men ju längre man väntar/äldre man blir desto sämre blir chanserna.

Jag kommer inte vänta längre än jag gjort nu. Vid start är jag 29 år. Har givetvis ångest över min ålder nu med. Jag har aldrig tänkt på barn förrän jag träffade min kille, som tyvärr är steril (medfött).
Svar på tråden Vilket alternativ hade ni valt i mitt fall? IVF eller insemination?