• Ellencassandra

det här med amh värde

Hej. Har en fråga. Jag är under 30, försökt ett antal år. Har amh värde på 1.3. Regelbunden mens 25-28 dagar. Dock får jag aldrig utslag på äl tester och ganska sparsam mens. Blöder mycket första dagen å sen knappt något dag 2 och 3. Den är i princip helt försvunnen dag 4. Är detta pga av amh värdet? Har jag inte alltid ägglossning då eller hur fungerar det?

• Svar på tråden det här med amh värde
  • Donaldduck1234

Hej

Kan tyvärr inte svara men vill tipsa om tråden om du inte redan känner till den: Vi som snart är gravida efter utredning i Aten! Där kanske du kan få svar.

Kram

• UndrandeSökare

Trådstartaren- Tog du amh på cd3? Dvs 3e mensdagen? Om du gjorde det på rätt dag och fick 1.3, så är det lågt om du är under 30år.

Får du heller aldrig utslag på äl-tester så kan det vara att du inte har nån ägglossning.

Men kontakta gyn och boka tid för utredning (om du inte redan gjort utredning) och be att få Letrozol utskrivet. Det stimulerar ägglossningen.

• Ellencassandra
    UndrandeSökare skrev 2018-01-18 11:43:02 följande:

Trådstartaren- Tog du amh på cd3? Dvs 3e mensdagen? Om du gjorde det på rätt dag och fick 1.3, så är det lågt om du är under 30år.

Får du heller aldrig utslag på äl-tester så kan det vara att du inte har nån ägglossning.

Men kontakta gyn och boka tid för utredning (om du inte redan gjort utredning) och be att få Letrozol utskrivet. Det stimulerar ägglossningen.

Ja precis! Tack för svar.
    Alltså jag har gjort utredning å är mitt inne i ivf karusellen men grejen e under utredningen nämnde dom inte mitt amh värde alls utan allt såg normalt ut osv. Det var under ivf nr 1 som de sa det. Att det var lägret Men vart lite stressigt å kommer alltid på mina frågor i efterhand. Så det e därför jag undrar här :)
    Men det e därför jag tycker det e konstigt att jag klassas som oförklarligt barnlös då jag ändå har lägre amh värde.. att det kanske e en förklaring till varför det inte gått
  • Meriall

Har inte gjort amh-test men har likadant mens som du och får inte heller utslag på äl-test men har lätt för att bli gravid.

• UndrandeSökare
    Ellencassandra skrev 2018-01-18 12:09:50 följande:

Ja precis! Tack för svar.

Alltså jag har gjort utredning å är mitt inne i ivf karusellen men grejen e under utredningen nämnde dom inte mitt amh värde alls utan allt såg normalt ut osv. Det var under ivf nr 1 som de sa det. Att det var lägret Men vart lite stressigt å kommer alltid på mina frågor i efterhand. Så det e därför jag undrar här :)

Men det e därför jag tycker det e konstigt att jag klassas som oförklarligt barnlös då jag ändå har lägre amh värde.. att det kanske e en förklaring till varför det inte gått

Hoppas det löser sig med ivf !
  • Ingrediensen

Din mencykel är i kortaste laget och får du heller inte utslag på testerna så har du troligen ingen ägglossning. Dock har det oftast inget samband med liten mens. Ägglossningsproblemen kan man förhoppningsvis lösa med ivf.

• Ellencassandra
    Meriall skrev 2018-01-18 14:23:19 följande:

Har inte gjort amh-test men har likadant mens som du och får inte heller utslag på äl-test men har lätt för att bli gravid.

Okej va skönt att det har gått lätt för dig! :) jag hoppas att ivf ska hjälpa mig!
  • Ellencassandra
    Ingrediensen skrev 2018-01-18 14:57:06 följande:

Din mencykel är i kortaste laget och får du heller inte utslag på testerna så har du troligen ingen ägglossning. Dock har det oftast inget samband med liten mens. Ägglossningsproblemen kan man förhoppningsvis lösa med ivf.

Ja det e så jag har tänkt faktiskt.. men hon som gjorde utredningen sa att det inte var något fel men jag ville testa letrozol å det gjorde jag i några månader, å då fick jag utslag på testerna! Men dock inget plus
  • UndrandeSökare

Ibland kan ju problemet sitta hos både mannen och kvinnan, det kan ju vara både problem med simförmågan/ kvaliteten på spermierna och problem med ägglossning. Har ni kollat upp båda faktorer?

• Ellencassandra
    UndrandeSökare skrev 2018-01-18 18:19:45 följande:

Ibland kan ju problemet sitta hos både mannen och kvinnan, det kan ju vara både problem med simförmågan/ kvaliteten på spermierna och problem med ägglossning. Har ni kollat upp båda faktorer?

Ja min kllles spermier är jättebra. Vi klassas som oförklarligt. Egentligen spelar det ju ingen roll eftersom vi kör ivf nu å ruvar just nu.. men vill ändå gärna veta om det e så att amh värdet är förklaringen.. å varför jag aldrig får utslag på äl testerna..
    förra ivf fick jag bara ut 6 ägg men denna gång 20 ägg så verkar inte va helt dött därinne :)
  • UndrandeSökare

Problemet med spermietest i Sverige är att de är inte tillräckligt bra. Det bästa spermietestet i Sverige är det de gör på RMC, men det måste vara MED morfologi (ibland är de snåla och tar inte morfologin trots att det är det viktigaste delen !)

MEN även spermier som ser normala ut i mikroskåp kan ha dnafel !!! Men det testet finns inte i Sverige, endast utomlands.

Vi blir lätt gravida naturligt men alltid missfall innan v.12. Missfallsutredningen i Sverige visade inget för de tog för få prover. Vi reste till Riga och gjorde sperm dna fragmentationstest och det visade sig att det fanns både dnafel och fragmentstionsfel och spermierna kommer aldrig leda till levande fött barn. Spermiedonation är enda alternativet.

Så lita inte 100% på det ni får veta om spermierna i Sverige för de visar INTE hela sanningen

• Ellencassandra
    UndrandeSökare skrev 2018-01-18 20:56:09 följande:

Problemet med spermietest i Sverige är att de är inte tillräckligt bra. Det bästa spermietestet i Sverige är det de gör på RMC, men det måste vara MED morfologi (ibland är de snåla och tar inte morfologin trots att det är det viktigaste delen !)

MEN även spermier som ser normala ut i mikroskåp kan ha dnafel !!! Men det testet finns inte i Sverige, endast utomlands.

Vi blir lätt gravida naturligt men alltid missfall innan v.12. Missfallsutredningen i Sverige visade inget för de tog för få prover. Vi reste till Riga och gjorde sperm dna fragmentationstest och det visade sig att det fanns både dnafel och fragmentstionsfel och spermierna kommer aldrig leda till levande fött barn. Spermiedonation är enda alternativet.

Så lita inte 100% på det ni får veta om spermierna i Sverige för de visar INTE hela sanningen

Jo jag förstår att Sverige inte riktigt hänger med lika mycket i vissa fall. Men tror faktiskt ändå att det inte är något fel på min kille.. vi blev gravida när vi var 19. Upptäcktes i vecka 13. Men då var vi så unga å omogna så vi gjorde abort.. så det har ju funkat förr. Men som sagt mycket kan hända på 7 år. Ja ja. Ruvar nu iallafall å så får vi se hur det går! :)
  • Helmut2

Min cykel påminner om din, men är mer regelbunden kring 26 dagar. Det är en normallång cykel, men under 24-25 ökar risk för anovulation eller kanske för kort lutealfas. Genom att "tempa" kan du dels ta reda på hur långa de olika faserna är dels bekräfta ägglossning då temperaturen höjs. Ibland måste man testa flera ggr dagligen för att få utslag på äl test.

Jag fick först amh kring 1.2 men när det togs om på rätt dag 6 mån senare var det 1.8. Något lågt för min ålder. Inga studier har kunnat påvisa ett entydligt sammanhang mellan lågt amh och spontan graviditet (det finns tom dem som visat motsatsen) därför klassas den som oförklarlig. Dock spelar amh roll om der är riktigt lågt och man är äldre samt i samband med ivf då man justerar dosen efter detta och risken är större för avbryta. Men 20 ägg är ju hur bra som helst!!!

• Helmut2

Jag har också kort mens ca 48 timmar och en jäkla massa spotting. Det finns någon studie som visar att länge mensperioder ger större chans för graviditet, kanske för man ofta har en tjockare slemhinna om man har längre mens, kanske för att man har länge cykel. Det finns ert klart samband mellan cykellängd och sannolikhet att bli gravid per cykel, så vi med kortare cykel behöver i regel längre tid för att bli gravida

• Ingrediensen

Förresten glömde svara angående amh; kort cykel kan vara kopplat till lågt amh. Längre (men inte alltför lång!) cykel typ 33 dagar hänger ofta ihop med högt amh och pco. Det beror på att det ofta tar någon dag extra att ägglossa då det finns mycket ägganlag som vuxit till. Därmed borde ju även det motsatta gälla. Men mest sannolikt beror det nog på att ingen ägglossning sker.
    Lycka till med ruvningen!

• Ellencassandra
    Helmut2 skrev 2018-01-18 21:55:49 följande:

Min cykel påminner om din, men är mer regelbunden kring 26 dagar. Det är en normallång cykel, men under 24-25 ökar risk för anovulation eller kanske för kort lutealfas. Genom att "tempa" kan du dels ta reda på hur långa de olika faserna är dels bekräfta ägglossning då temperaturen höjs. Ibland måste man testa flera ggr dagligen för att få utslag på äl test.

Jag fick först amh kring 1.2 men när det togs om på rätt dag 6 mån senare var det 1.8. Något lågt för min ålder. Inga studier har kunnat påvisa ett entydligt sammanhang mellan lågt amh och spontan graviditet (det finns tom dem som visat motsatsen) därför klassas den som oförklarlig. Dock spelar amh roll om der är riktigt lågt och man är äldre samt i samband med ivf då man justerar dosen efter detta och risken är större för avbryta. Men 20 ägg är ju hur bra som helst!!!

Har aldrig under 25 utan mest ligger den på 26 dagar. Ibland 25 och ibland 27-28! Brukade testa flera ggr om dagen. Fick ibland svaga streck men aldrig positivt. Bara med letrozol som sagt! Men hade normalt progesteron värde så det e ju konstigt? Eller låg på 17 som jag tog på mensdag 21.

Tack för ditt svar :)
  • Ellencassandra
    Ingrediensen skrev 2018-01-19 13:53:29 följande:

Förresten glömde svara angående amh; kort cykel kan vara kopplat till lågt amh. Längre (men inte alltför lång!) cykel typ 33 dagar hänger ofta ihop med högt amh och pco. Det beror på att det ofta tar någon dag extra att ägglossa då det finns mycket ägganlag som vuxit till. Därmed borde ju även det motsatta gälla. Men mest sannolikt beror det nog på att ingen ägglossning sker.
    Lycka till med ruvningen!

Tack för svar! Låter ju rimligt! Det är ändå skönt att ha nån förklaring till varför det inte gått.. jag var ju gravid för 7 år sen å på den tiden hade jag längre mensdagar så kanske e nåt sånt att mitt amh sjönk å det blev svårare.. väldigt bra att familjeliv finns så man kan bolla lite tankar :) tycker ibland att läkarna inte riktigt ger tillräcklig info. Men Stockholm ivf är bra som jag går till iaf :)
    Tack! :) hoppas på det bästa nu!
  • Helmut2

Ja kort cyklel kan evt kopplas toll sämre reserv om det är follikulärfasen som är kort. Min är 14-15 dagar vilket ju är ok men något kortare än medel 16-17.

Låter ju som du har en helt normal cykellängd Ellencassandra

Lurigt med progestronet, vissa anser att 15 är okej andra att det helst ska vara 30. Jag har haft allt från 24, 37 (ostim) till 33,66,91 (stimulerat) är du säker på att det togs mitt i lutealsfaen? Du kan ju ha kort lutealfas och senare ägglossning då är dag 21 för tidigt. 17 talar trors allt för ägglossning men kanske inte helt optimal sådan, blev det högre på letrozol?

Men nu får du ju behandling, lycka till :)

Svar på tråden det här med amh värde