• Anonym (Anti cytotec)

Cytotec vid missfall, hur har du upplevt den medicinen?

Fått cytotec både vid förlossning och efter sent missfall och för mig är den medicinen rena jävla rävgiftet och jag förstår verkligen inte att det får användas till vare sig förlossning, abort eller för att få ut missfall. 9 av 10 verkar ha dåligt erfarenhet av skiten.

Undrar här nu vilka dina erfarenheter är?

• Svar på tråden Cytotec vid missfall, hur har du upplevt den medicinen?
  • Anonym (Jag då)

Funkade inte första gången vilket är vanligt. Funkade med besked andra gången, men hade jätteont och blödde massor. Men jag hade lika ont och blödde lika mycket vid självstartat missfall också. Och ALLT är bättre än att en läkare utan minsta bedövning eller smärtstillande sliter ut resterna ur en med våld!!! Och sen säger att han betvivlar att man ens varit gravid! I v.14!!

• Kurlie

Funkade inte på mig. Började blöda massor efter typ 5 dagar, blev svag och väldigt orolig men var ok enligt ambulans personalen. Slutade blöda följt av störtblödningar så det gick igenom byxorna mitt på stan och höll på så några veckor. Hade resten och allt slutade med skrapning. Tyckte hela upplevelsen var riktigt jobbig och otäck.

• Anonym (Anna)

Fungerade bra för mig när jag hade en ofrostig graviditet där missfallet inte kom igång av sig själv. Gjorde lite ont men inte värre än att jag stod ut. Tog morfintabletter samtidigt. Blödde inte mer än en riklig mens och fick ut allt på första försöket. Verkar vara väldigt olika hur man reagerar.

• Anonym (Cytotec)

Tråkigt att du har dåliga erfarenheter av Cytotec!
    Finns ju tyvärr inte så många andra alternativ vid missfall och kan man undvika en skrapning så är ju det bättre.
    Vore ju perfekt om det forskades fram fler mediciner som kan användas till missfallsbehandling.

• Ankissen

Funkade kalas för mig när jag behövde bli igångsatt med tredje barnet nu i somras. Blev min i särklass bästa förlossning. När jag behövde hjälp att få ut ett MA funkade det inte lika bra. Jag blödde konstant i ett par veckor och fick till slut skrapas.

• Anonym (Cissi)

I flera länder får den inte användas till detta. Detta pga att den är farlig.

Men när det handlar om vård av kvinnor så är det som vanligt inte så noga, då tar man det billigaste.

• Anonym (I)

Fick det i samband med en kirurgisk abort. Tyckte inte att det var något konstigt.

• Anonym (Usch)

Jag tog dessa och fick som en ?magsjuke?-effekt av dem under ca en halvdag. Hade diarré, mådde illa och kallsvettades som en jag vet inte vad. Frossan var helt sjuk, hade dubbla täcken och kände mig verkligen svag. När jag pratade med BM sa hon att det var bieffekterna och fullt normalt. Usch säger jag. Helst inte.

• Anonym (Lia)

Fick cytotec i samband med ett MA. Blev extremt illamående, skakig, orkeslös och kallsvettades. I övrigt gjorde medicinen vad den skulle. Har rädsla för starka mediciner så tog endast alvedon som smärtlindring. Mådde krasst och hade ont en hel dag. Sprang mellan sängen och toan med jämna mellanrum, på kvällen kom allt ut och sedan var det över. Sov hela natten och var som vanligt nästa dag.

• Anonym (MA)

Fick det nyligen för MA i v 12. Första två doserna gjorde att det mesta kom ut. Gjorde ont men inte fruktansvärt. Sen gjorde de ul och sa att det bara var lite rester kvar och att kroppen nog skulle kunna få ut det själv. Så åkte hem och har blött lite mer sen dess. Så hittills har det funkat bra. Men är bara 3 dagar sen så kan inte säga säkert än, vissa verkar ju ha fått bakslag med chockblödningar efter flera dagar/veckor...

• trollis86

Fick cytotec vid missfall v 10. Första märkte jag inte alls av. Blödde ungefär som mens nån dag, sedan kom magsmärtor och jag fick åka in igen och de konstaterade att rester var kvar. Fick mera cytotec och jag hade så ont, kändes som en förlossning med "värkar" i jämna mellanrum. Som tur hade vi starka värkmediciner från sambons nån operation som jag kunde ta. Det jag själv fick utskrivet hjälpte inget. Till sist hamnade jag ändå in på skrapning eftersom allt inte kom ut. Skulle när som helst välja skrapning före dessa mediciner! Minns vilken ångest jag hade före jag skulle ta cytotec, kändes som man skulle ta ett gift efter att ha läst skräckhistorier och även läkaren sade att jag inte fick ta dem så länge jag var ensam hemma.

Svar på tråden Cytotec vid missfall, hur har du upplevt den medicinen?