• Cizi

Bästa boendesituation vid separation?

Jag och min sambo fick barn för tio månader sedan.

Under graviditeten kom min sambo på att han inte ville ha barn ALLS... Vi har varit tillsammans i nio år, pratade om barn tidigt i förhållandet, och barnet var väldigt planerat. Vi har heller aldrig skyddat oss så bra, eftersom vi hela tiden haft goda förutsättningar att ta hand om ett barn. Jag klargjorde redan när vi träffades att abort aldrig skulle vara ett alternativ för mig, så det önskade han aldrig, men pratade om att göra slut. Tillslut kom vi gemensamt fram till att fortsätta, köpte hus osv.

Nu har sambon varit väldigt nedstämd hela hösten. På nyår framkom det att han inte tycker vi har något förhållande, inte har samma önskemål i livet och att han fortfarande inte är bekväm med barnet (som verkligen är en solstråle, ett lätt barn) trots att han försöker. Han funderar nu på hur han vill göra. Han är generellt dålig på att fatta beslut och hade nog hoppats på att jag skulle göra slut, men jag vill fortsätta ihop.

Så, medan han tvekar fram och tillbaka behöver jag ha en plan för alla möjliga utfall...

Han har uttryckt att han tycker att jag och barnet ska flytta till staden där jag är uppvuxen och som jag länge velat flytta till om vi gör slut, men som ligger många timmars resa från vår nuvarande ort (där vi bor, men pendlar ca 1h åt varsitt håll). Nu känns det som det finns tre alternativ, där alla är dåliga... men vilket är bäst ur barnperspektiv?

1. Vi (jag och barnet) bor kvar i nuvarande stad. Det ger bäst förutsättningar för umgänge i dagsläget. Dock är jag rätt säker på att pappan inte vill träffa barnet så ofta, och att pappan inte vill bo kvar här. Jag kommer behöva pendla 1 h/väg vilket ger väldigt långa dagar på förskola. Ingen avlastning annat än ointresserad pappa.

2. Vi flyttar till staden där jag jobbar. Blir 1 h till pappan, men då är det i alla fall möjligt med regelbundet umgänge. Ännu mindre avlastning för mig, men kortare tid på förskolan för barnet.

3. Vi flyttar till staden där jag är uppvuxen. Blir väldigt långt/krångligt att ta sig till pappan, han har dock uttryckligen sagt att han vill ha typ max varannan helg och tycker inte avståndet är något problem. Jag skulle ha massor med avlastning (pensionerade, engagerade morföräldrar), barnet skulle ha nära till släkt och jämnåriga kusiner. Kortare dagar på förskolan eftersom det finns stort kontaktnät. Jag skulle få byta till "sämre" jobb, men det bekommer mig inte direkt.

Pappan har alltid drömt om att flytta utomlands, eventuellt kanske alternativ 1 kan "tvinga" honom kvar, men eftersom han avskyr att pendla gissar jag att han ändå kommer flytta ifrån staden...

Kontentan: Är det bättre för barnet att få en något bättre relation med pappan (tyvärr kommer den nog aldrig bli särskilt nära eftersom pappan ser det mer som en plikt) på bekostnad av ledig tid och stort skyddsnät?

• Svar på tråden Bästa boendesituation vid separation?
  • Anonym (Tre)

Du kan inte lägga upp ditt liv efter en massa "kanske" från pappans sida. Du väljer alternativ 3 och startar ett nytt liv för dig och ditt barn. Skulle pappan vakna till liv är han lika flyttbar som du och kan flytta efter för att förenkla umgänge osv, vaknar han inte är det tråkigt men då har du inte satt ditt och barnets liv på paus i alla fall.

• GAndrea

3!

Hellre två engagerande vuxna till än pappan som verkar vara ointresserad. Ångrar han sig så kan han ju flytta efter er.

• Meriall

Flyttar pappan utomlands så kontakta FR tillsammans innan och berätta läget så att du får enskild vårdnad. Annars blir det jättejobbigt ifall han bor utomlands.

• Cizi
    Meriall skrev 2018-01-21 12:04:04 följande:

Flyttar pappan utomlands så kontakta FR tillsammans innan och berätta läget så att du får enskild vårdnad. Annars blir det jättejobbigt ifall han bor utomlands.

Vi har inga som helst problem med samarbetet, skulle jag be om det skulle han inte tveka att vara behjälplig för att jag ska få full vårdnad även i Sverige (tyvärr tror han nog att det är det bästa för barnet... )
  • Iowhannah

Jag håller med de andra, alternativ 3 är definitvt det bästa. Är pappan redan oengagerad (när ni bor ihop) så är det vad du har att utgå ifrån. Har han själv dessutom uttryckt (eller är det din egen slutats?) att det bästa för barnet nog vore att du fick ensam vårdnad så verkar han ganska klar med var han står.

• Meriall
    Cizi skrev 2018-01-21 15:10:37 följande:

Vi har inga som helst problem med samarbetet, skulle jag be om det skulle han inte tveka att vara behjälplig för att jag ska få full vårdnad även i Sverige (tyvärr tror han nog att det är det bästa för barnet... )

Nej precis. Är ni överens borde det gå smidigt. Tänker det är jättejobbigt att skicka papper fram och tillbaka utomlands för påskrifter. Flyttar han tillbaka kan ni ju ändra tillbaka sedan.
  • Cizi
    Iowhannah skrev 2018-01-21 15:21:18 följande:

Jag håller med de andra, alternativ 3 är definitvt det bästa. Är pappan redan oengagerad (när ni bor ihop) så är det vad du har att utgå ifrån. Har han själv dessutom uttryckt (eller är det din egen slutats?) att det bästa för barnet nog vore att du fick ensam vårdnad så verkar han ganska klar med var han står.

Nej, han har uttryckt att det är bäst för "alla" att vi flyttar 5h bort. Vårdnaden såg han ingen mening med från början typ, det var jag som insisterade på gemensam... så jag antar att han inte tycker det är viktigt.

Han är dock inte helt oengagerad nu, han försöker verkligen, bara det att han helt enkelt inte är så förtjust i barn... Han försöker för min skull och för barnet, men inte för att han vill Hur har jag inte märkt det på så många år??
Svar på tråden Bästa boendesituation vid separation?