• annieh897

Tvätta händerna före maten

Jag har precis skolat in dottern på förskola. Något jag reagerat på är att barnen aldrig tvättar händerna före maten. Däremot är det noga att tvätta händerna efteråt. Eftersom mitt barn fortfarande äter med händerna ungefär lika mycket som med sked eller gaffel tänker jag att hon får i sig väldigt mycket smuts och baciller i onödan. Här hemma brukar vi åtminstone tvätta av händerna med en våtservett innan maten. Hur ser det ut på era barns förskolor?

• Svar på tråden Tvätta händerna före maten
  • Rumpelstiltskins

Märkligt. Säg till förskolepersonalen om det.

Minns förra året då det var vinterkräksjukan i full rullning och förskolan hade satt upp lappar. Där stod: "Vi har flera fall av vinterkräksjukan på förskolan. Vi är därför väldigt noga med handhygien och barnen tvättar händerna flera gånger om dagen". Så bra, tänkte jag som arbetar mycket med basala hygienrutiner. Och så får jag veta att 40 barn delar på 5 glas som de får dricka ur när de är ute och vill gå in för att dricka. "Blir ju för mycket disk annars".

Då  var jag inte nådig..

• Poppy75

Det är likadant på vår förskola, jag reagerade också på det. En annan sak som jag reagerat på är att de har ETT plastglas stående framme som alla barn kan dricka ur när de är törstiga. Det är inte konstigt om det ser ut så här.

• syntharen

Intressant, jag trodde jag var ensam om att reagera på just det, att barnen inte tvättar händerna INNAN dom äter på förskolan. Jag och min man håller precis på att skola in vår 15 månaders pojke på förskola och vi tänkte både på att dom inte tvättar händerna innan måltid. Vår son äter ju också med händerna. Hur ska man ta upp det på ett bra sätt med personalen? Man vill ju inte komma och säga hur dom ska göra sitt jobb men det är ju allmänt kännt att bra handhygien motverkar sjukdomar som magsjuka mm. Så hur kan dom inte tycka det är viktigt att tvätta händerna innan maten? Men efteråt ska alla tvätta sig...

• annieh897
    syntharen skrev 2018-01-16 12:47:43 följande:

Hur ska man ta upp det på ett bra sätt med personalen? Man vill ju inte komma och säga hur dom ska göra sitt jobb

Exakt. Funderar också på det.
  • violis

Vad är det för märkliga förskolor ? Jag har jobbat som förskollärare i över 20 år på flera olika förskolor och i olika kommuner och jag har ALDRIG varit med om att barnen inte får hjälp med/ uppmanas att tvätta händerna innan maten😮😮!!! Det där med att dela mugg...vi uppmanar föräldrarna att ta med en vattenflaska under sommaren ( och sen gör vi vårt bästa för att hindra de yngre barnen att ta de äldre barnens flaskor 😎) de yngre barnen tar oftast ut en kanna och en trave kåsor ,då händer det att några barn delar men vi försöker undvika det i möjligaste mån.

Svar på tråden Tvätta händerna före maten