• Maj88

Ändrade ni era levnadsvanor inför eller under IVF-behandling?

Fick ni några uppmaningar från kliniken att avhålla er från alkohol, rökning, kaffe, onyttig mat etc? Hur mycket ändrade ni era vanor under behandlingarna?

• Svar på tråden Ändrade ni era levnadsvanor inför eller under IVF-behandling?
  • Jag är bara jag

Ja, när jag gjorde ED ändrade jag en hel del på order av läkarna. Inget kaffe, inget sex, ingen ansträngning, ingen cykling (cyklade inte ändå), inga varma bad. Vid vanlig IVF lyckades jag bara komma till ruvning  2 ggr och då drack jag inte kaffe.

• Jag är bara jag

Rökning är så tabu att de flesta (alla?) kliniker inte ens gör IVF om man röker för det försämrar chansen oerhört mycket.

• Maj88
    Jag är bara jag skrev 2018-01-18 22:29:20 följande:

Ja, när jag gjorde ED ändrade jag en hel del på order av läkarna. Inget kaffe, inget sex, ingen ansträngning, ingen cykling (cyklade inte ändå), inga varma bad. Vid vanlig IVF lyckades jag bara komma till ruvning  2 ggr och då drack jag inte kaffe.

Förlåt men vad betyder ED?
    Slutade du med kaffe långt innan du drog igång behandlingar? Eller räcker det med att man avhåller sig från och med då?

Tack för svar!
  • Jag är bara jag
    Maj88 skrev 2018-01-18 22:33:47 följande:
    Förlåt men vad betyder ED? Slutade du med kaffe långt innan du drog igång behandlingar? Eller räcker det med att man avhåller sig från och med då? Tack för svar!
    ED är embryodonation, d.v.s donation av både ägg och spermier. Jag slutade med kaffet 1-2 dagar före insättning alla 8 ggr.
  • Maj88
    Jag är bara jag skrev 2018-01-18 22:35:56 följande:
    ED är embryodonation, d.v.s donation av både ägg och spermier. Jag slutade med kaffet 1-2 dagar före insättning alla 8 ggr.
    OK. Vad bra då verkar det iallafall inte som att man borde förändra sitt "leverne" flera månader innan IVF och ED.

Röker gör jag inte så det skulle inte vara problem och kaffe har jag kunnat sluta med förut. Fredagsvin är heller ingen jättestor uppoffring men skulle vara lite trist om man behövde avhålla sig helt i månader innan behandling. Men så verkar det alltså inte förhålla sig?
  • Jag är bara jag
    Maj88 skrev 2018-01-18 22:42:05 följande:
    OK. Vad bra då verkar det iallafall inte som att man borde förändra sitt "leverne" flera månader innan IVF och ED. Röker gör jag inte så det skulle inte vara problem och kaffe har jag kunnat sluta med förut. Fredagsvin är heller ingen jättestor uppoffring men skulle vara lite trist om man behövde avhålla sig helt i månader innan behandling. Men så verkar det alltså inte förhålla sig?
    Nej, man kan leva i princip som vanligt ända till insättning. Supa sig full några dar innan kanske inte är att rekommendera dock. Tungan ute Ipren är tabu minst 2 dagar innan för effekten kan sitta i ett bra tag. Och under ruvning förstås. I Sverige säger man oftast "lev som vanligt", men efter 4 missfall och många ED följde jag strikt läkarnas order. Kaffe vill jag dessutom verkligen inte ha som gravid!
  • Snuttis2

Under utredningen frågade de ju självklart om livsstil o vanor ex alkoholkonsumtion o rökning, träning osv! Vi räknades nog båda som måttliga o fick inga restriktioner ! Dock råd- gällande träning pga risk att skada inre organ om man inte är försiktig tiden efter behandling.

Tränade regelbundet, röker ej, lågt BMI o äter varierat men mkt frukt o grönt! Dricker knappt alkohol sedan vi startade bebis karusellen.

• Maj88
    Jag är bara jag skrev 2018-01-18 22:46:22 följande:
    Nej, man kan leva i princip som vanligt ända till insättning. Supa sig full några dar innan kanske inte är att rekommendera dock. Tungan ute Ipren är tabu minst 2 dagar innan för effekten kan sitta i ett bra tag. Och under ruvning förstås. I Sverige säger man oftast "lev som vanligt", men efter 4 missfall och många ED följde jag strikt läkarnas order. Kaffe vill jag dessutom verkligen inte ha som gravid!
    Antar att det gick vägen för dig till slut?

Det borde nog gå att klara av. Att inte supa sig full några dagar innan haha.
  • Quizzy

Inget kaffe, godis, endast helt naturliga hygienartiklar, mycket ekomat, samt inget penetrerande sex, zero stress eller träning (de första 12 veckorna iaf). Åt dessutom lite lättupptagligt zink då och då. Lyckades på första försöket och fick en fullt frisk unge som följer utvecklingen perfekt

• Maj88
    Maj88 skrev 2018-01-18 22:55:47 följande:
    Antar att det gick vägen för dig till slut?

Det borde nog gå att klara av. Att inte supa sig full några dagar innan haha.
    Tack för bra info! :)
Svar på tråden Ändrade ni era levnadsvanor inför eller under IVF-behandling?