• Minioni

Alkohol

Hej, detta kanske ses som en dum fråga av många. Men jag ställer den ändå.

Om det är så att man slutat med p-piller för att börja försöka få barn (dock ingen brådska). Bör man då sluta upp helt med alkohol eller skulle det inte vara någon fara om man "super till det" någon gång ibland, typ 2-3 gånger i månaden? Jag tänker om det skulle vara så att man har en veckas gammalt foster utan att man vet.
    Inget hat tack, det är en genuin fundering.

• Svar på tråden Alkohol
  • Lena

Att inte dricka ökar sannolikheten att det blir något men så länge du testar två veckor efter ägglossning/vid mens/två veckor efter sex är det ingen fara för ev foster innan du får ett plus

• orättvist

Rekommendationen är att undvika alkohol helt när man är gravid (även om de flesta studier som gjorts visar att "måttlig" alkoholkonsumtion är ok under hela graviditeten). Själv gjorde jag som så att jag släppte på alkoholförbudet under mensen + ca en vecka efteråt. Dagarna mellan mens och ägglossning vet man ju säkert att man inte är gravid så då kändes det lugnt att unna mig ett glas vin om jag blev sugen. Sen avstod jag helt resten av tiden.

• Minioni

Tack för era svar allihopa! :) Förstår självklart själv att man ska undvika alkohol om man vet att man är gravid men nu såhär i början så kan det ju hända att man festar till det lite och då är det skönt att veta att det inte påverkar fostret nämnvärt (mer än att det kan bli svårare att bli gravid). :)

• Thomas1094

Om du har en partner så ökar tjansen attt bli gravid utan sprit.

Annars har jag hört om folk utan partner - blir ofta på smällen i fyllan

Där spriten går in går vettet ut
  • Minioni
    Thomas1094 skrev 2018-01-22 00:58:59 följande:

Om du har en partner så ökar tjansen attt bli gravid utan sprit.

Annars har jag hört om folk utan partner - blir ofta på smällen i fyllan

Jag har partner som jag planerar med. Hör blir det minsann inga fylleungar haha
Svar på tråden Alkohol