• Anonym (barn med fae, eller fas?)

Hur kan de förlåta?

Det jag vill diskutera här är: Hur många barn ser vi med FAE, eller FAS?

"FAE" (Fetal alkoholefftekter) "FAS" (Fetal alkohol syndrom").

Jag jobbar på en förskola, och jag ser dessa barn. Känner igen dem. Ser deras symtom. Inte bara från det jag har lärt mig, för det fanns inget kapitel där, som ingick i utbildningen, men jag ser dessa barn. Hur skall vi hantera dem? De får ju allra oftast adhd, eller andra autismliknknande symtom. Man ser det också tydligt på deras utseende. FAE  kan vara väldigt knepigt. De har som regel inga problem med utseendet.  Möjligen är deras ansikte lite bredare? Men de kan vara otroligt vackra. Går knappt att ana, att det där lilla spåret, ovan för läppen, möjligen är lite slätare?

Det är lättare att urskilja dem som har FAS! Man ser det dirrekt! Man känner det dirrekt på beteedendet, och på utseendet. De är helt speciellella.

Tyvärr, blir de aldrig diagnostiserade, och om de blir det, blir det adhd, ad, el. något annat, som inte stämmer in.

Varför är FAE och FAS, så oerhört "Tabu"? Är det inte på tiden att man börjar ta dessa stackars barn på allvar?

Så man får srikta värdegrunder inom förskolan? FAE och FAS, äar inte en och samma kategori, som de andra boktavsdiagnoserna! Som många gånger är ärftliga. FAE och FAS, handlar om mammor som super, eller tar droger under tiden de är gravida.

Så hur tänker ni som jobbar inom förskolan? Hur hanterar ni dessa barn? Jämställer ni dem med alla de andra diagnoser?

Åhh, jag är så jävla trött på alla diagnoser! Barn är födda, med vissa gener, eller vissa defekter. Kan man någonsin lära sig at skilja på dem?

• Svar på tråden Hur kan de förlåta?
  • Anonym (Peter)

Din TS är motsägelsefull: du är trött på diagnoser men klagar över att de inte sätts, och avslutar med att säga att alla är olika..?

Vad vill du diskutera?

Svar på tråden Hur kan de förlåta?