Onormalt tillstånd i moderkakan
Hej
Jag tänkte dela med mig av min tråkiga historia och mina upplevelser och försök att få barn.
För några dagar sedan var jag och min man tvungna att fatta vårt livs hemskaste beslut :att göra en sen abort i vecka 21. Det hela började den för några veckor sedan då vi var på rutinultraljud och barnmorskan sa att hon endast ser två kärl i navelsträngen och inte tre som det brukar vara. Hon sa också att bebisen var en vecka efter förväntad förlossning. Vi fick ny tid efter två veckor till en läkare som gjorde ny mätning och konstaterade att fostret var nu 16 dagar i sin förväntade tillväxt. Då jag är 37 år gjordes en kub test i redan vecka 13 som visade mycket låg risk för kromosonavvikelser (1:14000).
Läkaren som gjorde mätningen efter rutinultraljudet sa också att moderkakan är onormal. Den var 'stor och bullig med uppklarningar'. Vi beslöt om att göra fostervattenprov för att säkerställa att det var ett friskt barn. Efter några dagar fick vi besked om att snabbresultat på de trisomerna från fostervattnet var helt normala. Efter ytterligare några dagar fick vi en ny läkartid som skulle mäta bebisen på nytt. Det var två överläkare varav den ena hade lång erfarenhet av fosterdiagnostik. De sa att moderkakans tillstånd är oroande och att den inte förser bebisen tillräckligt med näring och att risken är att den föds extrem prematur med enorma komplikationer i centrala nervsystem, lungor , hjärta mm. De såg också att det var för lite fostervatten för att han skulle klara sig. Risken fanns att vattnet skumme minska och han inte klarade sig. Vi blev uppmuntrade att ansöka om att göra abort. Fostret var i vecka 20,0 och den förväntade veckan var 21,6 när aborten utfördes.
Vi bokade också in oss hos docent Connie Jörgensen på Emmakliniken som tydligen är en av Sveriges bästa på fosterdiagnostik för att få en second opinion. Tyvärr sa hon exakt samma sak som överläkarna i Lund. Hon gav oss ingen bra prognos. Fostret var bra nu men man kunde se att han ansträgde och jobbade hårdare då den inte fick i sig näring.
I torsdags utfördes aborten, två stegs abort med hjälp av tabletter, på kk i Malmö som i övrigt var den hemskaste dagen i mitt liv.
Under loppet av 2,5 år har jag haft 3 tidiga missfall, varav två i vecka 9,3 och en ofostrig graviditet. Jag är frisk, tar inga medicin, lever sunt, dricker ej, aldrig rökt. Har regelbunden mens, har lätt för att bli gravid.
Jag har en son som är 13 år med en annan man. Jag hade inga som helst komplikationer när jag fick honom. Jag vill veta vad som är fel nu. Vad är det som inte funkar? De prover som vårdcentralen tagit på mig har visat på notmala värden.
Jag och min man nlev ombedda att lämna blodprov i Lund innan aborten. Sedan ska vi få återkoppling från undersökningen av moderkakan och obduktionen av fostret. Vi vill få svar för att också kunna gå vidare. Kanske kan det hjälpa någon annan. Har någon annan varit med om något liknande?
Hur gjorde ni?