• tilde72

Gåva och skriva ett Gåvobrev? Behöver hjälp!

Hur ligger det till när en nära släkting givit en dyr gåva till min dotter.
    Släktingen lever och ville att dottern skulle få gåvan nu när släktingen är i livet.
    Tänker att det sedan kommer att uppdagas med andra syskon och släkt om och när de kommer att få veta och då kan det rent av bli bråk.
    Skall vi ha sådant här på papper? Gåvobrev eller vad? 

• Svar på tråden Gåva och skriva ett Gåvobrev? Behöver hjälp!
  • nevermind

Rekommendera verkligen att ni skriver papper. Till och med normalt folk kan bli dumma i huvudet när någon dör och det ska delas arv.

Vet tyvärr inte vart ni vänder er dock.

• Celaena

Det är klokt att skriva gåvobrev ja.
    Där kan ni dessutom skriva in villkor som skyddar din dotter i framtiden. Viktigast är att skriva att gåvan utgör enskild egendom vilket gör att den inte blir giftorättsgods om hon gifter sig i framtiden, samt att skriva att gåvan ska skyddas från utmätning om hon blir skuldsatt.

• Marcus Bäckström

Hej!

Det finns inga lagliga medel för att kräva tillbaka egendom som någon skänkt bort i livet, oavsett vem gåvomottagaren är. Således är det möjligt för vem som helst att, så länge hen fortfarande lever, skänka bort allt hen äger och därmed i praktiken göra sina barn och andra släktingar arvslösa. Dock kan det ändå vara klokt att formulera ett gåvobrev, för att undvika bråk (som ju tenderar att uppkomma oberoende av vad lagen faktiskt föreskriver). 

Om du vill ha hjälp med detta är du välkommen att höra av dig. Jag driver en liten juristbyrå och kan formulera ett gåvobrev till en ringa och fast kostnad.

Trevlig dag!

• annabellelee

Jag är inte jurist, men det jag tänker är det viktiga är inte det ska ses som förskott på arv eller gåva. Kontakta någon juridiskt kunnig!

• annabellelee

Jag är inte jurist, men det jag tänker är det viktiga är inte det ska ses som förskott på arv eller gåva. Kontakta någon juridiskt kunnig!

• Marcus Bäckström

Gåvor utgör bara per automatik "förskott på arv" på gåvomottagaren är bröstarvinge till gåvogivaren (barn, barnbarn osv.). Om det råder ett annat släktskapsförhållande - exempelvis en moster som ger bort pengar eller en ägodel - behövs inget klargörande av att det inte rör sig om ett förskott på arv.

• Anonym (Gåvan)

Skriv ett gåvobrev!!! Det finns inget som är så bäddat för bråk som pengar, hur mycket eller hur lite spelar inte någon roll. Om nu din dotter kan komma att ärva personen pga släktskap (kanske för att du inte finns) eller genom testamente, då ska det också framgå om gåvan INTE ska vara att betrakta som förskott på arv. Gör det inte det så ÄR det förskott på arv.  Se nedan...

För att slippa alla bråk ska det vara bevittnat. Välj två oberoende vittnet, kan vara grannar till givaren. Dom behöver inte veta vad det står att dottern får däremot ska dom vara helt införstådda med att det är ett gåvobrev och  dom ska se när hon skriver på och samtidigt bevittna. Alla 3 ska underteckna samtidigt - VIKTIGT!

Rubriken ska vara: GÅVOBREV
    Jag, Anna Andersson + personnummer, ger härmed "vad det nu är" till Sven Svensson + personnummer.

Gåvan, vad som träder i dess ställe samt avkastning, ska vara Sven Svenssons enskilda egendom. De regler i äktenskapsbalken och i sambolagen beträffande makars respektive sambors bostad och bohag, som stadgar om samtycke och om övertaganderätt, skall inte gälla vare sig denna gåva eller det som trätt i stället för gåvan. 

Gåvan skall ej utgöra förskott på arv.
    Ort, datum, namnteckning

vittne 1 - vittne 2 (gärna både namn och personnummer)

Krångligt jag vet, men allt är beroende på hur värdefull gåvan är och hur mycket strul det potentiellt kan bli. Ett gåvobrev ska man se som lika viktigt som ett testamente.
    På detta sätt skyddar du din dotter fullt ut.
    Hon kan också ärva damen efter hon går bort utan att någon kan säga att denna gåva ska vara förskott.

Svar på tråden Gåva och skriva ett Gåvobrev? Behöver hjälp!