Hur ska vi göra med umgänge? Vad är bäst för barnet?
Jag har en son på 15 mån. Pappan lämnade mig i tidig graviditet och blev ihop med en annan tjej. Han träffade mig inte under graviditeten eller efteråt och har aldrig träffat sin son. Pga att han inte ville ge mig några föräldradagar fick jag sätta sonen så fort det gick på förskola (vid 11 mån). Vi har gemensam vårdnad för jag trodde då att det skulle få honom mer intresserad.
Nu har det tagit slut med den andra tjejen och han är intresserad av sonen och vill ha honom så mkt som möjligt. Hur gör vi för att det ska bli så bra som möjligt för Samuel (min son)? Han känner inte alls sin pappa och har aldrig träffat honom. Hur börjar vi och hur trappar vi upp umgänget? Hur ofta, hur länge och var ska de ses?
Det finns begränsade möjligheter att ses hos mig eftersom jag också har en dotter från tidigare relation (hon är 14 år) som knöt an starkt till Samuels pappa då vi var ihop (under flera år ska sägas) och hon kände sig mkt sviken när han stack och inte var intresserad av att träffa henne. Så träffas de hos oss kommer hon stå där och förstöra/säga giftiga kommentarer. Det kan väl gå när hon är i skolan men då jobbar ju alla.
Samuel är väldigt mammig just nu och ska vara i knät på mig hela tiden. Lämningar på förskolan är svåra. Enda som duger utom mig (och min dotter) är min bror som ställt upp och hjälpt till sen dag 1 då han var arbetslös. Nu har han fått jobb på annan ort så kan inte hjälpa så mkt men hälsar på när han kan, ca varannan helg.
Hur högt bör förresten underhållet vara för Samuel? Jag har en normal inkomst på ca 25000 och Samuels pappa är arbetslös och får ut ca 10000/mån. Julias pappa är dock förmögen och köper saker till oss ofta och skjuter ofta till pengar vilket gör att vi lever bra men han ska ju inte behöva betala för Samuel. Sen gör han ju bara det så länge han vill och inget jag kan räkna med.
Hur ska vi göra och tänka? Jag vill att de ska ha en bra relation. Fråga gärna om ni undrar något.