Birmafröken skrev 2018-01-10 13:43:43 följande:
Jag tycker det var uppmärksamt och klokt av dig att koppla ihop de hängande kläderna vid lådan med den första felkissningen. Ofta är det nämligen något sånt som gör att katten helt enkelt inte känner sig bekväm med att utföra sina behov i lådan. Antingen är det lådans placering och omgivning (som var den utlösande orsaken i det fallet) eller lådans utformning, innehåll och renlighet.
På vad vid sängen har han kissat? Var det en hel blåstömning eller bara en skvätt?
Har katten kissat fel en gång är det viktigt att förbättra lådsituationen för att inte riskera fler felkissningar, så hur många lådor finns det, vilken typ av lådor, vilken kattsand och hur ofta rensas sanden?
Var nog en hel blåstömning, mycket mer än en skvätt. Han verkar inte rädd eller konstig/avvikande från sitt normala jag på något sätt. Lådan har alltid stått på samma plats en öppen plast låda. Alltid samma innehåll i lådan med toalätt tror jag det heter återvunnit från papper pelletsaktigt. Så allt är samma. Han är väldigt noga med lådan om det är för mycket kiss kan han inte bajsa där då blir det utanför lådan så man måste tömma lådan en gång om dagen helt byta sand, ibland oftare. Men det har aldrig varit problem innan med att kissa det har han alltid gjort i lådan. Det har gått några dagar sen han var rädd för kläderna och allt har varit som vanligt tills idag på morgonen. Han kissar brevid sängen där det är som mest öppen yta ingen matta eller annat har haft en del kuddar som stöd i sängen där som jag fick slänga sist hade en pläd ihopvikt där nu. som blev lite blöt, men gick o tvätta.