• Feffe1988

Svartmögel runt fönster

Har råkat ut för svartmögel i våran hyreslägenhet. Har pratat med hyresvärden om detta flertalet gånger men de säger att de e bara o tvätta bort. Saken är att jag o frugan bor i ett lägenhets komplex från 1960 talet som enbart var tänkt som temporärt boende under 60 talet men husen vart kvar och lever inte upp till den standard som skall finnas på bostäder. Ventilationen är obefintlig i framförallt badrummet där svartmögel har börjat sätta sig. I sovrummet var det stora kolonier och inte konstigt att både jag o frugan insjuknat och går ständigt runt och mår dåligt trots att vi har luftrenare.

Hyresvärden har sagt att det bara är o tvätta bort och att det inte alls handlar om svartmögel. Har påpekat för dem att det är både i sovrummet runt fönsterlisterna, i badrummet runt listerna vid fönstret samt på utsidan av badrumsväggen då efter att hyresvärdens killar som skulle då kolla efter skador då snarare orsakade mer skada än vad som var där innan.

Problemen med avloppen i hela huset gör att det stinker satan i trappuppgången. Och värden har sagt att de inte tänker göra något åt det i och med att dom sålt bostäderna till en annan hyresvärd. Alltså skall vi leva i denna ohälsosamma miljö gud vet hur länge innan de gör något åt problemen. Får man ens göra så som hyresvärd att bara skita i att åtgärda sådana här problem. Har tvättat med en blandning av vatten, ättika o bikarbonat som jag fått tips av men det fortsätter komma tillbaka ändå.

• Svar på tråden Svartmögel runt fönster
  • Jag är bara jag

Svartmögel är riktigt farligt! Jag hade inte bott en dag till där. Det måste finnas nån instans att anmäla sånt där till, hyresnämnden eller nån. Bara tvätta bort går inte. Orsaken till möglet måste bort vilket är dålig ventilation och kanske fuskbygge. Ge er inte!!

• Lena

Kontakta hyresgästföreningen så hjälper de er mot hyresvärden som måste åtgärda mögel

• Feffe1988
    Lena skrev 2018-01-21 16:23:05 följande:

Kontakta hyresgästföreningen så hjälper de er mot hyresvärden som måste åtgärda mögel

Tror du man kan få hjälp utav dom även fast man inte är medlem hos dom?
  • Feffe1988

Nu har iaf kvartersvärden varit här och insett allvaret. När han fick se hur de såg ut fick han ju en chock. Hans lösning var densamma som hyresvärdens. Tvätta bort med såpa och öppna upp fönstret i badrummet när vi duschar. Men hallå, hur kul tror han de är mitt i vintern med minusgrader. Man vill ju inte behöva frysa arslet av sig de första man gör efter en varm dusch o riskera o bli sjuk för de istället eller att de skulle snöa in. Man ska ju inte behöva tänka att nej fan, jag kan inte duscha idag för att de snöar. Eller resten av året att fan idag har de regnat i en hel vecka men ja kan ju dra en raggar dusch idag me. Lr att man släpper in småkryp hela tiden. Dom får ju fan ta o ge sig tycker ja o lösa problemet istället. Materialet i fönstrena är ju helt murknat, trasiga lister o nu har de själva dragit bort isolering mellan dubbelglasen för att de ansåg att de var för tätt.

• Thessiss

Bli medlem i hyresgästföreningen så hjälper de er.

Kostar inte mycket i avgift. Tror de är runt 80 kr i månaden el nått sånt.

Låter inte alls bra med all det möglet och att ni inte får någon hjälp.

• Feffe1988
    Thessiss skrev 2018-01-23 10:54:19 följande:

Bli medlem i hyresgästföreningen så hjälper de er.

Kostar inte mycket i avgift. Tror de är runt 80 kr i månaden el nått sånt.

Låter inte alls bra med all det möglet och att ni inte får någon hjälp.

Måste ju finnas nåt annat alternativ än att gå till hyresgästföreningen. Var med hos dom förut för några år sedan.
Svar på tråden Svartmögel runt fönster