• Rumpelstiltskins

Vad har du lärt dig idag?

Jag bara älskar att lära mig nya saker och läser kurser lite då och då bara för skojs skull. Man blir ju aldrig fullärd Solig

Idag fick jag lära mig lite om DISC Personality test när jag skummade igenom en tråd här på Familjeliv. Så nu har jag bestämt mig för att lära mig mer om just det.

Ämnet är alltså ganska enkelt: Dela med dig av något nytt du lärt dig idag så kan vi alla lära oss lite mer Glad

Ber er dock att hålla er till sak och skriva ren fakta ni faktiskt lärt er och inte saker som typ:

"Idag lärde jag mig att min kollega Anita är en mytoman".

Ja, ni hajar poängen. Ge mig mer kunskap !

• Svar på tråden Vad har du lärt dig idag?
  • Anonym (Jepp)

Har lärt mig att vickning betyder typ en liten måltid på kvällen. Efter fest eller så. apropå chipsen.

• Rumpelstiltskins
    Anonym (Jepp) skrev 2018-01-13 22:05:27 följande:

Har lärt mig att vickning betyder typ en liten måltid på kvällen. Efter fest eller så. apropå chipsen.

Haha, aldrig hört. Googlade och fann att det även kallas "nattsexa". Kul, det ska jag börja använda Kyss 
  • Vixen90

Att rymd-hunden Lajka tydligen dog av stress efter bara ett par timmar efter att Sovjet skjutit upp henne i en överhettad farkost Fyfan vad jag blev arg och illamående. Inte det minsta okej djurhållning att göra så.

R.I.P Lajka <3

Jag skulle vara mer optimistisk om jag trodde att det hjälpte
  • Aniiee

Jag lär mig något nytt varje dag. Idag har jag lärt mig att en fransman på 105 år satte världsrekord i cycklig (de var tvugna att skapa en ny kategori...).

Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Anonym (Jepp)
    Aniiee skrev 2018-01-13 22:46:39 följande:

Jag lär mig något nytt varje dag. Idag har jag lärt mig att en fransman på 105 år satte världsrekord i cycklig (de var tvugna att skapa en ny kategori...).

Vad är cyckling?
  • Solstickeflickan

Att Nordkorea inte har några skatter, inte betraktar sig själva som kommunistiskt, lär ut i skolan att landet innefattar Sydkorea och att militärtjänsten är flera år. Är dock inte 100% säker på att allt är sant.

• Anonym (Jepp)
    Aniiee skrev 2018-01-13 22:46:39 följande:

Förlåt, menade cycklig.
  • Aniiee
    Solstickeflickan skrev 2018-01-13 23:01:09 följande:
    Och syftet med dina inlägg är att?
    Påpeka uppenbara felslag på tangenter, naturligtvis. Så pass uppenbara att han själv skrev rätt av bara farten.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Anonym (Jepp)
    Solstickeflickan skrev 2018-01-13 23:01:09 följande:

Och syftet med dina inlägg är att?

Aniiee skrev 2018-01-13 23:15:37 följande:

Påpeka uppenbara felslag på tangenter, naturligtvis. Så pass uppenbara att han själv skrev rätt av bara farten.

Nej inget av det faktiskt. Tänkte på riktigt att det kanske var något nytt som en så pass gammal människa skulle kunna slå rekord i.

Sen heter det ju cykling, inte cyckling eller cycklig så nej jag skrev inte rätt av misstag. Skrev fel av misstag och sen fel med flit.
  • Anonym (andlighet)

Lärde mig ett nytt yogapass och att färdas uppe bland molnen i en djup meditation. Fick en nästan utomjordisk upplevelse av hur fantastiskt bra kroppen kan må om man utvecklar sin andliga sida!

• Supernyttig

Att folk förmodligen flyttat/flyttats från norra Öland 1206 till Estland för att kolonisera och sprida kristendom. Att folk, som förmodligen härstammade från de där ölänningarna, sexhundra år senare flyttades därifrån till det som blev Gammelsvenskby i Ukraina. Men att nio av tio inte överlevde den flytten.

Hur som helst spännande hur språk och kultur har utvecklats på de här platserna!

• Carambolan

Jag har lärt mig att pomelo växer på ett träd som heter pompelmus och att pomelo och pompelmusfrukt alltså är samma sak. Jag har också lärt mig att pompelmus är en vinruteväxt, vilket var extra lustigt eftersom jag nyligen såg en film där huvudpersonen åt vinruta som medicinalväxt och jag inte visste vad det var för något men då inte brydde mig om att googla.

• Meriall

Har lärt mig att noonan syndrom är autosomalt dominant ärftligt och att många vuxna inte vet att de har det förrän de får ett barn som också har det och därför utreds. Men det verkar vara ganska stor problematik så jag tycker det känns lite konstigt.

• Solstickeflickan

Jag har lärt mig att Felix Herngren från början hette Tobias i förnamn, men att han bytte som barn då Tobias betyder "Gud är god", och han redan då var övertygad ateist.

Svar på tråden Vad har du lärt dig idag?