• Danne90

Betala av hela?

Hej!

Det är så att jag har ett bostadslån på totalt 59 000kr just nu och jag undrar om det är en bra idé att betala av hela lånet? Räntesatsen är 2.05% och jag amorterar 252kr/mån. Jag kommer nog flytta inom två eller treårsperiod. Via arv och pengar jag sparat på egen hand, har jag runt 450,000kr sparat, så det är inte så att jag inte har pengar över om jag betalar av hela lånet, men det är fortfarande mycket pengar. Jag jobbar timmar och kombinerar det med komvux.

Det är min bror som har varit på mig lite angående detta och han menar att det är smartast att göra på det här viset. Själv är jag inte så duktig på sånt här, så jag är intresserad vad folk annat än min bror, som kanske är mer kunnig än mig, har att säga i frågan.

Tack!

• Svar på tråden Betala av hela?
  • GAndrea

Om du har 450 000 och 59 000 i bostadslån så har du ju 391 000 kr om du betalar av lånet! Det är ju ändå jättemycket! Jag hade lätt betalat av lånet för du betalar ju ändå räntan! Så lånet blir större. Kolla bara så du inte har låst räntan eller så och åker på straffavgift ä.

• Anonym (???)

Jag vet inte men haft liknande funderingar, har en liknande summa också. Jag har kommit fram till att vänta tills det gått ner lite till, kanske ca 30 000 och då betala av.
    helt amatörmässigt alltså, jag har inte räknat på räntor osv Glad

• Anonym (B)

Ju längre du har lånet desto mer förlorar du pga räntan. Du betalar ju räntan som kostnad för att få låna pengarna. Så det är väl givet att betala av det om man kan det.

• Don3

Behåll lånet om: Du har pengarna i aktier/fonder som ger högre avkastning.

Betala av lånet om: Du har pengarna på vanligt räntekonto.

Så eftersom du frågar gissar jag det är alt. 2 som är det rätta.

• Anonym (M)

Det beror på vad din bostad är värd, är det ett litet lån jfrt med värdet på bostaden eller har du en billig brf på mindre ort så att du har lånat upp till taklisterna på den? I det senare fallet skulle jag betala av hälften. I det första fallet skulle jag ha lånet kvar. Du jobbar timmar o pluggar på komvux. Kanske blir du utan arbete ett tag, det är bra med en buffert.

• Danne90
    Don3 skrev 2018-01-21 11:57:33 följande:

Behåll lånet om: Du har pengarna i aktier/fonder som ger högre avkastning.

Betala av lånet om: Du har pengarna på vanligt räntekonto.

Så eftersom du frågar gissar jag det är alt. 2 som är det rätta.

Tack för svar! Har faktiskt tänkt på att investera, men inte tagit tag i det ännu.
  • Danne90
    Anonym (M) skrev 2018-01-21 11:58:32 följande:

Det beror på vad din bostad är värd, är det ett litet lån jfrt med värdet på bostaden eller har du en billig brf på mindre ort så att du har lånat upp till taklisterna på den? I det senare fallet skulle jag betala av hälften. I det första fallet skulle jag ha lånet kvar. Du jobbar timmar o pluggar på komvux. Kanske blir du utan arbete ett tag, det är bra med en buffert.

Tack för svar! Köpte ursprungligen den för 90 000 och lånade 65 000. Jag kan väl säga att priserna har stigit bostadspriserna har stigit rejält i min stad sedan jag köpte den 2013. Priserna hade stigit mest i hela sverige , tror det var ca 177%. Har sett lägenheter alldeles intill mig, tvåor precis som jag har, i som sålts för 250 000kr+.

Samtidigt vet ju inte jag om dem har renoverat eller liknande som ökat deras värden på lägenheterna eller. Men som det verkar så är jag ganska säker på att gå med vinst vid försäljning.

Blev lite långt, sry
  • Danne90
    GAndrea skrev 2018-01-21 11:47:42 följande:

Om du har 450 000 och 59 000 i bostadslån så har du ju 391 000 kr om du betalar av lånet! Det är ju ändå jättemycket! Jag hade lätt betalat av lånet för du betalar ju ändå räntan! Så lånet blir större. Kolla bara så du inte har låst räntan eller så och åker på straffavgift ä.

Jo, det är sant. Min bindningstid förlängs automatiskt i slutet av denna månad till 3 månader. Tack för tipset!
  • Danne90
    Anonym (???) skrev 2018-01-21 11:48:15 följande:

Jag vet inte men haft liknande funderingar, har en liknande summa också. Jag har kommit fram till att vänta tills det gått ner lite till, kanske ca 30 000 och då betala av.

helt amatörmässigt alltså, jag har inte räknat på räntor osv 

Ah, ok! Det låter ju inte helt tokigt. Känns nog som att jag kommer göra slag i sak. Tack för svar!
  • Danne90
    Anonym (B) skrev 2018-01-21 11:50:34 följande:

Ju längre du har lånet desto mer förlorar du pga räntan. Du betalar ju räntan som kostnad för att få låna pengarna. Så det är väl givet att betala av det om man kan det.

Jo, känns som att det lutar dit också, tack för svar!
  • Anonym (12345)

Hur har du investererat dina nuvarande 450k eller ligger dom bara på konto?
    Om du köpte din bostad för 90k 2013 så är det nog en mindre stad, priserna där är också känsligare för höga räntor.
    Jag haft lånet kvar förutsatt att jag investerar motsvara summa i en fond som genererar mer på lång sikt än bankränta.

Fast det bästa alternativet är att betala av bolånet och sedan investera dina 450k , är du villig att ta lite risker så kan du göra en 45k i avkastning på ett år.

Jag personligen har bara kört högriskfonder ett par år, kommer hålla på tills jag når 1 miljon sedan kommer jag flytta över all avkastning utöver det i en lågriskfond för att använda till amortering.

• Danne90
    Anonym (12345) skrev 2018-01-21 14:30:23 följande:

Hur har du investererat dina nuvarande 450k eller ligger dom bara på konto?

Om du köpte din bostad för 90k 2013 så är det nog en mindre stad, priserna där är också känsligare för höga räntor.

Jag haft lånet kvar förutsatt att jag investerar motsvara summa i en fond som genererar mer på lång sikt än bankränta.

Fast det bästa alternativet är att betala av bolånet och sedan investera dina 450k , är du villig att ta lite risker så kan du göra en 45k i avkastning på ett år.

Jag personligen har bara kört högriskfonder ett par år, kommer hålla på tills jag når 1 miljon sedan kommer jag flytta över all avkastning utöver det i en lågriskfond för att använda till amortering.

Det är så att 450k flyttade jag från handelsbanken till landshypoteket för några månader sedan för att det var avgiftfritt, då dem bara låg på kontot. Har menat att investera men har inte blivit av ännu. Tänkte börja med 50k fördelat på 4 superfonder och på minst 5års sikt. Förstår att det finns mer att tjäna om man investerar mer, men känner att jag vill sätta mig in det hela lite bättre innan jag gör det. Jag är minst sagt nybörjare, även om jag har en bror som håller på en del med aktier och fonder.

Men tänker betala av lånet, denna tråd har gjort mig övertygad att det är det bästa alternativet.

Tack för svar!
  • Anonym (12345)

Det låter vettigt det är så lite du har kvar lika bra att få bort det så kan du investera i högrisk sedan.

• Ester44

Hej!

Eftersom du inte har en rörlig ränta så kan det vara både bra och dåligt för dig att betala av det. Eftersom du måste betala en såkallad ränteskillnadsersättning.

Det är sällan rakt igenom en dålig idé att lösa sitt bollån i förtid. Det innebär ju att du blir skuldfri och det är ju jätteskönt! Men allt beror egentligen på:

- Hur räntan ser ut i framtiden. Om räntorna går uppåt tjänar du på att lösa bolånet men tvärtom om de går nedåt. Ett alternativ är också att investera pengarna till en högre ränta än vad bolånet har, då har du högre avkastning än räntekostnaderna.

-Ränteskillnadsersättninge.  Är det så att ditt bolån är bundet för en tid framöver innebär det också att ränteskillnadsersättningen blir högre. Ha det i åtanke och räkna noga på lönsamheten innan du väljer att lösa ditt bolån i förtid.

Hoppas allt går bra för dig :)

Svar på tråden Betala av hela?