• svartakatten98

Statens roll i en kris

www.expressen.se/debatt/sverige-har-glomt-hur-snabbt-hungern-slar-till/

Läste denna artikel om att en till synes liten kris som t ex ett elavbrott kan slå ut matförsörjningen på rätt kort tid. Då är det meningen att vi alla ska kunna klara oss själva i några dagar i alla fall. 

Men det jag inte förstår är varför det ska råda någon sorts anarki vid en sådan kortare kris när det gäller livsmedelsförsörjningen. Att hyllorna ''blir tomma'' på några timmar för att folk kommer handla upp allt som galningar. Är det inte möjligt att staten i sådana här tillfällen kan beslagta livsmedelsaffärer och portionera ut maten så att det i alla fall blir lite rättvist och mer kontrollerat. Att man har ransonering. Det tycker i alla fall jag låter rimligt. 

• Svar på tråden Statens roll i en kris
  • Anonym (Jj)

Såna funderingar/tankar brukar jag ha när jag röker en braj eller två. Hasch är fan rena rama utveckligen!

• Anonym (slut!)

Nähh, min vän, den flummiga drömmen om rättvisa är slut för länge sedan, i dagens Sverige dödar man för mindre.

• Tow2Mater

"Vid ett skarpt läge skulle den mat som vi producerar själva i Sverige bara räcka till hälften av invånarna, skriver 16 LRF-bonder"; så du kanske vill ge staten makt att skjuta av hälften av invånarna också, så den andra hälften kan klara sig?

Ju mindre makt staten har, desto bättre. Och vilken myndighet anser du vid en transportglitch ska ta på sig att med en timmes varsel eller så mobilisera sina enheter och åka runt och "ta över" alla butiker, distributionscenter, transportfirmor, etc etc som behövs for att livsmedelsförsörjningen ska fungera? Myndigheterna som jobbar så snabbt (ironi) under vanliga former? ha ha

Försvaret kanske? Dags att alla börjar gora militartjanst, inklusive kvinnor då.

Vore det inte enklare att du själv ser till att klara dig ett tag och gör lite egna förberedelser?

• Kjell2
    svartakatten98 skrev 2018-01-08 23:59:29 följande:

www.expressen.se/debatt/sverige-har-glomt-hur-snabbt-hungern-slar-till/

Läste denna artikel om att en till synes liten kris som t ex ett elavbrott kan slå ut matförsörjningen på rätt kort tid. Då är det meningen att vi alla ska kunna klara oss själva i några dagar i alla fall. 

Men det jag inte förstår är varför det ska råda någon sorts anarki vid en sådan kortare kris när det gäller livsmedelsförsörjningen. Att hyllorna ''blir tomma'' på några timmar för att folk kommer handla upp allt som galningar. Är det inte möjligt att staten i sådana här tillfällen kan beslagta livsmedelsaffärer och portionera ut maten så att det i alla fall blir lite rättvist och mer kontrollerat. Att man har ransonering. Det tycker i alla fall jag låter rimligt. 

Jo, staten har väldigt stora teoretiska möjligheter att beslagta tillgångar, införa ransonering, sätt folk i arbete mm i ett krisläge. Det som brukar brista är dels tidfaktorn och dels hur man gör det praktiskt om det blir bråttom.

Sen är beslutet inte helt lätt att ta, dvs att beslagta tillgångar på bredd. 

Du kan läsa på lite om 70-talets oljekris och vad som hände.

• svartakatten98
    Tow2Mater skrev 2018-01-09 16:22:19 följande:

"Vid ett skarpt läge skulle den mat som vi producerar själva i Sverige bara räcka till hälften av invånarna, skriver 16 LRF-bonder"; så du kanske vill ge staten makt att skjuta av hälften av invånarna också, så den andra hälften kan klara sig?

Ju mindre makt staten har, desto bättre. Och vilken myndighet anser du vid en transportglitch ska ta på sig att med en timmes varsel eller så mobilisera sina enheter och åka runt och "ta över" alla butiker, distributionscenter, transportfirmor, etc etc som behövs for att livsmedelsförsörjningen ska fungera? Myndigheterna som jobbar så snabbt (ironi) under vanliga former? ha ha

Försvaret kanske? Dags att alla börjar gora militartjanst, inklusive kvinnor då.

Vore det inte enklare att du själv ser till att klara dig ett tag och gör lite egna förberedelser?

Menar främst när det gäller kortvariga kriser på några dagar till ett par veckor, om det skulle råda ständiga bombanfall eller något mer långvarigt så är det ju svårare. Problemet är att den enskilda människan lätt spårar ur i sådana här lägen, även om det bara gäller kanske 1-2 veckor. Det optimala för att allt inte ska spåra ur är ju att någon leder folket genom krisen, genom sådana här åtgärder. Det handlar inte om att folk ska slippa ta ansvar och luta sig tillbaka, utan att det inte blir en total anarki. 
  • svartakatten98

Ok såklart borde vi förstärka försvaret, inte nödvändigtvis för just krig utan för att de fungerar som en samhällstjänst vid kriser. Hade vi haft ett starkt försvar så hade de t ex kunnat jobba med att skotta snö vid snöoväder så att trafiken kommer fram, hjälpa polisen osv. 

• Grande Rock

Jag har inte några stora förråd hemma, men nog skulle jag överleva på det jag har i ett några veckor om det skulle behövas. Det som möjligtvis saknas är vatten för att klara det, får kanske skaffa mig ett filter så jag kan gå ner till ån och hämta några liter då och då.

Sen kan ni andra slåss bäst ni vill om makaronerna på ICA.

Att tro är att inte veta
  • Smart tänktttt

Naturligtvis skulle staten kunna fixa det.

Men tror du statsministern skulle gå ner till ICA eller Polisen eller brevbäraren ?
    Vem skulle bestämma hur mycket du kan få ?
    Och hur skulle du på besked ?

Vi betalar elektroniskt. Om du inte har kontanter hemma så blir det ingen mat.
    Alla frysdiskarna pajar. Det blir mörkt kallt och du kan inte ringa någon.
    Vill du åka därifrån så går inte bussar, tåg Tbana och du kan inte köpa bensin.

Försvaret kan bara mobilisera om vi kan ring folk och dom kan komma fram

• svartakatten98
    Smart tänktttt skrev 2018-01-09 21:52:20 följande:

Men tror du statsministern skulle gå ner till ICA eller Polisen eller brevbäraren ?

Visserligen har vi blivit farligt beroende av teknologi, men förhoppningsvis använder statsministern och försvaret fortfarande fasta telefon- och faxlinjer. I krisläge är det väl plikt att försvaret samlas någonstans. Har sett att i USAs och Rysslands regeringar har man sådana ''gamla'' telefoner, med sladd, måste finnas en anledning till det. Själv är jag väl en av de få privatpersoner som fortfarande har en fast telefon. Såklart borde alla ha en sådan samt en vevradio.

Och i ett krisläge borde man inte betala för maten, man borde få ransoneringscheckar. För målet är ju att samhället och folket ska vara så välbevarat som möjligt när krisen är över. 
  • Kjell2
    svartakatten98 skrev 2018-01-10 00:09:50 följande:
    Visserligen har vi blivit farligt beroende av teknologi, men förhoppningsvis använder statsministern och försvaret fortfarande fasta telefon- och faxlinjer. I krisläge är det väl plikt att försvaret samlas någonstans. Har sett att i USAs och Rysslands regeringar har man sådana ''gamla'' telefoner, med sladd, måste finnas en anledning till det. Själv är jag väl en av de få privatpersoner som fortfarande har en fast telefon. Såklart borde alla ha en sådan samt en vevradio.

Och i ett krisläge borde man inte betala för maten, man borde få ransoneringscheckar. För målet är ju att samhället och folket ska vara så välbevarat som möjligt när krisen är över. 
    Och hur tror du telefonsamtalen i det fasta nätet kopplas fram utan el?
  • Kjell2
    Smart tänktttt skrev 2018-01-09 21:52:20 följande:

Nu kan det ha hänt saker men för kunde en mobiliseringsorder gå ut på många olika sätt.

• sextiotalist
    Kjell2 skrev 2018-01-10 10:16:44 följande:
    Och hur tror du telefonsamtalen i det fasta nätet kopplas fram utan el?
    Det finns reservaggregat, UPS, som utan insats kan klara ett par dygn utan el, för sådana funktioner.

Nu vet jag inte hur det ser ut idag, men jag har, via arbetet, varit i sådana centraler där man har stabskapacitet. De har (hade) stora UPS som kan fungera rätt länge.

• Kjell2
    sextiotalist skrev 2018-01-10 10:47:39 följande:
    Det finns reservaggregat, UPS, som utan insats kan klara ett par dygn utan el, för sådana funktioner.

Nu vet jag inte hur det ser ut idag, men jag har, via arbetet, varit i sådana centraler där man har stabskapacitet. De har (hade) stora UPS som kan fungera rätt länge.
    Finns det reservkraft finns det el. I alla fall ett tag. Många mobila basstationer har också någon form av reservkraft.  Så vissa sammhällsviktiga funktioner kommer nog funka en stund. 

Förrut var det batteridrift på alla automatväxlar runt om i landet och det fanns resurser för att åka runt och ladda med mobila elverk.

Vad jag ville lyfta fram var att fasta telefoner är lika beroende av el som mobilnätet.

Vid vissa katastrofscenarion har mobilnäten bättre uthållighet än fasta nätet. Så exakt vad som kommer funka är svårt att förutsäga. 
  • Tow2Mater
    Det har ju hänt for ja I t ex krigstider. Men knappast en losning for kortare kriser om ett par veckor där hyllorna ''blir tomma'' på några timmar för att folk kommer hinna handla upp allt i affärerna oavsett. Checkar ska planeras, produceras, distribueras och det ska finnas resurser att byta dem mot sina ransoner. Sånt tar tid. Och oavsett, de är beroende av att det fortfarande finns varor nånstans att distribuera och dela ut.

Dessutom krävs träning. Se FEMAs hantering av orkanen Katrina for ett antal år sedan i USA. FEMA är/var en beredskapsorganisation med stor erfarenhet av kriser, men ändå vid en "ny" kris hemmavid, tog det dem väldigt lång tid innan de kunde mobilisera sina resurser på ett godtagbart sätt. Under tiden plundrades alla affärer etc av kriminella.
  • Tow2Mater
    Såklart borde alla ha en sådan samt en vevradio.

Vevradio, batteridriven radio med extra batterier, ja. Det ska ingå i alla hem, tillsammans med mat och vatten så man kan klara sig ett par veckor iallafall i en kris.

• absalon

Besvärligast i tätorter blir ett flera dygn långt el-avbrott, om det inträffar vid sträng kyla. Farligt många bostadsfastigheter uppvärms med el nuförtiden. Ved-, flis- och oljevärmda centralvärmesystem kommer också att paja därför att oljebrännarna och pannornas cirkulationspumpar stannar. Rören till radiatorerna görs numera i så klena dimensioner, att självcirkulationen blir otillräcklig för att värma upp radiatorerna tillräckligt.
    Ett tillräckligt stort och långvarigt el-avbrott i kombination med en riktigt rejäl köldknäpp skulle sannolikt skapa omfattande panik.
    Hemma hos oss räknar vi med att sova i sovsäck framför vedspisen i vardagsrummet. Om elavbrottet blir långvarigt måste vi tappa vattnet ur centralvärmesystemet, i den mån temperaturen i somliga rum tenderar att sjunka under nollpunkten. I WC-stolarnas vattencisterner och vattenlås häller vi en rejäl portion T-röd för att förhindra sönderfrysning. Likadant gör vi med vattenlåsen under handfat, diskbänkar och badkar. Vattenkranarna öppnas sedan hydropressorn tömts.
    Propparna till hydropressorn plockas ur proppcentralen. Då riskerar vi inte att vattnet sprutar ur öppna kranar om el-avbrottet skulle hävas och strömmen återkomma medan vi sover. Strömbrytarna till värmepannans el-patron, oljebrännare samt varmvattenberedare slås av. Centralvärmesystem, varmvattenberedare och tappvattenledningar ska vara fyllda innan strömmen slås på. Däremot slår vi inte av huvudströmbrytaren, för då kan vi missa när strömmen återkommer. En nätansluten radio kan stå inställd på hög volym, så att vi vaknar om strömmen skulle återkomma medan vi sover.

Svar på tråden Statens roll i en kris