• StinaClas

Timanställd och gravid

Känner att jag behöver skriva av mig lite:)

Jag har varit timanställd nu i ca 2 år. Nu känner jag (och min sambo) att det är dags för något nytt.

Alternativen är att börja studera eller att skaffa vårat första barn.

Jag tänker att eftersom jag nu har jobb så kanske vi skulle passa på att försöka få ett barn så jag får lite mer föräldrapenning.

Men samtidigt är jag orolig för att min arbetsgivare inte kommer ge lika många timmar om jag blir gravid.

Jag har jobbat ca 32h varje vecka.

Dom sa i början av min anställning att jag inte får bli gravid. Och om jag blir gravid så kommer jag inte att få jobba kvar. Då tar dom in någon annan på timanställning.

Och om jag förstår allt rätt så är det dom sista 6 månaderna innan födslen som kommer avgöra hur mycket jag får i föräldrapenningen? Eller är det bara om man ska gå upp i tid som de 6 sista månaderna är viktiga. Nu blev jag lite osäker.

• Svar på tråden Timanställd och gravid
  • Annelie 76

Eftersom du jobbat mer än 6 (8) månader så har du redan en sjukpenninggrundande inkomst och har ditt på det torra. Det enda du behöver göra om du blir av med jobbet är att skydda din sgi och det gör du genom att anmäla dig som arbetslös på arbetsförmedlingen och söka jobb. De sista 6 månaderna ändrar din sgi så får du jobba mer ökar din sgi men får du jobba mindre så minskar den. Det är alltså bättre för dig att få sparken än att jobba mindre.

• StinaClas

Okej. Jag är redan inskriven på arbetsförmedlingen och är också med i jobbgarantin för ungdomar. Behöver jag få sparken eller kan jag bara tacka nej till timmarna som dom erbjuder mig?

Eller kan jag ju också hoppas att jag fortfarande får mina timmar när jag är gravid och kanske hitta en annan timanställning på 10h/vecka. Och på så sätt höja min sgi?

• StinaClas

Har kommit på en fråga till.

Har ofta läst att dom säger att man kan gå ner i arbetstid 6 månader innan man ska ha barn utan att det ska påverka din sgi. Men då måste du ha jobbat 100% i minst 6 månader innan du går ner i tid.

Med 100% antar jag att dom menar 40h/vecka? Dvs heltid.

Jag är timanställd. Skulle det här kunna gälla mig också? Vad skulle hända om jag någon vecka bara jobbar 38h? Har jag inte rätt att gå ner i tid då efter 6 månader?

Eller kanske mer troligt att jag tex har en månad där jag i snitt har jobbat 35h/vecka

Svar på tråden Timanställd och gravid