• Wolfclaw

Hyra privat villa

Vi har fått erbjudande om att hyra en privat villa av ett par. Vi får hyra hela villan inklusive tillhörande trädgård. Igår skickade de över förslag på kontrakt där det även medföljde ett avsägande om besiktningsskydd. Det gav lite kalla fötter men sedan jag läst lite så verkar det inte så farligt som det låter. Dock är jag lite osäker på vad det i praktiken innebär.

Någon som har erfarenhet av att hyra en villa privat och om det är några fallgropar man ska undvika? Och för att undvika onödiga svar (svårt på FL men i alla fall) så har vi inte råd att köpa hus än men vill flytta från vårt nuvarande område som har börjat förfalla. Därför vill vi testa att bo i hus.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-01-19 15:56
    Edit: Besittningsskydd ska det naturligtvis vara.

• Svar på tråden Hyra privat villa
  • Realist66

Vad händer om hyresvärden kommer på att han behöver sälja,
    vill flytta dig själv, eller dör och någon ärver

• RJEL

Va noga med att skick på huset dokumenteras innan inflytt annars kan eventuella fel elr brister i huset skyllas på er när ni flyttar där ifrån.

Skriv kontrakt på hur lång uppsägning ni kmr ha. Dom även gäller om ägaren vill sälja.

Samt vet som ska stå för kylvaror osv om sånt går sönder. Vanlig hyresvärd brukar stå för sånt

• Kjell2
    Wolfclaw skrev 2018-01-19 15:38:29 följande:

Vi har fått erbjudande om att hyra en privat villa av ett par. Vi får hyra hela villan inklusive tillhörande trädgård. Igår skickade de över förslag på kontrakt där det även medföljde ett avsägande om besiktningsskydd. Det gav lite kalla fötter men sedan jag läst lite så verkar det inte så farligt som det låter. Dock är jag lite osäker på vad det i praktiken innebär.

Någon som har erfarenhet av att hyra en villa privat och om det är några fallgropar man ska undvika? Och för att undvika onödiga svar (svårt på FL men i alla fall) så har vi inte råd att köpa hus än men vill flytta från vårt nuvarande område som har börjat förfalla. Därför vill vi testa att bo i hus.

Är det besiktningskydd eller besittningsskydd ni avsäger er?

Vad gäller avseende:
    Drifkostnader
    Försäkring
    Uppsägelsetid
    Underhåll
    Skador
    Trädgårsdskötsel
    Möbler
    Utrustning, husgeråd, trädgård mm
    Hyra och ändring av hyra

• Kjell2
    Wolfclaw skrev 2018-01-19 15:57:30 följande:

Menade förstås besittningsskydd.

Gör att när avtalstiden går ut kan värden säga upp avtalet och kräva flytt även om ni bott där länge.

• w123

Se till att hyreskontraktet är ett "färdigt", inte ett hemmasnickrat.

(Förr i tiden kunde man köpa sådana hos bokhandeln har jag för mig, där man fyllde i namnen, adress och lite annat själv.)

• Studsbollsthlm

Det är normalt och vanligt att ha med avsägande av besittningsskydd, rekommderas för den som hyr ut. Det är för att ni inte efter att ni bott i huset ska kunna hävda att det är ert efter Tex två år.

Risken är ju att de säger upp er innan två år eller inte vill hyra ut om ni inte skriver på.

• Wolfclaw

Lite uppdatering. De har tagit fram ett riktigt kontrakt som finns att skaffa online så det är inget hemsnickrat. Vidare så säger en lagändring från 2013 att hyresgäster i villa inte har något besittningsskydd alls, vilket enligt min tolkning gör ett sådant avtal onödigt. En villaägare som hyr ut kan alltid säga upp kontraktet när avtalet löpt ut, eller snarare välja att inte förlänga det. Ägarens (värdens) behov/önskan att flytta tillbaka till sin villa väger oftast tyngre än hyresgästens vilja att bo kvar. Dock gäller uppsägningstiderna fortfarande. Avhysa hyresgäster i förtid kan värden bara göra om man misssköter sig.

• Noname00
    Realist66 skrev 2018-01-19 15:45:03 följande:

Vad händer om hyresvärden kommer på att han behöver sälja,
    vill flytta dig själv, eller dör och någon ärver

Då kan denne säga upp andrahandshyresgästen pga bostaden ska säljas.
  • Noname00
    Studsbollsthlm skrev 2018-01-19 16:57:01 följande:

Det är normalt och vanligt att ha med avsägande av besittningsskydd, rekommderas för den som hyr ut. Det är för att ni inte efter att ni bott i huset ska kunna hävda att det är ert efter Tex två år.

Risken är ju att de säger upp er innan två år eller inte vill hyra ut om ni inte skriver på.

Det spelar ingen roll för besittningsrätt existerar inte vid uthyrning av privatbostad, eftersom man hyr ut enligt privatuthyrningslagen och där finns som sagt ingen besittningsrätt.
Svar på tråden Hyra privat villa