• Entrepenören

18år och gravid...

Hej! Jag behöver reda ut det ändlösa tankarna i mitt huvud. Jag är 18år gammal och är gravid med min sambo. Vi skyddade oss med både mini-piller samt kondom men jag är överfertil. Vi flyttade nyligen ihop i min lägenhet (en tvåa på 64kv).

Jag går just nu i gymnasiet (sista terminen) men kommer bli klar innan bebisen skulle komma. Jag driver även en bemmaningsfirma med 21 anställda samtidgt som jag är ordförande för SSU inom en kommun. Jag är med andra ord väldigt målmedveten.

Jag blev såklart superlycklig när jag tog testet, men inte min sambo. Vi har varit tillsammans i 1år nu och är dessutom väldigt unga. Han är 21år med fast anställning sedan 2år tillbaka. Jag har inte en superstadig inkomst eftersom att jag fortfarande pluggar, men kommer kunna utveckla företaget mer efter studenten.

Nu till min fråga: Är det smart att behålla? Jag vill och vet att jag kan. Kommer kunna ärva alla bebis grejer då jag har 5 småsyskon och minsta är nu 1år. Jag har en lägenhet med extrem låg hyra och bil med garage. Har mormor och morfar boendes 40sekunder härifrån så jag kan få mycket stöd och hjälp. Min sambo vill däremot inte behålla, och min mamma vill inte heller.

Jag gjorde en abort 2015 och var deprimerad i 6månader efter det. Jag vill absolut inte gå igenom det helvetet igen. Men alla är emot mig... vad borde jag göra?

Mvh en ung entrepenör.

• Svar på tråden 18år och gravid...
  • C.J

Gör det du själv känner för! Försök övertala din sambo på ngt sätt, är ju kul om ni kan vara två i detta :) klart att det är bra att ha ordning på sin ekonomi och allt annt men det är inte allt. Jag är gravid och pluggar men har min sambo som har fast jobb och han tycker att det är självklart att han betalar för oss medan jag pluggar för att få ordning på min framtid också :)

Nu kanske du har ordning på din ekonomi men känner mer att man löser allt, bara man vill :)

• Bdbdbffb

Massor av 30+ kommer att råda dig till abort. Mitt råd är att känna efter själv, du verkar ändå ha en fungerande tillvaro och en plan över din framtid. Mycket ändras såklart med ett barn, MEN det är inte jordens undergång.

• Sessan01

Enligt mig så låter det i mina öron som att du redan har svaret ?Jag vill och vet att jag kan?. Låt dig inte bli överkörd i detta. Är själv 19 år och gravid med första trots p-piller, lämnade karln då han absolut inte vill bli pappa nu men ändå så ville han inte använda kondom. Jag gjorde oxå en abort 2015 och mådde fruktansvärt eftersom att jag inte ville göra aborten egentligen. Tänk igenom vad du prioriterar, dig själv eller andra. I det här fallet så är det du som bestämmer och det är du som ska göra valet. Tänk efter vad du verkligen vill, barnet kommer inte alltid vara en dans på rosor med allt skrik och det som tillkommer.

Gör det som känns rätt för dig och ifall det är att behålla den lilla i magen på dig så ska du stå på dig! Kram på dig

• Mammalundgren

Tänk igenom det noga. Du kommer med största sannolikhet bli ensam med barnet. Vad får du för föräldrapenning? Klarar du att vara föräldraledig ett år även om barnets pappa vill sitta och hålla sina dagar i några år? Överlever ditt företag att du kanske är sjukskriven några månader under graviditeten och sedan hemma med barn ett år? När kan du slutföra studierna om du blir sjukskriven och inte kan ta studenten?

Men viktigast av allt: vill du bli en ensam tonårsmamma? Vill du ge upp kärnfamiljen? Vill du vara ensam genom graviditet och dom oerhört svåra och tunga småbarnsåren? Aldrig kunna flytta eller resa utan ett ex godkännande? Klarar du av att lämna ditt barn till pappan och nya styvmamman om han vill leka pappa om några år?

Klarar du detta och tror att du kan ge ditt barn precis den barndom som du önskar ditt barn? Kör på isåfall!

• Richard1986

Ja du har några djupa frågor att ta ställning till. Stöd av dina föräldrar vore minst sagt en fördel om du väljer att göra din sambo till pappa emot hans vilja och du löper därned hög risk att bli ensam med barnet. Kommer han att lämna dig om du väljer att behålla ? Kommer du att klara försörjningen ändå ? Kommer din mamma att stödja dig om du väljer att behålla ändå ? Du kommer ha honom knuten till dig hela livet även om ni skulle bli arga på varandra och bryta. Och han kommer alltid ha lika mycket rätt som du till barnet även om ni skulle bli indragna i sura tvister osv och även om han skulle sticka nu och komma tillbaka senare. Skulle du klara av det ?

Jag råder dig varken till abort eller att behålla. Det som händer sker inne i din kropp och det bestämmer du och bara du över enligt svensk abortlagstiftning. Och jag förstår att abort är jättejobbigt och psykiskt påfrestande. Men det är det också att vara ensamstående förälder utan något större stöd. Att man är ung förälder är inget unikt och inget fel men det gör det inte heller lättare. Både jag och min nuvarande fru blev oplanerat föräldrar som unga (innan vi träffades) så vi vet något om hur det känns även om allas upplevelser är olika. Livet blir ofta inte som man tänkt sig men det kan bli bra ändå i slutändan trots allt. Tänk igenom saken och ta ett välgrundat beslut oavsett vad det blir :)

• Jenny Nilsson

Det är ditt beslut, bara ditt! Du känner innerst inne vad som är det rätta för dig, följ din känsla.. behåll!!

Svar på tråden 18år och gravid...