• Isavanna1

Vul

Gjorde ett vul i tisdags 9/1. Läkaren kunde foster? På 6mm och gjorde bedömningen ca v 6. Han sa dock att det var nog för tidigt att se hjärtslag och jag fick en ny tid två veckor senare. Han var varken positiv eller negativ.

(Jag hörde dött foster i min hjärna)

Gravid symptomen är lite olika från dag till dag, vissa dagar inte ett dugg och andra mår jag riktigt kasst.

Jag pendlar lite mellan hopp och förtvivlan och vet inte riktigt vad jag ska tro eller känna. Är det någon som har erfarenhet av att maskinens ålder och kvalite spelat roll?

• Svar på tråden Vul
  • EpicNurse

Det är så klart beroende av läkarens ul-kompetensen och maskinens kvalitet, men hos oss har vi en riktlinje som säger att foster som är större än 6,0 mm ska ha hjärtaktivitet, annars är det missed abortion. Då är de nämligen så pass stora att om de inte har det så har fostrets hjärta slutat slå. Då måste två läkare göra ul och konstatera samma sak för att man ska kunna ställa diagnosen missed abortion. Vid minsta osäkerhet får patienten vänta 10 dagar och göra nytt ul.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Isavanna1

Så det betyder att nästa gång bör det ses tydligt så långt är jag med, vad händer annars? Piller för att få ut fostret? Eller det som skulle ha blivit foster. Finns det en chans att något lever?

• Isavanna1

Så det betyder att nästa gång bör det ses tydligt så långt är jag med, vad händer annars? Piller för att få ut fostret? Eller det som skulle ha blivit foster. Finns det en chans att något lever?

• EpicNurse
    Isavanna1 skrev 2018-01-15 12:44:37 följande:

Ja precis men eventuellt skulle du kunnat få besked redan idag eftersom det verkar ha stannat av om man utgår ifrån de måtten. Men eftersom jag inte vet hur bra personen är på att mäta så finns ju en chans att det ser bra ut nästa gång.

Ja, annars får man tabletter eller skrapning men oftast tabletter. Man kan också prova att vänta och se om det kommer igång själv.
  • Isavanna1

Men som jag förstår det på dig så är det mest troligt inget levande foster?

23:e känns långt borta. Ovissheten är tuff att gå runt med.

Är det lönt att hoppas?

• EpicNurse
    Isavanna1 skrev 2018-01-15 13:38:56 följande:

Men som jag förstår det på dig så är det mest troligt inget levande foster?

23:e känns långt borta. Ovissheten är tuff att gå runt med.

Är det lönt att hoppas?

Precis.

Ja det är jättejobbigt att vänta de dagarna...

Ja det är alltid lönt att hoppas! Men förbered dig på det värsta.
  • EpicNurse
    Isavanna1 skrev 2018-01-15 14:24:47 följande:

Jag vill SÅ att du har fel, men jag tackar för ärlig information.

Hoppas också!
  • Isavanna1

Ingen som har en solskenshistoria med ett positivt besked? Jag googlar och googlar och läser och läser och jag blir inte klok... I vissa fall så är det just ma men i många fall så visar det sig att allt är hur bra som helst. Jag vill så gärna hoppas.

• USA?
    Isavanna1 skrev 2018-01-15 18:08:02 följande:

Ingen som har en solskenshistoria med ett positivt besked? Jag googlar och googlar och läser och läser och jag blir inte klok... I vissa fall så är det just ma men i många fall så visar det sig att allt är hur bra som helst. Jag vill så gärna hoppas.

Jag var på vul och de mätte ett foster motsvarande v 6+4 (vilket jag enligt tabell tror borde vara 5 mm). De kunde inte säga med säkerhet att det fanns hjärtaktivitet men de såg ett flimmer. En vecka senare mättes fostret till 13 mm och tydliga hjärtslag. Nu skriver du att ditt foster mättes till 6 mm men det är så oerhört svårt att mäta så smått så en felmärkning på en mm kan nog lätt hända. Har även läst att när man bett flera olika läkare mäta samma graviditet så har de mätt olika...
Svar på tråden Vul