Ändrade ni era levnadsvanor inför eller under IVF-behandling?
Fick ni några uppmaningar från kliniken att avhålla er från alkohol, rökning, kaffe, onyttig mat etc? Hur mycket ändrade ni era vanor under behandlingarna?
Fick ni några uppmaningar från kliniken att avhålla er från alkohol, rökning, kaffe, onyttig mat etc? Hur mycket ändrade ni era vanor under behandlingarna?
Ja, när jag gjorde ED ändrade jag en hel del på order av läkarna. Inget kaffe, inget sex, ingen ansträngning, ingen cykling (cyklade inte ändå), inga varma bad. Vid vanlig IVF lyckades jag bara komma till ruvning 2 ggr och då drack jag inte kaffe.
Rökning är så tabu att de flesta (alla?) kliniker inte ens gör IVF om man röker för det försämrar chansen oerhört mycket.
Ja, när jag gjorde ED ändrade jag en hel del på order av läkarna. Inget kaffe, inget sex, ingen ansträngning, ingen cykling (cyklade inte ändå), inga varma bad. Vid vanlig IVF lyckades jag bara komma till ruvning 2 ggr och då drack jag inte kaffe.
Under utredningen frågade de ju självklart om livsstil o vanor ex alkoholkonsumtion o rökning, träning osv! Vi räknades nog båda som måttliga o fick inga restriktioner ! Dock råd- gällande träning pga risk att skada inre organ om man inte är försiktig tiden efter behandling.
Tränade regelbundet, röker ej, lågt BMI o äter varierat men mkt frukt o grönt! Dricker knappt alkohol sedan vi startade bebis karusellen.
Inget kaffe, godis, endast helt naturliga hygienartiklar, mycket ekomat, samt inget penetrerande sex, zero stress eller träning (de första 12 veckorna iaf). Åt dessutom lite lättupptagligt zink då och då. Lyckades på första försöket och fick en fullt frisk unge som följer utvecklingen perfekt